P
D Rågvägen skrev:
Problemet är att man måste ha godkänt i svenska matte engelska för att änns kunna bli röris, för mig är det inget konstigt eftersom man bör behärska dessa tre väl. Har själv gått tre år i skolan två år ute. Idag pluggar jag till projektledare 2 år till. Totalt kommer jag ha 7 års utbildning. Så att tro att det går att kasta sig in i detta yrke bara för att bör tänka en extra gång
Så man kan inte alls gå som lärling utan betyg hos ett företag och därifrån få kompetens i timmar? Där jag var och sommarjobbade så tog de in ungdomar som hamnat snett för att få dem rätt. En del lyckades och de hade inte gått ut grundskolan.
De som lyckades är riktigt duktiga murare, snickare och svetsare idag med alla behörigheter de behöver. Nu hade inte det företaget rörmokare alls. Men varför skulle de inte kunna gå den vägen?
Eller just bara vvs yrket är specifikt allt du lär dig i skolan? För så är det inte med murare, snickare, svetsare, bilmekaniker, osv osv.
Man kan nästan glömma det gymnasiet lärt en och när man går bland mycket erfarna hantverkare så får man lära sig rätt.

Jag hade en kort karriär som uthyrd svetsare, men det lilla jag lärde mig i skolan kunde man ju struntat i. Fick tips och knep av erfarna gubbar.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
årsarbetstid med 6 veckors semester (30 dagar semester) 1760 tim.
Intäkt 1760*450*0,8 = 633600
Omkostnader.
Bokföring/bokslut, 8000:-, försäkring 10000:-, verktygsomkostnader 5000:-, lageromkostnader 1000:- , kläder/skyddsutrustning 3000:-, utbildning 4000:-
TB innan lön = 633600 - 31000 = 602600.
Ta ut lön med 420.000, ger egenavgift = 420.000*0,2897 = 121674:-

Kvar i vinst i företaget = 602600 - 420000 - 121674 = 60926:-
Bolagsskatt 22% (sjunker fr.o.m i år till 20,6%) -> 60926 * 0,78 = 47522:- kvar i bolagets skattade vinst att spara eller investera eller göra något kul med.

Lön, 420 000:-/år -> 35.000:- i månadslön.
I snitt då, semesterersättning finns inte inräknad, eller så tar man bort en procent varje månad för att baka ihop till en större semesterlön en gång per år.
För rättvis jämförelse med arbetstagarlön ska den in, dvs 34.650:-/månad.

Vidare så finns det inte här några pensionsavsättningar, så det är nog korrekt att ta med lite sånt också om man vill jämföra med löntagarlön, så det stannar vid ca 33-34.000 / månad.
(OBS, inte alla arbetsgivare som betalar in extra pension)

Hade jag fortsatt som civilingenjör hade jag nog haft något högre lön idag, kanske dags att höja timpenningen lite ... :cool:
Årsarbetstid 52x40 ger 2080h. Minus 6 veckor semester ger 1840h. (2080-240).
Debiterbar tid/år 1472h. (1840x0,8)
Ger 662 400 in efter SKV fått sitt. (1472x450)

Nu börjar dina uträkningar se lite annorlunda ut då du lejer bort vissa arbeten som Egenföretagaren kan göra själv.

Det du skriver om pensionsavsättningar låter väldigt udda, vilket kollektivavtal har inte med något dylikt?

Skatterna du fått fram ska jag inte syna idag.
Men det du verkar vilja missa är att Egenföretagaren sällan har 40h arbetsvecka, snarare 60-70 en lugn vecka, varav majoriteten inte är debiterbar, vi säger ~50% så har du 20-30 h till att slå ut timlönen på jämfört med en vanlig knegare.

Förstår att det ligger någon stolthet över att driva eget och vi har många i Sverige idag som går runt med en timlön på kanske 30-50 kronor som kompenseras med långa veckor.

Men i en bransch som elektrikernas går det att tjäna bra som anställd och då förstår jag inte varför du väljer att gå ner dessa tusenlappar, skippa pensionen och fortfarande ha allt ansvar och långa arbetsveckor.

Trivs du bra ska du givetvis fortsätta men många egf lurar sig själva något enormt och följde inte arbetet med hem förr..

Ser nu att @Onde gett sig på ditt resonemang också, men stämmer siffrorna även efter du rannsakat dig själv är det bara att gratulera.

Rkarlsson skrev:
Så man kan inte alls gå som lärling utan betyg hos ett företag och därifrån få kompetens i timmar? Där jag var och sommarjobbade så tog de in ungdomar som hamnat snett för att få dem rätt. En del lyckades och de hade inte gått ut grundskolan.
De som lyckades är riktigt duktiga murare, snickare och svetsare idag med alla behörigheter de behöver. Nu hade inte det företaget rörmokare alls. Men varför skulle de inte kunna gå den vägen?
Eller just bara vvs yrket är specifikt allt du lär dig i skolan? För så är det inte med murare, snickare, svetsare, bilmekaniker, osv osv.
Man kan nästan glömma det gymnasiet lärt en och när man går bland mycket erfarna hantverkare så får man lära sig rätt.

Jag hade en kort karriär som uthyrd svetsare, men det lilla jag lärde mig i skolan kunde man ju struntat i. Fick tips och knep av erfarna gubbar.
Jo visst kan man göra så som du beskriver. Förutom för elektriker där det faktiskt finns ett lagkrav på utbildning kan man faktiskt göra hur f*n man vill. Man kan bli en utomordentligt skicklig hantverkare, ofta på kortare tid, genom att gå bredvid. Däremot anser inte jag att man blir någon särskilt bra samhällsmedborgare utan en gymnasieutbildning men det är min subjektiva åsikt.

Passar man på att lyssna i skolan så kan man tom lära sig att stava till ordet "ens"!

• Gilla
Rollerörkrök
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:

Systemet är upp byggt så för att kunna få sitt certifikat måste man vara läs och skrivkunnig, samt kunna matte A som är den enklaste matten, krävs för att kunna läsa ritningar. Tycker det är rimligt. Därför toppar vi lönelistan varje år.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Du blandar ihop saker nu. jag har inte sagt något om 1200kr i timmen.

Jag har däremot blivit erbjuden snickare för så lite som 250 kr i timmen. De kommer med en Villavagn, jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Sen blir det en ordentlig fylla, säkert lite slagsmål, bakis en dag och så börjar de om. De pratar inte svenska. Och nej jag har inte nappat på det erbjudandet.

På ett större projekt tycker jag ingen hantverkare är värd mer än 700 kr i timmen. Och kan du inte få lönsamhet på 700 kr i timmen då är det dags att trimma lite fett.

Fast det kan du ju applicera på rätt många yrkesgrupper. Inom de flesta yrken där man tjänar bra. Svaret på frågan är väll även lite att så länge folk betalar, så kommer det ju tas ut. Marknadsekonomi

sorry om jag blandade ihop dig angående 1200kr/h.

250kr/h ska man ju försöka undvika tycker jag. Även om det är lockande. Om vi vill ha en fungerande arbetsmarknad efter svenska mått. Men det är ju min åsikt och gissar även din :-)

Redigerat:
  • Gilla
Krillehus
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
att man jämför en gymnasieutbildning och ett år som lärling mot 4.5 års högskolestudier och 3 års arbete.
Juridik och pseudovegenskapliga "utbildningar " kan man studera på ortens bibliotek på sin fritid.

Men visst ring en advokat när du sitter med minusgrader inomhus matförgiftad av skämd mat men utan att våga gå på toaletten för att det innebär garanterad kolera.

"that nations which train engineers will prevail over those which train lawyers. No nation has ever sued its way to greatness"

H HVACJedi skrev:
Juridik och pseudovegenskapliga "utbildningar " kan man studera på ortens bibliotek på sin fritid.

Men visst ring en advokat när du sitter med minusgrader inomhus matförgiftad av skämd mat men utan att våga gå på toaletten för att det innebär garanterad kolera.

"that nations which train engineers will prevail over those which train lawyers. No nation has ever sued its way to greatness"
kul att så många väljer att skriva sitt första inlägg i den här tråden! Nu gällde dock jämförelsen ovan elektriker inte VVS. Men man kan ju ha direktverkande element och eltoa också iofs.

Men advokaten kommer nog också till sin rätt när man behöver stämma hantverkaren som satt en i skiten, bokstavligen talat.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
O Onde skrev:
Jo visst kan man göra så som du beskriver. Förutom för elektriker där det faktiskt finns ett lagkrav på utbildning kan man faktiskt göra hur f*n man vill. Man kan bli en utomordentligt skicklig hantverkare, ofta på kortare tid, genom att gå bredvid. Däremot anser inte jag att man blir någon särskilt bra samhällsmedborgare utan en gymnasieutbildning men det är min subjektiva åsikt.

Passar man på att lyssna i skolan så kan man tom lära sig att stava till ordet "ens"!
Hehe, du vet att många 50 talister inte gick i gymnasiet och många av de hantverkarna slår de flesta av alla välutbildade på fingrarna ?
Elektriker är ju givet att du behöver behörigheter.
Men resten av yrkena är erfarenheten ju mer eftertraktad än om du fick MVG i gymnasiet.

Din sista mening låtsas jag som att du bara spelar dum. (om du trodde ens att jag skulle skriva det? )
Du tyckte säkerligen att mönstringen gjorde en pojke till man med. :D

D Rågvägen skrev:
Systemet är upp byggt så för att kunna få sitt certifikat måste man vara läs och skrivkunnig, samt kunna matte A som är den enklaste matten, krävs för att kunna läsa ritningar. Tycker det är rimligt. Därför toppar vi lönelistan varje år.
Kul kul. Så man måste verkligen ha betyg för att vara läskunnig. Jag hade inte godkänt i matte A när jag gick ut skolan men jag fick högsta betyg i ritningsläsning inför jobbet till svetsare. :)
Jag läste upp det efter för att bara ha det.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sen har du en helt annan aspekt på det här med näthandel. Ju mer vi handlar där desto mer kommer alla butiker med service försvinna. Blir lite som lanthandeln i flera småorter. Alla vill ha den kvar samtidigt som dom tar bilen och åker massa mil till Willys.
Om lanthandeln tar 75 kr litern för mjölk så kommer de nog inte att behålla kunderna så länge.

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
H HVACJedi skrev:

Att börja rangordna olika yrken tycker jag är offtopic, men.

Jag misstänker att du är ironisk. Jag anser att det behövs en mängd olika kompetenser för ett välfungerande samhälle. En fungerade rättsordning bestående av domare och advokater m.m. behövs förstås. Även ekonomer och läkare mm. Självklart även rörmokare och sopgubbar.

Hade det inte funnits behov av dessa yrken hade de inte funnits, anser jag.

Vilka yrken eller yrkeskategorier anser du ska finnas?

PM

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag tycker du tänker lite fel här och har lite egna förutfattade meningar. Om jag som bygger ett nytt hus i egen regi anlitat en seriös VA konstruktör som beräknat allt, försett mig med detaljerade CAD ritningar samt skapat en detaljerad materiallista åt mig - varför skulle jag *inte kunna* köpa in all material själv från valfritt ställe? Risken att jag skulle köpa in fel saker eller att dessa inte skulle passa ihop, alternativt inte följa gällande standard är obefintliga i en sådan situation vilket gör hela argumentet värdelöst.
Det är så klart ditt privilegium att tycka att jag tänker fel. Däremot har jag provat många gånger och det har aldrig blivit rätt. Vad gäller konstruktörers ritningar och förslag så är de alldeles utmärkta som offertunderlag. Däremot anger de bara vissa specifika produkter (eller, om han gör som han ska, funktioner). Jag har utfört många entreprenader med sådant underlag och det är på alla sätt och vis förträffligt. Däremot står det inte någonting om tex rör, rörkopplingar etc. Det enda som anges är var det ska sitta en vask, var det ska stå en golvbrunn etc och hur radiatorer ska fördelas på olika stigare och slingor.

Men om du vill och klarar av det så naturligtvis kan du med hjälp av en sådan räkna ut vad som krävs och köpa det själv. Nackdelen är att du på så vis inte har något som helst skydd vid en olycka. Du får en ny produkt om en sådan fallerar ja och åtminstone jag skulle (om jag gjort sådana jobb) utföra nytt montage av en blandare eller vad det nu är som du kan visa att jag slarvat med. Men det är ju inte värt en Pepsi i helvetet när huset är förstört och obrukbart lång tid framöver.

Det du talar om är nybygge av en hel kåk, sådant har jag aldrig gjort annat än på fast pris. Men för resonemangets skull så visst, ber du mig om det så kan jag tänka mig att göra jobbet. Normalt tar jag 750.- i timmen för jobb på löpande räkning, i detta fallet skulle jag vilja ha 1 000 kronor. Jag skulle nog kunna tänka mig att ge dig fastpris på hela installationen med det tillägget att i den stund jag vill utföra ett arbetsmoment och sakerna inte är på plats och det inte finns något annat jag kan ta mig för så betalar du mig för 8 timmar dagligen för inget arbete fram tills dess att det finns prylar att jobba med. Den försening som uppstår ger mig dessutom lika mycket förlängd leveranstid.

Jag har faktiskt gjort jämförelsen mellan Ahlsell, Dahl, Biltema, VVS-direkt och Rinkaby rör. Jag jämförde de 250 vanligaste produkterna och skillnaden var förvisso intressant. Inte någon var billigast i varje del (avlopp inne, avlopp ute, kromrör etc) men alla var billigast på någon del. Totalt sett var Rinkaby billigast med ca 15% marginal mot Dahl och Ahlsell. Det räcker dock icke för att jag ska handla av dem i någon större omfattning.

Med de riktiga leverantörerna så förutom entreprenadgarantin och dokumentation av varje liten pryl så finns det enorma fördelar. Man sitter inte och räknar på 3m rörbitar och halvkopplingar osv särskilt noga. Man beställer hela buntar av rör, hela kartonger av smådelar osv. På en öppen entreprenad så betalar jag då 25% vid order och ytterligare 50% 30 dagar efter leverans. Resten görs upp efter avräkning vilket man har 3 månader på sig att göra. Allt överblivet material returneras och krediteras.

För detta tar jag vid offererade jobb 20-25% över vad jag själv betalar.

Skulle du kunna köpa materialet billigare än så och tycker det är värt risken så, ja, varför inte?

6 veckors semester?? Man jobbar i fel bransch, det är helt klart.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om lanthandeln tar 75 kr litern för mjölk så kommer de nog inte att behålla kunderna så länge.
Bra inlägg.(y)

S
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har i tidigare inlägg försökt förklara varför vi som byggare hellre handlar på en sk. proffsbutik. För oss handlar det inte om rabatter utan om service. En service som även kommer vår kund till nytta. Den servicen finns inte på Hornbach eller Bauhaus. Vi har konto på Bauhaus. Vi har tillgång till en företagssäljare. Men det går inte att jämföra med tex. En företagsförsäljare på Beijer.
Förutom ovanstående är kvaliteten på tex. Virke helt annorlunda. Går inte riktigt att jämföra. Gäller självklart inte alla produkter.

Billigt kakel är ett lysande exempel. Där har våra plattsättare infört ett annat m2 pris när kaklet är inköpt på tex. Bauhaus. Dessutom räknar dom med betydligt mer spill. Varför kan jag förklara i ett annat inlägg eller så får någon plattsättare kliva in och svara.

sammanfattningsvis tror jag jakten på billigt pris på material, hantverkare etc. Riskerar att bita en i svansen när allt är summerat.
skitsnack att säga att bara hantverkare kan köpa kvalitetsprodukter . jag köper allt vvs hos Rinkaby och behöver inte fundera om det är bra kvalitet eller inte , virke hos XL(woody-c24) prisskillnad liten jämfört med byggmax ,märkes kem produkter som pl400 fog silicon o liknande på Jem o Fix halva priset jämfört med dyr bygg o färghandel

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
6 veckors semester?? Man jobbar i fel bransch, det är helt klart.
Förutsatt att du jobbar i ett svenskt företag och har fyllt 45 år så tror jag inte det finns någon möjlighet att du inte har 6 veckors semester. Jag tror det är lagreglerat men där är jag ute på lite tunn is....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.