154 878 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Beroende på bransch är 5 eller 6 veckor standard men skulle tro 5 är det överlägset dominerande. 25 dagar. Resten kommer ju via annat.O Onde skrev:
Hoppsan. Har jag på något sätt sagt att bara hantverkare kan köpa kvalitets produkter?S stenna skrev:skitsnack att säga att bara hantverkare kan köpa kvalitetsprodukter . jag köper allt vvs hos Rinkaby och behöver inte fundera om det är bra kvalitet eller inte , virke hos XL(woody-c24) prisskillnad liten jämfört med byggmax ,märkes kem produkter som pl400 fog silicon o liknande på Jem o Fix halva priset jämfört med dyr bygg o färghandel
Xl Bygg, Woddy mm räknar jag som proffsbutiker eftersom dom har företagsavdelning som fungerar bra till skillnad mot tex. Bauhaus.
Prisjämförelse mellan Rinkabyrör mot några andra grossister finner du några inlägg upp i tråden men inte från mig.
Kul att du hittat billig silikon på Jem och Fix. Silikonen blir dock inte så billig om hantverkaren först ska åka till Woody och sedan till Jem och Fix.
Rkarlsson skrev:Hehe, du vet att många 50 talister inte gick i gymnasiet och många av de hantverkarna slår de flesta av alla välutbildade på fingrarna ?
Elektriker är ju givet att du behöver behörigheter.
Men resten av yrkena är erfarenheten ju mer eftertraktad än om du fick MVG i gymnasiet.
Din sista mening låtsas jag som att du bara spelar dum. (om du trodde ens att jag skulle skriva det? )
Du tyckte säkerligen att mönstringen gjorde en pojke till man med.
Den där sista meningen var förstås riktad till den du citerat som uppenbarligen ägnat svenskaundervisningen åt annat...
Nej mönstringen sorterade pojkarna i sådana man kan göra män av och sådana man helst inte försöker med... Däremot känner jag inte en enda människa, mig själv inkluderat, som inte blivit avsevärt mer användbar som människa av lumpen. Oklart förstås hur mycket som var försvarets förtjänst och hur mycket som bara var att personen blev ett år äldre...
Clas Olsson däremot, de gör pojkar av män!
Kul kul. Så man måste verkligen ha betyg för att vara läskunnig. Jag hade inte godkänt i matte A när jag gick ut skolan men jag fick högsta betyg i ritningsläsning inför jobbet till svetsare.
Jag läste upp det efter för att bara ha det.
Rkarlsson skrev:Hehe, du vet att många 50 talister inte gick i gymnasiet och många av de hantverkarna slår de flesta av alla välutbildade på fingrarna ?
Elektriker är ju givet att du behöver behörigheter.
Men resten av yrkena är erfarenheten ju mer eftertraktad än om du fick MVG i gymnasiet.
Din sista mening låtsas jag som att du bara spelar dum. (om du trodde ens att jag skulle skriva det? )
Du tyckte säkerligen att mönstringen gjorde en pojke till man med.
Kul kul. Så man måste verkligen ha betyg för att vara läskunnig. Jag hade inte godkänt i matte A när jag gick ut skolan men jag fick högsta betyg i ritningsläsning inför jobbet till svetsare.
Jag läste upp det efter för att bara ha det.
I de hårdaste arbetena har man fortfarande bara 5 veckor, för att köra slut på oss ordentligt. Ju mindre fysiskt arbete desto mer semester behöver man ju.O Onde skrev:
Är bolagsägare och har anställda över 45 år. Enligt semesterlagen har man rätt till 5 veckors semester varav 4 är sammanhängande och that’s it, har man kollektivavtal stipuleras det av avtalet. Gällande föregående frågan om jag kunde få billigare material så tror jag det definitivt, har rätt bra rabatter hos flesta grossister och kan ta in egna rörmokare som underleverantörer. Försäkring och garantin är det minsta bekymret för min del då jag vet hur det fungerar och det används ofta som ett argument för att kunna ta mer betalt, det som är absolut viktigast är att installationen är fackmannamässigt utfört och dokumenterat.O Onde skrev:
Edit: Klargjorde antalet sammanhängande veckor.
Redigerat:
Var väl inte riktigt svar på tidigare inlägg som jag svarade på. Men kul att veta att du har nära till Jem o Fix.S stenna skrev:
Du tror något, tror du verkligen att en arbetsgivare vill hålla upp löner? Det var nog en av de dummare kommentera jag sett här av rörkrökare och det vill inte säga lite. Med 30 års löneförhandling i ryggen så har jag aldrig hört detE El-Löken66 skrev:
det är till och med lindrigare än så, det är lagstadgat med 25 semesterdagar totalt och man har rätt att ta ut 20 i följd under sommaren dvs 4 veckor sammanhängande semester.MrJay skrev:
Detta är givetvis för att hålla lönerna nere. Skojar du eller?K kortis skrev:
Stefan Löfven, är det du???
Där jag bor nu visste de inte vad varken rakt, vågrätt, eller lodrätt eller vinkelrätt var, dåligt med matten oxo för en del konstiga skarvar oxå,D Rågvägen skrev:Problemet är att man måste ha godkänt i svenska matte engelska för att änns kunna bli röris, för mig är det inget konstigt eftersom man bör behärska dessa tre väl. Har själv gått tre år i skolan två år ute. Idag pluggar jag till projektledare 2 år till. Totalt kommer jag ha 7 års utbildning. Så att tro att det går att kasta sig in i detta yrke bara för att bör tänka en extra gång
Där ser man. Jag har fått för mig att "alla" får en extra vecka på ålderns höst men det kanske bara är saker som facket ibland lyckas få till? När jag tänker efter så vet jag inte om det är brukligt i byggbranschen däremot är det vanligt vid kommunal eller statlig tjänst.M marka skrev:
Nu är ju en vecka inte mer än 2% av arbetsåret men fick jag välja tog jag nog hellre en extra semestervecka än 2 % löneökning.