154 882 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Nu har jag inga siffror men eftersom jag verkar i Stockholm så ser jag att fler och fler med utländsk härkomst dyker upp i byggbranschen i Stockholm. Detta gäller lärlingar också. För att förtydliga så menar jag inte invandrad arbetskraft från Öst.Claes Sörmland skrev:
Ja kunde vi få förortens unga killar och män att skaffa yrken så hade vi nog gjort det här samhället en tjänst på så många sätt. Men det kan nog vara lite svårt att kommunicera ut till de här grupperna att vad de betraktar som lågstatusyrken längst ned i samhällshierarkin i Sverige är raka spåret till välbesutten medelklass med potential att framåt yngre medelåldern bli företagare och t o m tjäna större pengar. Men det är klart, lyckas kampanjen för bra så ökar tillgången på rörmokare och pressar över tid ned lönerna.
Flera kommunala bostadsbolag gör stora satsningar där ungdomar från orten erbjuds arbete på hemmaplan.
Så håll koll för snart kommer firman Röka Rör AB dyka upp.
Om de förstod vad en röris har för inkomst så kanske de inte behövde råna andra i förorten, det borde räcka med o va röris dåClaes Sörmland skrev:
Ja kunde vi få förortens unga killar och män att skaffa yrken så hade vi nog gjort det här samhället en tjänst på så många sätt. Men det kan nog vara lite svårt att kommunicera ut till de här grupperna att vad de betraktar som lågstatusyrken längst ned i samhällshierarkin i Sverige är raka spåret till välbesutten medelklass med potential att framåt yngre medelåldern bli företagare och t o m tjäna större pengar. Men det är klart, lyckas kampanjen för bra så ökar tillgången på rörmokare och pressar över tid ned lönerna.
Nej inte alls. Förstår inte var du läser ut det.Krille-72 skrev:
Vad jag menar är att reallöneökningarna inte alls hängt med värdet på bostäder. Det betyder att yrkesgrupper utanför den sektorn lönemässigt inte fått del av den kakan.
Att ett nybygge säljs för 4 mille istället för 2 påverkar såklart timpenningen för de som bygger det. Bra för yrkesgruppen med andra ord!
Sen vad som är rättvist skiter jag fullständigt i. Vill en lärare ha mer kosing får den väl byta till något jobb som är mer eftertraktat.
Klart de vill sälja om de kan/får, inte konstigt juK Krillehus skrev:Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.
Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Kan säga såhär, vår röris jobbar på timmar som jag vill.. men både mitt och hens material.
Hen gjorde glasklart för mig från början att hen inte står för några garantier på utrustningen jag köper, vilket hen såklart gör på de sakerna hen tillhandahåller.
Vilket är ju självklart, om jag köper dåliga saker är ju kitt problem..! Skillnaden blir här att om jag måste byta ”duschblandaren” jag köpt pga nått fel.. måste jag ju betala rörisen en gång till för att byta ut den.. hade jag köpt duschblandaren av hen.. så hade hen stått för nymontetingen (och borttagandet) av den trasiga.. (nu kan man såklart nyttja produkternas garantier och vänta ett par veckor på att få duscha.. - har stått i deras köer några ggr.. men då står de ju för jobb/nya grejer oxå.. OM man får godkänt av dem
Så.. de får nog en del sura miner från kunder ibland som köpt saker som inte hållit.. de ringer ju rörisen ändå när nått felar.
MEN, det finns många som kan kompromissa
Bra plan, då får du koll på om det finns hantverkare som kan tänka sig jobba på de premisserna, borde inte vara omöjligt. Kolla bara så att golvvärmen projekteras på rätt sätt, varje slingas längd skall beräknas och sedan justeras in på fördelaren.K Krillehus skrev:Finns två tydliga sidor här, de hantverkare som svarar som tycker nuvarande system är himlen.
Alla beställare som tycker det är förlegat och korrupt.
Jag kommer själv köpa in handfat, wc stolar, blandare, värmepump, golvvärme etc. Jag kommer köpa kvalitetsmärken med svenska CC mått.
Jag kommer därefter upphandla installation av följande produkter där rörmokare står för sin tid och rör och övrigt inkopplingsmaterial. Självklart till en timpenning som är skälig.
Jag kommer vara tydligt med att jag inte förväntar mig eller önskar någon garanti på de saker jag köpt själv utan ev problem längre fram driver jag direkt med återförsäljaren. Däremot ska jobbet vara fackmannamässigt utfört.
Sen får vi se om någon nappar.
Det är ju en sådan röris man vill hitta !Snigla skrev:
Klart de vill sälja om de kan/får, inte konstigt jude har ju ofta egna företag..
Kan säga såhär, vår röris jobbar på timmar som jag vill.. men både mitt och hens material.
Hen gjorde glasklart för mig från början att hen inte står för några garantier på utrustningen jag köper, vilket hen såklart gör på de sakerna hen tillhandahåller.
Vilket är ju självklart, om jag köper dåliga saker är ju kitt problem..! Skillnaden blir här att om jag måste byta ”duschblandaren” jag köpt pga nått fel.. måste jag ju betala rörisen en gång till för att byta ut den.. hade jag köpt duschblandaren av hen.. så hade hen stått för nymontetingen (och borttagandet) av den trasiga.. (nu kan man såklart nyttja produkternas garantier och vänta ett par veckor på att få duscha.. - har stått i deras köer några ggr.. men då står de ju för jobb/nya grejer oxå.. OM man får godkänt av demannars får man pröjsa allt själv igen/ändå).
Så.. de får nog en del sura miner från kunder ibland som köpt saker som inte hållit.. de ringer ju rörisen ändå när nått felar.
MEN, det finns många som kan kompromissagäller o hitta rätt o komma överens bara.
Folk vill känna pengar, och speciellt lätta pengar så som påslag på material.
Vi ska inte då prata om systemet med överbeställning av material och retur för att kunna skicka högre faktura till kund som har svårt att kontrollera antal böjar mm.
Sen får vi inte glömma, tror ni att man blir en rörläggare över en natt?
Du betalar inte bara per timme utan du betalar för erfarenheten och en lugn den ger dig när någon med erfarenhet utför ett jobb.
Då blir det lite orättvist mot rörläggaren att be honom göra jobb på 16 timmar utan material.
Jobb som kanske tog honom några år att lära sig att göra på 16 timmar.
Prova själv så kommer du att upptäcka att det vvs:are gör på 16 timmar kommer ta dig 2 veckor att göra.
I slutändan vill folk känna pengar inte jobba i för små pengar, det finns andra jobb vvs:are kan ta och sälja material och tjäna mer.
Jag kan lova dig att du vill inte ha vvs:are som bara säljer timmar, du kommer behöva gå efter de och göra om allt.
Snålheten bedrar visheten.
Vi ska inte då prata om systemet med överbeställning av material och retur för att kunna skicka högre faktura till kund som har svårt att kontrollera antal böjar mm.
Sen får vi inte glömma, tror ni att man blir en rörläggare över en natt?
Du betalar inte bara per timme utan du betalar för erfarenheten och en lugn den ger dig när någon med erfarenhet utför ett jobb.
Då blir det lite orättvist mot rörläggaren att be honom göra jobb på 16 timmar utan material.
Jobb som kanske tog honom några år att lära sig att göra på 16 timmar.
Prova själv så kommer du att upptäcka att det vvs:are gör på 16 timmar kommer ta dig 2 veckor att göra.
I slutändan vill folk känna pengar inte jobba i för små pengar, det finns andra jobb vvs:are kan ta och sälja material och tjäna mer.
Jag kan lova dig att du vill inte ha vvs:are som bara säljer timmar, du kommer behöva gå efter de och göra om allt.
Snålheten bedrar visheten.
med skillnaden att alla andra konsulter tar 1700kr/h så ingen reagerar om du gör det. Tar henrik 1200kr/h kan jag garantera att han inte kommer få många jobb alls.useless skrev:
Fast om man vägrar att ta ett jobb där kunden är beredd att betala för tiden så tjänar man väl inga pengar?
Jag har jobbat som konsult och då gick det alldeles utmärkt att tjäna pengar utan att kräva att kunden köpte någon specifik hårdvara.
Du är ganska dålig på att dölja ditt förakt för kunderna. Det är på grund av såna som dig och dina argument som jag undviker in i det längsta att anlita hantverkare.
det komiska i detta tråd är att många säkert är konsulter o tar 1500-1700kr i timmen och det är inte svineri, men att en rörmockare tar samma inkl eventuellt material, det är svineri. Om man då inte tycker att konsultpenningen är svineri, då är det ju hyckleri.
J*vla svin till hantverkare! Han tar inte bara dyr betalt och debiterar saker som han inte använt. Utan snor dina kläder och kaffe, jag hoppas innerligt att det inte är något annat han tar med!!L Lutte skrev:
Läs länken en gång till så hittar du raden:O Ovation skrev:Problemet med den uträkningen är att du har 100% debitering.
Du kan inte som hantverkare få 100% debiterbar tid. Kunderna betalar inte för tid som ligger utanför arbetsplatsen. Detta är forumet ett praktexempel på.
Man är villig att betala för tid i huset, inte kringarbeten.
Att den sedan är från 2013 är ju inte mycket bättre...
"30 dagar för extra semester, vab, konferens, sjukdom, mellan uppdrag etc"
Så man tar hänsyn till att man inte har full beläggning, du har även en post som handlar om sälj den kan du jämför med att hantverkaren är ut och tittar på ett jobb och offererar det..
Det jag ville säga med länken är precis att timdebiteringen skall täcka en hel del poster som du inte ser på jobbet.
Henrik Nordlander skrev:Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?
Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)
Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.
Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)
Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"