Henrik Nordlander skrev:
Vilken röris fakturerar 1200 i timmen ?

Där jag jobbar tar vi 750 o då betraktas vi som en av dem dyrare. (Ligger inte i sthlm)

Cirka 500 går till att täcka bara mig o min lön.

Resten ska gå till utbildningar. Certifieringar. Ekonomi avd. Kontor. Bilar. Kontorsfolk. Projektledare. Chefen. Mm. Ni hajar... så nej tiden räcker inte "alltid"
:surprised::surprised::surprised::surprised: Vilken rrömokare har 50 000kr i lön?

Fairlane
J JensW skrev:
konsulter o tar 1500-1700kr i timmen och det är inte svineri, men att en rörmockare tar samma inkl eventuellt material, det är svineri. Om man då inte tycker att konsultpenningen är svineri, då ä
J JensW skrev:
med skillnaden att alla andra konsulter tar 1700kr/h så ingen reagerar om du gör det. Tar henrik 1200kr/h kan jag garantera att han inte kommer få många jobb alls.

det komiska i detta tråd är att många säkert är konsulter o tar 1500-1700kr i timmen och det är inte svineri, men att en rörmockare tar samma inkl eventuellt material, det är svineri. Om man då inte tycker att konsultpenningen är svineri, då är det ju hyckleri.
Svineriet för min del är inte att man vill ha betalt, utan att man inte är ärlig med vad man vill ha betalt utan döljer det.
Vad gäller konsulter så finns det de som tar de pengarna och mer, men det finns också väldigt många som har uppdrag på under hälften av den timtaxan, utan att tjäna lika mycket på något material.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
I itoxic skrev:
Folk vill känna pengar, och speciellt lätta pengar så som påslag på material.
Vi ska inte då prata om systemet med överbeställning av material och retur för att kunna skicka högre faktura till kund som har svårt att kontrollera antal böjar mm.
Sen får vi inte glömma, tror ni att man blir en rörläggare över en natt?
Du betalar inte bara per timme utan du betalar för erfarenheten och en lugn den ger dig när någon med erfarenhet utför ett jobb.
Då blir det lite orättvist mot rörläggaren att be honom göra jobb på 16 timmar utan material.
Jobb som kanske tog honom några år att lära sig att göra på 16 timmar.
Prova själv så kommer du att upptäcka att det vvs:are gör på 16 timmar kommer ta dig 2 veckor att göra.
I slutändan vill folk känna pengar inte jobba i för små pengar, det finns andra jobb vvs:are kan ta och sälja material och tjäna mer.
Jag kan lova dig att du vill inte ha vvs:are som bara säljer timmar, du kommer behöva gå efter de och göra om allt.
Snålheten bedrar visheten.
Hmm, att man efter många år i yrket gör bättre och snabbare jobb än en nybörjare gäller väl för de flesta (alla?) arbeten?
Som sagt så finns det ju möjligheten att ta olika betalt per timme och det är med eller utan material.
Sen finns det ju jobb där det kanske inte behövs mycket material alls, säg hjälpa till med en värmepump som strular, eller stopp i avlopp. De jobben tar man inte?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja detta är tråden som fastställer att mina fördomar är helt korrekta.
Jag har i många år ansett att det är just rörmokare som är allra svårast att hitta någon som är vettigt, det är t.o.m att jag ser det hos "kollegor" på byggena, majoriteten är helt enkelt skumma med konstiga idéer och värderingar.

Ibland frågar någon ifall jag kan tipsa om någon, jag som ändå rör mig bland hantverkare, men nej, jag har aldrig några tips, men jag kan räkna upp en massa jag gärna varnar för.
Jag har en kompis (tja .. vi har inte haft kontakt på flera år nu, så det är ju inte så jättemycket kompis, men jag har hört på omvägar rykten, så det är inte heller någon jag skulle tipsa om)
Den som var hos mig i början av husbygget varnar jag också för, så mycket jag bara kan.

Jag vet dock en rörkrökare som är riktigt riktigt bra, har jobbat med han ibland, och man märker snabbt att här är det en som har alla rätt, hela vägen. Problemet är att han är totalt ointresserad av starta och köra eget, eller jobba en kväll eller något sådant, och företaget ifråga är knappast ett där man kan begära vem som ska komma på jobbet man beställer. Så det är tyvärr inte heller någon jag kan föreslå.
Så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är fel på just rörmokarna.

edit:
Fast när jag tänker efter kommer jag faktiskt på en till.
Han driver firma och har ett par-tre anställda. Den killen verkar också ha det mesta rätt. Men de är mest intresserade av lite halvstora jobb, där de kan vara i någon/några dagar, gärna två också. Sen har han nog några ramavtal där det petas in sånt som kallas service.
Vilka fördomar!!

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
leslesles leslesles skrev:
:surprised::surprised::surprised::surprised: Vilken rrömokare har 50 000kr i lön?
Snittlönen för en rörkrökare var 2019 nästan 44000kr/månaden i Sverige så 50000 är väl int så svårt

J JensW skrev:
med skillnaden att alla andra konsulter tar 1700kr/h så ingen reagerar om du gör det. Tar henrik 1200kr/h kan jag garantera att han inte kommer få många jobb alls.

det komiska i detta tråd är att många säkert är konsulter o tar 1500-1700kr i timmen och det är inte svineri, men att en rörmockare tar samma inkl eventuellt material, det är svineri. Om man då inte tycker att konsultpenningen är svineri, då är det ju hyckleri.
Det är klart att det är ett svineri, men en lön på 45000kr/ mån sticker nog i ögonen på många det oxå, tilläggas ska väl att väldigt många tjänar för lite inte för mycket

E
K kortis skrev:
Snittlönen för en rörkrökare var 2019 nästan 44000kr/månaden i Sverige så 50000 är väl int så svårt
Du kan lägga ner nu, bluffen är avslöjad.
Lön Rörmokare
29 500 kr

• Gilla
Rollerörkrök och 1 till
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
[länk]
Där står det 35k i Mälardalen. Hur får du det till 45?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
ja står att snittlönen för en rörmockare är 250kr/h.....

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag saxar,Snittlönen för rörmokare i Sverige ligger på runt 250 kronor i timmen
250krx175tim/ gör ca 44000 och det var 2019
Det är väl lite arbetstidsförkortning men samtidigt så klämmer de nog ut mer speciellt om det är brottom l kanske de klämmer ut rätt mycket, obs jag säger inte att det är fel men rätt ska vara rätt,

Tycker även det är märkligt att säga att ”ni borde ta 1200kr/h och inte lägga på förtjänst på materiel” och sen säga ”jag kan hitta snickare som kostar under 300kr/h”. När man säger så, så är ju min känsla att detta är inte en person som skulle betala 1200kr/h för en rörmockare och således blir det ju lite märklig argumentation från början att säga att rörmokarna borde ta mer betalt. Vem ska anställa en rörmockare för de pengarna, om inte samma person som argumenterar för den timpenningen är villig att göra det? Någon annan kanske (som vanligt).

sen undrar ju en annan, en snickare som tar 300kr/h, vitt och betalar alla sociala avgifter plus tjänstepension, denna snickare tjänar antingen väldigt lite, eller struntar i något av ovan nämnda saker eller driver ett företag där det går ut på att i slutet av månaden ska företaget gått plus minus noll, noll backup för om det inte trillar in jobb.

S Strontus skrev:
Det kanske till viss del beror på att de inte gärna arbetar med okänt material? Om kunden köpt in materialet så kanske sakerna inte passar ihop, svårjobbat material, saknas delar mm. (nej, jag är inte rörmokare)
"Matriel" menar du väl?
Material är plast, stål, betong, trä mm.

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Du kan lägga ner nu, bluffen är avslöjad.
Lön Rörmokare
29 500 kr
som en som jobbar på byggen kan jag ju säga att jag absolut inte tror en rörmockare i snitt tjänar 29

• Haha
TechChad
  • Laddar…
E
J JensW skrev:
som en som jobbar på byggen kan jag ju säga att jag absolut inte tror en rörmockare i snitt tjänar 29
Nu står det så och då är det vad som gäller och det vi ska utgå ifrån, inte fria fantasier.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.