Mats-S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kul att du hittat billig silikon på Jem och Fix. Silikonen blir dock inte så billig om hantverkaren först ska åka till Woody och sedan till Jem och Fix.
Behövs ingen resa för hantverkaren, det kan jag handla i förväg utan problem :)

Mats-S Mats-S skrev:
Behövs ingen resa för hantverkaren, det kan jag handla i förväg utan problem :)
Ja. Det brukar heta så. Men ändå vittnar alla hantverkare här i tråden hur det brukar sluta när privatpersoner handlar själva.
Slutar alltid med att det måste kompletteringshandla.

Mikael_L
Ja. Det brukar heta så. Men ändå vittnar alla hantverkare här i tråden hur det brukar sluta när privatpersoner handlar själva.
Slutar alltid med att det måste kompletteringshandla.
Men det kan ju inte vara något problem, du har i tråden genom visat att du väldigt gärna vill handla åt kunden, då får du ju som du vill hos de flesta kunderna.
Eller du skrev ju "alltid", så du får alltid som du vill alltså.
Jag kan inte se vad du ser för problem.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror nog att den bästa lösningen är att erbjuda fler omskolnings möjligheter i vuxen ålder, att helt enkelt skapa fler utbildningsplatser för den som vill byta bana till ett hantverkar/montörs yrke. Det skulle öka tillgången och kvalitén på arbetskraften.

• Gilla
DandrO och 2 till
  • Laddar…
För att falla tillbaka till ursprungsfrågan. Självklart kan man tjäna pengar på tid!

Det finns hundratusentals konsulter i Sverige som lever av att sälja tid. Bara tid och inget material. Jag har varit i den branschen i 15 år.
Timpenningen är faktiskt mindre intressant. Det viktiga är beläggningen. Du får jobba 4-5 timmar för att bekosta en obelagd timme om du skall ta ut din vanliga lön. För konsulter är beläggningen den stora utmaningen. Också viktigt att vara effektiv mellan uppdrag, minska ställtid, minimera transporter och se till att tillföra kundvärden som kunden vill betala så mycket av tiden som möjligt.
Med tanke på hur mycket alla hantverkare påstår sig ha att göra kan, kan ju inte beläggning vara problemet.
Man kanske har vant sig vid att inte vara så effektiva, eller rapportera tid så noga, räkna så noga på jobben osv? Man har kanske lärt sig att säljer man materialet, går jobben ihop. Men funderar inte på varför?
Lyckas man ändå med allt ovanstående, blir intäkter från material fint grädde på moset och lite extra förtjänst.

Frågan är om man tagit reda på vad ens kunder verkligen vill ha och om alla kunder vill ha exakt samma leveransmodell...?

• Gilla
JimpaLimpa och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det kan ju inte vara något problem, du har i tråden genom visat att du väldigt gärna vill handla åt kunden, då får du ju som du vill hos de flesta kunderna.
Eller du skrev ju "alltid", så du får alltid som du vill alltså.
Jag kan inte se vad du ser för problem.
Jag tror inte riktigt du förstår eller vill förstå min ståndpunkt. Vi är byggare. Inte rörisar. Har i tidigare inlägg förklarat att vi slår på 10% på vårt inköpspris material. Spelar ingen roll ifall vi handlar i proffsbutik eller Biltema.
Enklast för oss skulle garanterat vara ifall allt material fanns på plats och vi bara spikade. Men är det bäst för kunden? Nej, jag anser inte det. Blir det problem så får kunden större problem ifall hen köpt materialet själva. Vi kommer högst sannolikt behöva åka och kompletterings handla då det är svårt att få med allt när man inte är van. Istället för att tjäna några kr påstår jag att det ofta blir dyrare för kunden.

Nu hoppar vi över till badrum och vi är Te åt kunden. Här brukar jag säga till kunden att OM du vill köpa något själv så koncentrera dig på sådant som inte är inbyggt. Spegel, kommod osv. Låt oss köpa resten ÄVEN om det blir dyrare för dig. Vid en reklamation så blir det lätt problem för kunden ifall kunden har köpt något som vi monterat eller installerat.
Antingen så tror man på vad jag säger eller så gör man inte det. Och gör man inte det så får man be till gudarna att det inte blir problem i framtiden.
Valet är alltid kunden. Vi kan bara upplysa och avråda. Sen finns det tillfällen där vi inte bara avråder utan vägrar utföra. Men det är mer ovanligt.

H Huzzbutt skrev:
Jag tror nog att den bästa lösningen är att erbjuda fler omskolnings möjligheter i vuxen ålder, att helt enkelt skapa fler utbildningsplatser för den som vill byta bana till ett hantverkar/montörs yrke. Det skulle öka tillgången och kvalitén på arbetskraften.
Det finns redan. Är det något Sverige är bra på så är det att erbjuda olika utbildningsmöjligheter. Bara att sätta dig vid skolbänken. Välkommen till branschen där det regnar Guld

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
För att falla tillbaka till ursprungsfrågan. Självklart kan man tjäna pengar på tid!

Det finns hundratusentals konsulter i Sverige som lever av att sälja tid. Bara tid och inget material. Jag har varit i den branschen i 15 år.
Timpenningen är faktiskt mindre intressant. Det viktiga är beläggningen. Du får jobba 4-5 timmar för att bekosta en obelagd timme om du skall ta ut din vanliga lön. För konsulter är beläggningen den stora utmaningen. Också viktigt att vara effektiv mellan uppdrag, minska ställtid, minimera transporter och se till att tillföra kundvärden som kunden vill betala så mycket av tiden som möjligt.
Med tanke på hur mycket alla hantverkare påstår sig ha att göra kan, kan ju inte beläggning vara problemet.
Man kanske har vant sig vid att inte vara så effektiva, eller rapportera tid så noga, räkna så noga på jobben osv? Man har kanske lärt sig att säljer man materialet, går jobben ihop. Men funderar inte på varför?
Lyckas man ändå med allt ovanstående, blir intäkter från material fint grädde på moset och lite extra förtjänst.

Frågan är om man tagit reda på vad ens kunder verkligen vill ha och om alla kunder vill ha exakt samma leveransmodell...?
Om du läser tråden finns mängder med räkneexempel och förslag. Det hela är mycket enklare än vad många verkar förstå. På sista raden kommer det stå exakt samma summa. Man flyttar bara siffror mellan posterna kr/ Tim, Servicebil, påslag material. Börjar man tulla på sista raden så sjunker vinstmarginalen. Det är nog inte många företag som är sugna på det. Men självklart så förändras tiderna hela tiden så en vacker dag kanske man måste. Faktiskt inte helt ovanligt idag i dessa pandemitider att vissa t.o.m räknar med minusmarginal för att ta hem jobbet så dom slipper börja permittera.

K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Detta är normal affärsmodell rent allmänt inom Byggbranschen i allmänhet och El/VVS i synnerhet.
Modellen innebär att tjäna pengar på vad andra gör (återförsäljare mm) och inte vad man själv presterar.
Vissa hantverkare har ändrat något i modellen för att inte verka anstötligt mot kunder. De kan då erbjuda kunden samma eller en del av den rabatt de får hos sina avtalspartners, ca 20-40% rabatt och visa leverantörsfakturorna öppet för sina kunder.
Ser fint ut och redovisat materialris blir då i paritet med priset hos större byggvaruhus. Men ofta glömmer hantverkaren att redovisa den "kickback" I form av årsbonus han får, kanske ytterligare 10-20% rabatt till hantverkaren.
I slutänden har du alltid ett underläge mot hantverkaren vid prisförhandling men hantverkaren inköpspris tål nästan alltid en rabatt till dig på 10-20% utan att det blir en dålig affär för hantverkaren.
Stå på dig vid prisförhandlingen och låt hantverkaren ombesörja inköpen. Du spar trots allt egen tid för att leta rätt material, åka och hämta mm. Låt hantverkaren tjäna "lite" pengar på den delen av jobbet.
/Bernt

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Om du läser tråden finns mängder med räkneexempel och förslag. Det hela är mycket enklare än vad många verkar förstå. På sista raden kommer det stå exakt samma summa. Man flyttar bara siffror mellan posterna kr/ Tim, Servicebil, påslag material. Börjar man tulla på sista raden så sjunker vinstmarginalen. Det är nog inte många företag som är sugna på det. Men självklart så förändras tiderna hela tiden så en vacker dag kanske man måste. Faktiskt inte helt ovanligt idag i dessa pandemitider att vissa t.o.m räknar med minusmarginal för att ta hem jobbet så dom slipper börja permittera.
Du gör en tankevurpa här. Pratar vi samma firma kanske det blir samma pengar i slutänden men jämför man olika firmor så kan det skilja stort för slutkunden vilket blir väldigt uppenbart i många liknande trådar som den här. Dessutom påverkas ju ROT av en låg timkostnad som kompenseras med höga materialpåslag, så för kunder som kan nyttja ROT är det ju absolut bättre att firman tar det timpris som krävs för att gå runt med önskad vinst och ett mindre materialpåslag. De flesta hantverkare lyckas ju både hålla en normal timdebitering och samtidigt i sammanhanget låga materialpåslag så problemet är väl inte så stort som det kan uppfattas som i den här och liknande trådar. I de fallen finns det ju ingen konflikt då det är lika bra att låta hantverkaren köpa allt material.

Det behöver inte betyda att hantverkare som har höga materialpåslag eller andra mer eller mindre kreativa avgifter tjänar mer pengar i slutändan. Stora materialpåslag kanske kompenserar för dålig beläggning, ineffektiv planering, dyra omkostnader, kostsamma garantijobb etc. Men för slutkunden är ju det rätt ointressant utan kunden vill ju bara lyckas undvika dessa hantverkare då det blir mycket dyrare i slutänden. Det har inget med snålhet att göra utan handlar väl snarare om ren självbevarelsedrift att inte betala mer än nödvändigt. Men jag har så klart också en förståelse för att de hantverkare som inte lyckas ha en affärsmodell och en prisnivå som tilltalar kunderna upplever det som väldigt provocerande att bli ifrågasatta.

• Gilla
yoaqim och 8 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

de kan svara dig likadant de vill inte montera prylar för att du ska leka inköpare.

de väljer väl andra kunder där de även tjänar på prylarna. de ska dessutom lämna garanti på dina prylar utan ersättning (konsumentlagen) varför skulle de vara intresserade av det. vill du köpa in prylarna själv så får du nog montera dom själv eller kolla vad de vill ha för ersättning utöver sitt timpris för den tjänsten.

B Bernt Ö97 skrev:
Detta är normal affärsmodell rent allmänt inom Byggbranschen i allmänhet och El/VVS i synnerhet.
Modellen innebär att tjäna pengar på vad andra gör (återförsäljare mm) och inte vad man själv presterar.
Vissa hantverkare har ändrat något i modellen för att inte verka anstötligt mot kunder. De kan då erbjuda kunden samma eller en del av den rabatt de får hos sina avtalspartners, ca 20-40% rabatt och visa leverantörsfakturorna öppet för sina kunder.
Ser fint ut och redovisat materialris blir då i paritet med priset hos större byggvaruhus. Men ofta glömmer hantverkaren att redovisa den "kickback" I form av årsbonus han får, kanske ytterligare 10-20% rabatt till hantverkaren.
I slutänden har du alltid ett underläge mot hantverkaren vid prisförhandling men hantverkaren inköpspris tål nästan alltid en rabatt till dig på 10-20% utan att det blir en dålig affär för hantverkaren.
Stå på dig vid prisförhandlingen och låt hantverkaren ombesörja inköpen. Du spar trots allt egen tid för att leta rätt material, åka och hämta mm. Låt hantverkaren tjäna "lite" pengar på den delen av jobbet.
/Bernt
Du har rätt i sak men bör nog förtydliga att det är stor skillnad mellan en rör, el, Vent rabatter och bygg.

O Onde skrev:
Där ser man. Jag har fått för mig att "alla" får en extra vecka på ålderns höst men det kanske bara är saker som facket ibland lyckas få till? När jag tänker efter så vet jag inte om det är brukligt i byggbranschen däremot är det vanligt vid kommunal eller statlig tjänst.

Nu är ju en vecka inte mer än 2% av arbetsåret men fick jag välja tog jag nog hellre en extra semestervecka än 2 % löneökning.
ja vanligt förekommande i många kollektivavtal med fler semesterdagar men inte lagstadgat.
Det låter jobbigt att du kallar 45 för ”ålderns höst” jag ser mig mer som mitt i sommaren :p

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Du gör en tankevurpa här. Pratar vi samma firma kanske det blir samma pengar i slutänden men jämför man olika firmor så kan det skilja stort för slutkunden vilket blir väldigt uppenbart i många liknande trådar som den här. Dessutom påverkas ju ROT av en låg timkostnad som kompenseras med höga materialpåslag, så för kunder som kan nyttja ROT är det ju absolut bättre att firman tar det timpris som krävs för att gå runt med önskad vinst och ett mindre materialpåslag. De flesta hantverkare lyckas ju både hålla en normal timdebitering och samtidigt i sammanhanget låga materialpåslag så problemet är väl inte så stort som det kan uppfattas som i den här och liknande trådar. I de fallen finns det ju ingen konflikt då det är lika bra att låta hantverkaren köpa allt material.

Det behöver inte betyda att hantverkare som har höga materialpåslag eller andra mer eller mindre kreativa avgifter tjänar mer pengar i slutändan. Stora materialpåslag kanske kompenserar för dålig beläggning, ineffektiv planering, dyra omkostnader, kostsamma garantijobb etc. Men för slutkunden är ju det rätt ointressant utan kunden vill ju bara lyckas undvika dessa hantverkare då det blir mycket dyrare i slutänden. Det har inget med snålhet att göra utan handlar väl snarare om ren självbevarelsedrift att inte betala mer än nödvändigt. Men jag har så klart också en förståelse för att de hantverkare som inte lyckas ha en affärsmodell och en prisnivå som tilltalar kunderna upplever det som väldigt provocerande att bli ifrågasatta.
Jag gör faktiskt ingen tankevurpa (denna gång). Om du läser inlägget igen så skriver jag att det på sista raden kommer stå samma sak. Sen handlar det bara om hur man flyttar runt siffrorna mellan arbete, material och servicebil.
Sen för konsumenten kan det absolut bli skillnad. Flyttar man upp kostnader till posten arbete så stiger rotavdraget självfallet.
För att kunna göra det du skriver om. Jämföra olika firmor krävs enligt mig lite kunskap. Jag tjatar ständigt i tråden om att läsa på lite innan. Prata med vänner och bekanta. Inta ta saker för givet utan ställa frågor. Och slutligen se till att det finns ett skriftligt avtal, gärna baserat på tex. Hantverksformuläret.
I flera trådar som jag följt har konsumenten beställt en tjänst där informationen varit väldigt dålig. Oftast verkar det handla om beställningar på tel. Sen när fakturan kommer känner man sig med all rätt lurad. Jag upplever att folk ofta vet Tim debiteringen men inte var arbetstiden börjar och slutar. Det tar man bara för givet. Sen materialpriser och servicebil verkar man inte tänka på innan fakturan kommer.
Är djupt medveten om att dålig information inte egentligen är tillåtet enligt tex. prisinformationslagen. Men ju otydligare allt är desto större är sannolikheten att §36 i Kjtl kickar in.
En del firmor kör nog bara och hoppas på det bästa. Andra är lite mer slipade och känner till detta mycket väl.
Eftersom det tyvärr är allmänt känt att en konsument ofta frågar ”vad tar du i timman” och använder svaret för att bestämma vilken hantverkare dom ska välja så blir det svårt för en hantverkare som vill vara seriös att göra på ett annat sätt. Många har säkert försökt men halkar tillbaka i gamla beteenden när det inte lyckas.

Jag har själv många gånger hört priser på tex. Badrum som förtag lämnat via typ Offerta, Servicefinder som är så låga att man förstår från början att kunden kommer bli lurad eller så används arbetskraft som har löner under en lärlings.
Absolut inte lätt för en konsument att avgöra såklart.
Nu jagar jag själv tack och lov inte arbeten via dessa tjänster.

Absolut inga lätta frågor som tas upp i detta forum även fast många anser sig ha lösningen på många problem.:cool:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Nej, men jag har en lysande verkstad som byter mina Brembo från autococ utan knussel för 600:-/h, istället för Bilias 1200:-/h + 3x så dyra belägg. Inkl lånebil, vilket Bilia numera tar betalt för i Göteborg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.