Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Häpnadsväckande okunnigt skrivet!

Vad tror du händer när företag går i konkurs och folk blir arbetslösa? Jo, de slutar att betala hyra. Så, med vilka pengar skall då fastighetsägarna betala underhållet?
Vad händer då med de "få" spetskompetenshantverkarna som levt i en värld av ständigt ökad efterfrågan, när mattan plötsligt rycks undan, under era fötter?
Hur många år tror du att fastighetsägarna kan skjuta upp underhållsarbetet på de relativt nybyggda husen? Tänk på att de slarvigt byggda milionprogramshusen stod i femtio år utan att större renoveringar utfördes. Skall vi säga 5, 10 eller 15 år?
Så. Har ni levt snålt och sparat för kommande dåliga tider, eller har ni likt "De tre små grisarna" spelat och sjungit er fram genom högkonjungturen utan tanke på det oundvikliga slutet?

Staffan
hahaha, upplevde du att svenska folket hamnade på gatan 1990? 2000? 2008?
Alla fastighetsbolag är så mycket mer en bara hyror, dom jobbar mer som ett finansiellt instrument där man säljer och köper obligationer och skapar mervärde av olika slag. Att tro att dom får dåligt då kan du lika gärna gräva en grop och gråta en skvätt.

Du bor i en hyresrätt va ?

J JensW skrev:
det är ju vad jag tror med. Men det är ju ”för bra för att vara sant”. Men vafan vet jag
mitt senaste bygge hade jag 225/h + 50 kr i ackord.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Rågvägen skrev:
skulle gissa att snittet senaste åren gått upp mot 38,000-40,000.
Tja är du i ålderspannet 55-64 så var den genomsnittliga lönen 38500 i månaden.
Siffrorna refererar till 2019.
2020 var nog inte något fantastiskt år för för stora löneökningar av "olika" anledningar

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja kunde vi få förortens unga killar och män att skaffa yrken så hade vi nog gjort det här samhället en tjänst på så många sätt. Men det kan nog vara lite svårt att kommunicera ut till de här grupperna att vad de betraktar som lågstatusyrken längst ned i samhällshierarkin i Sverige är raka spåret till välbesutten medelklass med potential att framåt yngre medelåldern bli företagare och t o m tjäna större pengar. Men det är klart, lyckas kampanjen för bra så ökar tillgången på rörmokare och pressar över tid ned lönerna.
Problemet är att man måste ha godkänt i svenska matte engelska för att änns kunna bli röris, för mig är det inget konstigt eftersom man bör behärska dessa tre väl. Har själv gått tre år i skolan två år ute. Idag pluggar jag till projektledare 2 år till. Totalt kommer jag ha 7 års utbildning. Så att tro att det går att kasta sig in i detta yrke bara för att bör tänka en extra gång

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
J JensW skrev:
det är ju vad jag tror med. Men det är ju ”för bra för att vara sant”. Men vafan vet jag
Så du vet inget, men ändå uttalar dig.. Märkligt återkommande fenomen i dessa trådar på Byggahus.

En fråga. Varför skulle de so. Har i uppdrag att sammanställa officiell statistik ljuga om detta? Fejk media?

Och varför skulle just Mälardalens
Rörkrök AB känna till de rätta nuffrorna??

Har du varit med om någon lönerörelse någon gång? Helst i lågkonjunktur.

Tråden får gärna fortsätta för min del, vi utgår hädanefter från att snittlönen för rörmockare är 35k varken mer eller mindre.

Scout Scout skrev:
Tja är du i ålderspannet 55-64 så var den genomsnittliga lönen 38500 i månaden.
Siffrorna refererar till 2019.
2020 var nog inte något fantastiskt år för för stora löneökningar av "olika" anledningar
kan inte tala för rörmockare men på våran sida var det ju typ samma som industriavtalet. Alltså 5,4% över 29 månader med steg ett nära 3% nu ska Innan jul. Fantastiskt eller ej, ligger väll i betraktarens ögon.

E El-Löken66 skrev:
Så du vet inget, men ändå uttalar dig.. Märkligt återkommande fenomen i dessa trådar på Byggahus.

En fråga. Varför skulle de so. Har i uppdrag att sammanställa officiell statistik ljuga om detta? Fejk media?

Och varför skulle just Mälardalens
Rörkrök AB känna till de rätta nuffrorna??

Har du varit med om någon lönerörelse någon gång? Helst i lågkonjunktur.

Tråden får gärna fortsätta för min del, vi utgår hädanefter från att snittlönen för rörmockare är 35k varken mer eller mindre.

Ehh jag jobbar i branchen o ser vad folk tjänar. Medans ditt argument är att du funnit en siffra som passar dig, och då är ditt argument mot allt annat att det är för bra för att vara sant eller företagen vill få det att se bättre ut.

scout kommer ju istället mer lite fakta istället för att bara vara stursk och försöka argumentera genom att skrämma och egentligen inte komma med några argument än tro och rena konspirationsteorier

men bra att du i alla fall kan finna dig att snittet troligen inte ligger på 29500

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
De har väl ett timpris långt över en snickare, och han kräver inte att han ska få leverera materialet. Det är ju en konspiration som vi kunder får betala för där hantverkaren tjänar stora summor på otjänliga påslag
men snickaren vill väl gärna välja ut sitt virke? Han kanske inte vet virkets ursprung och kvalitet. Eller hur det har förvarats. Om virket slår sig eller spricker pga. Felaktig hantering så är det ju nära till hands för kunden att kräva att snickaren ska komma och byta ut allt och hävda att han har gjort ett dåligt jobb?

J JensW skrev:
kan inte tala för rörmockare men på våran sida var det ju typ samma som industriavtalet. Alltså 5,4% över 29 månader med steg ett nära 3% nu ska Innan jul. Fantastiskt eller ej, ligger väll i betraktarens ögon.
Jag har inte koll på avtalen för respektive yrkesgrupp men de ligger ju oavsett om 2020 var ett skitår eller inte.
Det kan innebära att ytterligare 3% slogs på under 2020 som tar snittet till dryga 36 000

Hur som helst är det helt OT så jag droppar det här och nu

D Rågvägen skrev:
Alla, en anställd omsätter ca 70,000 i månaden och någon ska ju betala det, troligtvis kunden.

50000+soc avg är 70000. Då finns inga kostnader, konto, bilar, vinst etc etc--

Scout Scout skrev:
Jag har inte koll på avtalen för respektive yrkesgrupp men de ligger ju oavsett om 2020 var ett skitår eller inte.
Det kan innebära att ytterligare 3% slogs på under 2020 som tar snittet till dryga 36 000

Hur som helst är det helt OT så jag droppar det här och nu
samma här. Droppar det mer än gärna då det är delvis irrelevant. Menade bara att så som marknaden ser ut så tror jag inte på att ta mer i timpris. Även om det innebär att man tar mindre på materiell

J JensW skrev:
Tycker även det är märkligt att säga att ”ni borde ta 1200kr/h och inte lägga på förtjänst på materiel” och sen säga ”jag kan hitta snickare som kostar under 300kr/h”. När man säger så, så är ju min känsla att detta är inte en person som skulle betala 1200kr/h för en rörmockare och således blir det ju lite märklig argumentation från början att säga att rörmokarna borde ta mer betalt. Vem ska anställa en rörmockare för de pengarna, om inte samma person som argumenterar för den timpenningen är villig att göra det? Någon annan kanske (som vanligt).

sen undrar ju en annan, en snickare som tar 300kr/h, vitt och betalar alla sociala avgifter plus tjänstepension, denna snickare tjänar antingen väldigt lite, eller struntar i något av ovan nämnda saker eller driver ett företag där det går ut på att i slutet av månaden ska företaget gått plus minus noll, noll backup för om det inte trillar in jobb.
Du blandar ihop saker nu. jag har inte sagt något om 1200kr i timmen.

Jag har däremot blivit erbjuden snickare för så lite som 250 kr i timmen. De kommer med en Villavagn, jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Sen blir det en ordentlig fylla, säkert lite slagsmål, bakis en dag och så börjar de om. De pratar inte svenska. Och nej jag har inte nappat på det erbjudandet.

På ett större projekt tycker jag ingen hantverkare är värd mer än 700 kr i timmen. Och kan du inte få lönsamhet på 700 kr i timmen då är det dags att trimma lite fett.

• Gilla
DandrO
  • Laddar…
M mugatu skrev:
men snickaren vill väl gärna välja ut sitt virke? Han kanske inte vet virkets ursprung och kvalitet. Eller hur det har förvarats. Om virket slår sig eller spricker pga. Felaktig hantering så är det ju nära till hands för kunden att kräva att snickaren ska komma och byta ut allt och hävda att han har gjort ett dåligt jobb?
Aldrig varit med om det. Lite mer vi kör med det vi har mentalitet hos snickare

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
årsarbetstid med 6 veckors semester (30 dagar semester) 1760 tim.
Intäkt 1760*450*0,8 = 633600
Omkostnader.
Bokföring/bokslut, 8000:-, försäkring 10000:-, verktygsomkostnader 5000:-, lageromkostnader 1000:- , kläder/skyddsutrustning 3000:-, utbildning 4000:-
TB innan lön = 633600 - 31000 = 602600.
Ta ut lön med 420.000, ger egenavgift = 420.000*0,2897 = 121674:-

Kvar i vinst i företaget = 602600 - 420000 - 121674 = 60926:-
Bolagsskatt 22% (sjunker fr.o.m i år till 20,6%) -> 60926 * 0,78 = 47522:- kvar i bolagets skattade vinst att spara eller investera eller göra något kul med.

Lön, 420 000:-/år -> 35.000:- i månadslön.
I snitt då, semesterersättning finns inte inräknad, eller så tar man bort en procent varje månad för att baka ihop till en större semesterlön en gång per år.
För rättvis jämförelse med arbetstagarlön ska den in, dvs 34.650:-/månad.

Vidare så finns det inte här några pensionsavsättningar, så det är nog korrekt att ta med lite sånt också om man vill jämföra med löntagarlön, så det stannar vid ca 33-34.000 / månad.
(OBS, inte alla arbetsgivare som betalar in extra pension)

Hade jag fortsatt som civilingenjör hade jag nog haft något högre lön idag, kanske dags att höja timpenningen lite ... :cool:
Jag förmodar att du försöker visa att vid timdebitering 450.- exkl moms så går det att ta ut en lön om 35,000.- per månad.
På många vis stämmer din uträkning fast ändå inte riktigt.
Årsarbetstid, jajamen! Det varierar ju lite från år till år men det där är en bra siffra.
0,8 i intäktsraden tolkar jag som att personen har 80% beläggning? Det vill jag påstå är en glädjesiffra. Jag har både som jag gör nu, arbetat ensam i firman och haft företag med som mest 120 anställda. Inte i något av fallen går det att få så hög beläggning. Närmast jag någonsin kommit var (om jag minns rätt) 77%. Det gällde då ett antal montörer som under ett år var på samma arbetsplats och vi betraktade dem som uthyrda 8 timmar per dag (jobb mot fast pris) Det blir trots det inte högre för den sträcka de ska färdas hemifrån som är längre än till kontoret den åks på arbetstid, vidare ska de sköta sina bilar, skaffa verktyg och förnödenheter, gå på någon utbildning, delta i veckomöten på kontoret etc. Obs att de vare sig handlade eller beställde material, det skötte arbetsledaren.
Nu antar jag att du avser en ensamarbetande hantverkare? Visst kan man som sådan komma upp i 32 h per vecka = 80 % men det förutsätter att man jobbar mer än 40 h totalt. Det förutsätter också att man (i fråga om service-hantverkare) tar fullt betalt för att köra mellan kunderna och kontoret samt all tid man handlar material.
Det arbete som aldrig går att få betalt för som, förutom exempel ovan, att titta på jobb, offerera, utföra eventuella garantiåtaganden, administrera etc tar sammanlagt mer tid än 8 h per vecka.

60% beläggning är mer rimligt men låt oss räkna på 70% = (1760*0,7*450) = 554 400 kronor

Allt är förstås olika men jag tror att min nuvarande verksamhet är relativt representativ. Bokföring/Bokslut kostar mig ca 30 000.- årligen (bokföring 20.- per verifikat + bokslut). Har man en revisor tillkommer 15-20´
Försäkring räcker dåligt med 10 000.- Jag betalar 15 000 i vanlig ansvarsförsäkring, fordon och lagret/kontoret. Jag har inte någon särskild sjukförsäkring eller olycksfallsförsäkring. Inte heller har jag försäkring som gäller verktyg i bil. Det är helt enkelt för dyrt. Jag har under förra året fått två inbrott i bilen vilka kostade mig 170 000 kronor. Det var de första händelserna på 10 år vilket innebär att jag trots allt sparat pengar på att inte försäkra men kommer det en händelse till så går jag back....

Sedan tror jag bestämt du råkat räkna kostnaderna månadsvis?
Verktyg kostar årligen mycket mer än 5 000 kronor. Jag tror jag lägger så mycket på borr, bits, hålsågar etc dvs rena förbrukningsprodukter. För de pengarna kan man köpa tex två kraftiga 18V batterier och med arbete 30 timmar i veckan förbrukar man ungefär två batterier årligen.
Jag skulle säga att minimum 25 000.- får verktyg beräknas kosta.

Lageromkostnader 1000 kronor? Det måste vara ett skrivfel. Jag har verkligen inget överdåd till lokaler. Det är 70 kvm dvs ungefär ett normalbrett villagarage fast med dubbel längd. Jag får in bilen, har ett skrivbord och några hyllor. Det kostar 750.-/kvm vilket är utomordentligt normalt. 72,500 i hyra plus värme, el, larm, bredband summerar 90 000.- årligen. (försäkringen är med längre upp)

Kläder och skyddsutrustning kostar mig 10-12 årligen och då är jag verkligen inget modelejon sådant som man ser mer och mer av. Arbetskläder tycks vara grossisternas absolut bästa produkt nu för tiden.

Utbildning kan man ju lägga olika mycket på men dina 4,000.- räcker till att förnya de vanligaste certifikaten; heta arbeten, ställning, lift, truck, arbete på höjd etc. Dessa förnyas med lite olika intervall men jag tror pengen räcker.

Bil har du överhuvud taget inte med? Med en sådan är det som med allt annat att man väljer sina vapen...

Men oavsett vilket påstår jag att leasing (eller värdeminskning om man köper kontant) skatt, drivmedel, service, parkering alt hantverkartillstånd (jag har i både Lund och Malmö summa 12´årligen) däck etc inte på något vis kan komma att understiga 12 000 kronor i månaden = 144 000 kronor årligen.

Summering fasta kostnader enligt din uppställning fast med mina siffror:
Bokföring 25 000
Försäkring 15 000
Verktyg 25 000
Lager 90 000
Kläder 10 000
Utbildning 4 000
Bil 144 000
Summa 313 000 kronor
Obs att jag då inte har en enda krona att köpa eller betala telefon, dator, skrivarpapper, kaffe frimärken banktjänster, hemsida, marknadsföring eller något annat sådant för.

Vi hade 554 400 kronor i intäkter och 313 000 kronor i kostnader. Kvar blir då 241 400 kronor att hantera personalkostnaden med. Du anger 29%. Själv betalar jag 32,41% + 5% Fora (Aga är förvisso något sänkt nu pga Corona) Sammanlagt blir det 37,41 men låt oss göra det hela enkelt och säga 40%

241 400 / 1,4 = 172 428 kronor. det är vad som blir kvar att betala ut som bruttolön till den stackars företagaren. Förslagsvis ska han bygga någon form av buffert så det vore huvudlöst att ta ut mer än 150 000 kronor.
Grattis du har sammanlagt fått ihop till en lön före skatt på 12 500 kronor månatligen beräknat på 70% beläggning, 6 veckors semester (utan semestertillägg) och 450 kronor i timmen.

Om vi säger att man faktiskt tar betalt av kunden för sina verkliga bilkostnader så får vi 144 000 ytterligare vilket ökar lönen till ca 22 500 kronor före skatt dvs avsevärt sämre än en undersköterska.

Redigerat:
  • Gilla
Rollerörkrök och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Rågvägen skrev:
skulle gissa att snittet senaste åren gått upp mot 38,000-40,000.
I inlägget ovanför så skriver du att alla rörmokare har 50000 kr i lön och nu är snittet 38000-40000.

Ursäkta mig, men jag får inte ihop det.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.