154 878 läst ·
1 141 svar
155k läst
1,1k svar
Finns det rörmokare som rörmokar?
Du måste haft otur. Anlita mig så ska du se att det blir städat. Sen får du gärna köpa materialet själv. Jag tjänar så bra så behöver inte ta mitt vanliga 200% påslag.S stenna skrev:
Men om du är färdig vid middagtid på fredagen och vet att det fanns ju minsann den där blandaren som skulle monteras med, men jag har verkligen inget annat jobb inbokat men du vet att du kan komma in och fixa den.T TechChad skrev:
Då skiter du ju inte i den? Du gör ett riktigt för jävla fint jobb, och du till och med städar i 5 minuter och kunden blir själaglad och berätta minsann för grabbarna vid fredagsölen att den där TechChad han var en riktigt duktig hantverkare och renlig till och med så han får ni anlita.
Jag har noterat att svenska distributörer har brist på konkurrens. Överpris, oerhört dålig service jämfört med USA. Klar brist på konkurrens. Det kanske är där skon klämmer mest. Inte hos hantverkarna.Krille-72 skrev:
Så kan det vara. Absolut. Saknar kunskap om detta men har noterat att tex. En blandare från FM Mattson på K-Rauta är ca 40-50 % billigare i Polen.Altaböke skrev:
Men hantverkarna som jobbar med dessa grossister är nog lyckliga
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Så är det ju.Krille-72 skrev:
Men jag finner det intressant att när det börjar bli svårt så börjar du tramsa och sen försvinna.
Men jag överlämnar sandlådan till dig med varm hand.
Absolut, jag jobbar ju för pengar!Rkarlsson skrev:Men om du är färdig vid middagtid på fredagen och vet att det fanns ju minsann den där blandaren som skulle monteras med, men jag har verkligen inget annat jobb inbokat men du vet att du kan komma in och fixa den.
Då skiter du ju inte i den? Du gör ett riktigt för jävla fint jobb, och du till och med städar i 5 minuter och kunden blir själaglad och berätta minsann för grabbarna vid fredagsölen att den där TechChad han var en riktigt duktig hantverkare och renlig till och med så han får ni anlita.
![]()
Men troligen skulle jag nog skita i det då jag redan tagit sjukt överpris med sjuka påslag på material sen lagt på inställelsekostnad, km-ersättning, servicebilkostnad, hyra av handverktyg, hyra av skruvdragare och sen avetablering.
Det är nog tom så att jag inte ens jobbar på fredagen, men skriver tid på kunden ändå.
Ingen som vill säga emot? Trodde det var hela trådstarten att man själv inte resonerar så?T TechChad skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag har faktiskt hittat en rörmokare som låter dig köpa material själv.
Ett exempel från deras hemsida:
"Jag har köpt egen blandare, kan ni installera den åt mig?
Vi kan absolut installera din blandare! Men, om blandaren inte uppfyller våra kvalitetsnormer eller vi inte vet vilken kvalitet blandaren har(exempelvis blandare av okänt märke inköpt på varuhus) skriver vi ett avrådande. Detta innebär i korta drag att vi avråder skriftligen från installation av din blandare. Installationen sker på kundens bevåg. Vi frånsäger oss skriftligen angående garantier för blandaren som åligger oss enligt konsumenttjänstlagen vid installationer. Vi tar även 100 kr mer per timme då vi inte säljer materialet själva."
Dvs, de tar 100 kr extra i timmen. Jag har läst att andra skriver att det inte går, så troligen är det här en firma som inte finns.
Man är också tydlig med vad man vill ha ersättning för i form av bil, timpeng, minimitid etc.
Jag har aldrig anlitat de, så jag vet inte hur bra/dåliga de är, men jag gillar tydligheten.
Du hittar de här: https://rorjour.se/
Ett exempel från deras hemsida:
"Jag har köpt egen blandare, kan ni installera den åt mig?
Vi kan absolut installera din blandare! Men, om blandaren inte uppfyller våra kvalitetsnormer eller vi inte vet vilken kvalitet blandaren har(exempelvis blandare av okänt märke inköpt på varuhus) skriver vi ett avrådande. Detta innebär i korta drag att vi avråder skriftligen från installation av din blandare. Installationen sker på kundens bevåg. Vi frånsäger oss skriftligen angående garantier för blandaren som åligger oss enligt konsumenttjänstlagen vid installationer. Vi tar även 100 kr mer per timme då vi inte säljer materialet själva."
Dvs, de tar 100 kr extra i timmen. Jag har läst att andra skriver att det inte går, så troligen är det här en firma som inte finns.
Man är också tydlig med vad man vill ha ersättning för i form av bil, timpeng, minimitid etc.
Jag har aldrig anlitat de, så jag vet inte hur bra/dåliga de är, men jag gillar tydligheten.
Du hittar de här: https://rorjour.se/
O Ovation skrev:Sen angående garantier.
Du kan aldrig avtala bort konsumentköplagen eller säkerhet. Tex att en personskada inträffar.
Och om en firma installerar tillhandahållna komponenter så faller bevisbördan på firman om eventuella garantier.
Detta kan i "EXTREMFALL" orsaka långa rättsprocesser.
Personligen har ser jag inga problem med att slänga in en kunds egna material, så längehantverkaren får betalt för ALL EXTRA TID som det oftast innebär att arbeta med tillhandahållet material.
Fast timdebitering kommer naturligtvis att vara minst 30%högre än normalt. Och det är ju för att omsättning minskar/arbetad timme.
hantverkare av olika typer brukar betal ett pris vid inköp av varor. Sedan beror det på hur mycket hantverkaren köper in och ju mer det blir desto större rabatt blir det. Det innebär att försäljaren har ett överpris som hantverkaren kan redovisa för sina kunder. Däremot framgår det inte av fakturan hur stor rabatten är.
Kommer ihåg att i min ungdom jobbade jag som springschas och i mina arbetsuppgifter ingick att hämta varor hos en grossist. Jag kunde då se att inköpspriset var lika med försäljningspriset. Frågade hur verksamheten kunde gå runt om han inte fick lägre priser vid varuinköpen. Fick veta att han betalade försäljningspriset vid inköpen men varje månad fick han en utbetalning från grossisten. Frågade vid ett tillfälle varför man hade detta system och fick veta att om en privatperson skulle slinka in hos grossisten och betala med bankomatkort skulle den personen inte tjäna något på att betala med ett lånat kort.
När jag skulle byta el i mitt hus anlitade jag en kompis som var utbildad elektriker och jobbade på ett företag som inte åttog sig jobb åt privatpersoner. han gav mej i uppdrag att mäta upp mitt hus och rita in var kablarna gick och om jag ville göra några ändringar. Jag fick även i uppdrag att räkna ut hur många meter kabel. förgreningsdosor, strömbrytare och annan han skulle behöva. Efter att han godkänt min inköpslista fick jag i uppdrag att köpa in all material från ett företag han hänvisade mej till.
När han hade dåligt med jobb på sin arbetsplats fick han ta ledigt utan lön och så fixade han hela mitt elsystem för ca 25000;- Både jag, min kompis och hanns arbetsgivare var nöjda med hela upplägget. Trot eller ej men skattemyndigheten tyckte också att hela upplägget var helt ok om betalningen gick via hanns arbetsgivare.
Kommer ihåg att i min ungdom jobbade jag som springschas och i mina arbetsuppgifter ingick att hämta varor hos en grossist. Jag kunde då se att inköpspriset var lika med försäljningspriset. Frågade hur verksamheten kunde gå runt om han inte fick lägre priser vid varuinköpen. Fick veta att han betalade försäljningspriset vid inköpen men varje månad fick han en utbetalning från grossisten. Frågade vid ett tillfälle varför man hade detta system och fick veta att om en privatperson skulle slinka in hos grossisten och betala med bankomatkort skulle den personen inte tjäna något på att betala med ett lånat kort.
När jag skulle byta el i mitt hus anlitade jag en kompis som var utbildad elektriker och jobbade på ett företag som inte åttog sig jobb åt privatpersoner. han gav mej i uppdrag att mäta upp mitt hus och rita in var kablarna gick och om jag ville göra några ändringar. Jag fick även i uppdrag att räkna ut hur många meter kabel. förgreningsdosor, strömbrytare och annan han skulle behöva. Efter att han godkänt min inköpslista fick jag i uppdrag att köpa in all material från ett företag han hänvisade mej till.
När han hade dåligt med jobb på sin arbetsplats fick han ta ledigt utan lön och så fixade han hela mitt elsystem för ca 25000;- Både jag, min kompis och hanns arbetsgivare var nöjda med hela upplägget. Trot eller ej men skattemyndigheten tyckte också att hela upplägget var helt ok om betalningen gick via hanns arbetsgivare.
Har du berättat vilken firma du är i, än?Henrik Nordlander skrev:Skulle jag som vvs montör sänka min lön, sänka mitt arvode, börja montera av kund införskaffat material bara för att dem ska ha råd med mig.
Nej min expertis och kostar pengar. Jag är proffs på det jag gör. Gott en utbildning. Är certifierad och har ett riktigt tungt yrke som sliter på kroppen. Det vill jag ha betalt för.
Varför ska folk grina över några spänn på en skarv för att jag införskaffar den man kan gå och kvittera ut en v90 på bilia för flera 100 tusen kronor på finans och betala massa ränta.
Nej jag står fast vid att kan man som konsument införskaffa material så får man montera det själv!
Trevlig kväll