Jag har försökt söka på forat, men utan ett tydligt svar. Vilka krav gäller på en toa som ej är våtrum?

Om vi pratar placering av vägguttag och brytare i förhållande till tvättfat. På en liten toalett, ca 2 m2, finns det ju alltid en teoretisk risk att man spolat upp ett fat med vatten och doppar ned hårtorken däri, men vad säger regelverket egentligen?

JFB finns självklart.

Svarar mig själv, rätta om fel:

I den här tråden anger flera "elkunniga" att inga egentliga regler gäller för endast handfat. Regler är ju regler, men sunt förnuft ska man aldrig kasta bort, en viss separation ska jag försöka uppnå, man ska i alla fall inte kunna stänka vatten direkt på varken brytare eller uttag från handfatet.

Följ ditt sunda förnuft så blir det bra.

Frånvaron av specifika regler gör ju att endast de allmänna 4999 reglerna blir kvar att ta hänsyn till :). Där ingår att bedöma om utrymmet och uttagets placering är torrt, fuktigt eller vått.

Det är väl 60cm från "tappstället" som gäller. Dit hör blandare vid handfat och toastol...

Mvh,
Anders

Inga andra regler än dom som gäller för torrt utrymme, och inga 60 cm. Men som Bo skrev sunt förnuft, för mig innebär det inget uttag där man NORMALT har så blött att det bildas droppar. Det gör det NORMALT aldrig i toaletter med bara handfat.

anders07 skrev:
Det är väl 60cm från "tappstället" som gäller. Dit hör blandare vid handfat och toastol...

Mvh,
Anders
Hur brukar du spola toaletten om du får det att stänka 60 cm, eller pinkar du såhär? ;)

Det kommer att bli ca 60 från handfatet till brytaren, så jag bedömer det som torrt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.