154 882 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Jag röstar på att vi kämpar för att ta bort organisationer som Säker Vatten, BKR, GVK. Sen lägger vi ner konsumenttjänstlagen och Bbr när vi ändå håller på. När ångan ändå är uppe lägger vi ner alla fackförbund så att alla Jä.... kollektivavtal försvinner.
Då kan vi alla bygga precis som vi vill. Ersätta kopparröd med trädgårdsslang om vi känner för det. Äntligen blir vi fria och kan bygga precis som vi själva vill. Precis som förr.
Och det var bättre förr. Det vet alla och framförallt tycker alla.
#vibyggernyaSverige
Då kan vi alla bygga precis som vi vill. Ersätta kopparröd med trädgårdsslang om vi känner för det. Äntligen blir vi fria och kan bygga precis som vi själva vill. Precis som förr.
#vibyggernyaSverige
Tack för synpunkter från en insatt hantverkare (och som inte är så arg som vissa andra i tråden).D Rågvägen skrev:haha, juste du verkar vara en sån som tror att vi går på toa mindre under lågkonja, Du kanske har sovit dom senaste 10 åren men vi har byggt extremt mycket och all den här skiten kommer vi få ta hand om kommande åren, lägg därtill alla miljonprogram som förfaller. Jag har jobba kanske 5 % med lyxrenoveringar resten är ren och skär drift & underhåll. Sov vidare snickare Micke
Jag har tyvärr inte stora kunskaper i området. Vi har haft en ”familjerörmokare” i många år och han är toppen. Duktig, lyckas ofta klämma in ett besök osv. Det ska då sägas att vi aldrig tjafsat om pris eller tjatat på att han ska komma snabbt osv. Han har fått vårt förtroende och hedrar det genom att inte utnyttja oss.
Angående framtida efterfrågan.
Akuta underhållsarbeten behövs förstås även i lågkonjuktur. Nyproduktionen skulle väl avstanna till stora delar.
Hur stora möjligheter skulle fastighetsägare och andra ha att skjuta upp ”nödvändiga men ej akuta” underhållsarbeten under en lågkonjuktur? Det kan påverka efterfrågan på underhållsarbeten.
Hur lång tid skulle det ta för andra hantverkare att skola om sig och bli rörmokare? Går det ens?
Om det inte är alltför svårt att skola om sig kan jag tänka mig att snickare och andra söker lärlingsplatser osv, eller vad som krävs för att bli rörmokare.
Om efterfrågan på rörmokare var stor trots lågkonjuktur tror jag det skulle bli ett enormt tryck från andra arbetslösa hantverkare att få del av kakan, istället för A-kassa osv.
PM
Men det du skriver är inte sant. Klart att en auktoriserad VVS firma kan skriva ett intyg även om dom inte sålt delarna. Antingen följer man branschregler eller så följer man inte branschregler oavsett vem som levererar materialet.Y YDX skrev:en orsak är att vi kontrollansvarig kräver säker vatten dokument vid slutsamråd och det skriver inte auktoriserade rörföretag ut utan att de fått leverera delarna. Du behöver det också för försäkringsbolagen kräver det vid skada. Du får inget ut vid exempelvis vattenskada. Detta gäller även när man köper renoverat hus.
Klippt från ByggnadsarbetarenP Project Mellangården skrev:Tack för synpunkter från en insatt hantverkare (och som inte är så arg som vissa andra i tråden).
Jag har tyvärr inte stora kunskaper i området. Vi har haft en ”familjerörmokare” i många år och han är toppen. Duktig, lyckas ofta klämma in ett besök osv. Det ska då sägas att vi aldrig tjafsat om pris eller tjatat på att han ska komma snabbt osv. Han har fått vårt förtroende och hedrar det genom att inte utnyttja oss.
Angående framtida efterfrågan.
Akuta underhållsarbeten behövs förstås även i lågkonjuktur. Nyproduktionen skulle väl avstanna till stora delar.
Hur stora möjligheter skulle fastighetsägare och andra ha att skjuta upp ”nödvändiga men ej akuta” underhållsarbeten under en lågkonjuktur? Det kan påverka efterfrågan på underhållsarbeten.
Hur lång tid skulle det ta för andra hantverkare att skola om sig och bli rörmokare? Går det ens?
Om det inte är alltför svårt att skola om sig kan jag tänka mig att snickare och andra söker lärlingsplatser osv, eller vad som krävs för att bli rörmokare.
Om efterfrågan på rörmokare var stor trots lågkonjuktur tror jag det skulle bli ett enormt tryck från andra arbetslösa hantverkare att få del av kakan, istället för A-kassa osv.
PM
"Yrken som har ett index över 4,01 och upp till 5 placeras i det intervall där bristen förväntas bli allra störst. Ett av de yrken som ligger allra högst är rörmokare som har ett bristindex på 4,67 för 2019. Och efterfrågan kommer att ligga på den nivån fram till 2024."
Och här har vi nog pudelns kärna
Ja. Eller imorgon. Ingen vet när. Det enda vi vet, är att den kommer. Sedan behövs det ingen "domedag". Vad det nu är. Utan det räcker gott med en ordentlig lugkonjungtur. Och av den varan, har vi inte haft någon brist på hittills. Så vad får dig att tro att det är 21.000. år fram till nästa. Okunskap, högmod eller naivitet?Krille-72 skrev:
Staffan
Tack!Scout skrev:
Klippt från Byggnadsarbetaren
"Yrken som har ett index över 4,01 och upp till 5 placeras i det intervall där bristen förväntas bli allra störst. Ett av de yrken som ligger allra högst är rörmokare som har ett bristindex på 4,67 för 2019. Och efterfrågan kommer att ligga på den nivån fram till 2024."
Och här har vi nog pudelns kärna![]()
Har inte tagit del av artikeln, men den prognosen borde sannolikt förutsätta normal konjunkturkurva. En kris eller lågkonjuktur eller finanskris kan sätta många prognoser ur spel. Men jag tror det ligger något i att underhållsarbeten alltid behövs, som tidigare skribent skrev.
Fler borde söka sig till rörmokeriyrket. Kanske något snabbspår för nyanlända rörmokare kan ordnas?
PM
Så vad är det jag inte skulle klara av? Har bokat en rörmokare, återstår att se om han dyker upp.D Rågvägen skrev:haha, juste du verkar vara en sån som tror att vi går på toa mindre under lågkonja, Du kanske har sovit dom senaste 10 åren men vi har byggt extremt mycket och all den här skiten kommer vi få ta hand om kommande åren, lägg därtill alla miljonprogram som förfaller. Jag har jobba kanske 5 % med lyxrenoveringar resten är ren och skär drift & underhåll. Sov vidare snickare Micke
Han ska byta 10 meter rör. Det klarar jag själv men jag vill ha det på kvitto då det endast handlar om att bevisa att en rörmokare gjort det.
Men kommer han inte snart så skiter jag i kvittot.
Det är ingen raketforskning mina jobb, byta skitstol och blandare klarar vilken händig man som helst egentligen, men man kanske vill ha kvitto på det.
Det folk menar är att vid nästa lågkonjuktur kommer många hantverkare hitta på något annat.
Precis som underhållsbranchen nu har tappat majoriteten av sina medarbetare och många av de lär nog aldrig komma tillbaka.
Passa på att boka rörisar innan det blir dyrt.Scout skrev:
Klippt från Byggnadsarbetaren
Och här har vi nog pudelns kärna![]()
Eller så kanske någon ska öppna en kontrollinstans för att hammarörisen har gjort rätt och får betala kanske några tusenlappar det kan även startas en grundkurs för typ egna villajobb, det är fan ingen hjärnkirurg. Lika dant på elsidan då kanske det inte blir lika roligt när det finns konkurrensKrille-72 skrev:
Jag röstar på att vi kämpar för att ta bort organisationer som Säker Vatten, BKR, GVK. Sen lägger vi ner konsumenttjänstlagen och Bbr när vi ändå håller på. När ångan ändå är uppe lägger vi ner alla fackförbund så att alla Jä.... kollektivavtal försvinner.
#vibyggernyaSverige
”Så vad får dig att tro att det är 21.000. år fram till nästa. Okunskap, högmod eller naivitet?”Staffan2000 skrev:
Ja. Eller imorgon. Ingen vet när. Det enda vi vet, är att den kommer. Sedan behövs det ingen "domedag". Vad det nu är. Utan det räcker gott med en ordentlig lugkonjungtur. Och av den varan, har vi inte haft någon brist på hittills. Så vad får dig att tro att det är 21.000. år fram till nästa. Okunskap, högmod eller naivitet?
Staffan
Nu läser du som din kompis @Derbyboy .
Läs igen så ser du att jag föreslagit 2 år och 2 datum i en nära framtid. För domedagen är aldrig långt borta. Sen när den kommer är en annan femma.
Ja kunde vi få förortens unga killar och män att skaffa yrken så hade vi nog gjort det här samhället en tjänst på så många sätt. Men det kan nog vara lite svårt att kommunicera ut till de här grupperna att vad de betraktar som lågstatusyrken längst ned i samhällshierarkin i Sverige är raka spåret till välbesutten medelklass med potential att framåt yngre medelåldern bli företagare och t o m tjäna större pengar. Men det är klart, lyckas kampanjen för bra så ökar tillgången på rörmokare och pressar över tid ned lönerna.P Project Mellangården skrev:
Redigerat:
Jag tror snarare att timpriset är direkt relaterat till de senaste 20 årens värdeökning på bostäder.Staffan2000 skrev:
Ja. Eller imorgon. Ingen vet när. Det enda vi vet, är att den kommer. Sedan behövs det ingen "domedag". Vad det nu är. Utan det räcker gott med en ordentlig lugkonjungtur. Och av den varan, har vi inte haft någon brist på hittills. Så vad får dig att tro att det är 21.000. år fram till nästa. Okunskap, högmod eller naivitet?
Staffan
Där har du en affärsidé. KÖR så det ryker.K kortis skrev:
Aha!Krille-72 skrev:
Staffan