Z
Jag har skrivit lite i en annan tråd om att jag har ett betonggolv på markplan (byggt 1974) som jag behöver flytspackla. Det har troligen varit linoliummatta eller liknande under det golv som förra ägarna lagt in. Det finns kvar limrester och lite fibrer. Behöver jag slipa bort det innan man lägger på primer? Det som antagligen är lim är hårt så inget segt som känns som man kan skrapa bort. Sen har jag ju läst att det finns risk för asbest i gammalt lim. Vet ju inte om så är fallet här.
Har en bild på golvet (det vita är färgrester sen takmålning.

Närbild på ett brunaktigt betonggolv med vita färgrester och mörkare fläckar som kan vara limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det finns risk att det innehåller asbestsfiber. Lämna prov, få svar, sanera om det behövs, sov gott om natten med vetskapen att du inte utsätter dig själv och din omgivning för onödiga risker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z
Själva limmet verkar vara grått och hårt som betong. Jag vet inte hur jag ska kunna ta ett prov för när jag försöker skrapa eller hugga bort en bit så går det inte. Det blir bara mjöl av det jag får loss så limmet är lika starkt som betongen under....

Z
Jag får göra så!

Låt det vara istället..............även om det nu skulle vara asbest där så ligger det bundet i limmet och kommer ingenstans så att påstå att du och omgivningen skulle ta onödiga risker blir ju bara befängt och skrämmer upp folk.

Z
Det är ju om jag måste slipa bort det för att lägga på primer för spackling. Enligt de som tillverkar spackel / primer så behöver jag slipa så det är betongrent. En golvfirma sa det går att lägga primer direkt på gammalt lim. Vad stämmer?

Ingen aning. Att man primar rent betonggolv är ju en sak men sånt där brunt ludd som är efter gamla mattor måste ju vara perfekt att flyta direkt på utan primer. Men det är ju bara gissningar. Vad ska hända liksom?
Däremot ren betong kan det bli lite sisodär med vidhäftningen om man inte primar. Det är ju lika när man målar saker, rent trä och annat material kan behöva grundfärg. Slipar man ner befintligt färgskikt och bara ska påföra ett nytt ytskikt så är det inte säkert man behöver grundmåla alla gånger.

S Stefan1972 skrev:
Låt det vara istället..............även om det nu skulle vara asbest där så ligger det bundet i limmet och kommer ingenstans så att påstå att du och omgivningen skulle ta onödiga risker blir ju bara befängt och skrämmer upp folk.
Härligt, önskar att alla hade struntat i intet ont anandes efterlevande som ska in och renovera nästa gång. ”Vilken tur att vi inte behöver oroa oss över asbest, med vetskapen om dess risker så var folk så pass kloka år 2020 att de valde att sanera det istället för att bygga in det!”

TS: Forskningen är ganska klar i sak, riskerna med asbest är inte att förringa men det är självklart upp till dig själv om du är villig att ta dem.

Risken för "förtvålning" finns om du lägger något på det gamla limmet så det ska bort. Då är det inte asbesten som är det farliga eftersom de fibrerna då blir "inlåsta" men det kan komma andra mindre mysiga gaser upp.

Skicka in ett prov, asbest vill man inte ha flygande runt i huset i onödan!
Asbesten är bara "farlig" när du river upp den, det som ligger bundet i limmet påverkar dig inte så länge du inte rör det men var det asbest i limmet har du redan rivit upp en hel del när du drog bort mattan...
Asbest är inte tokfarligt i mindre mängder/kortare exponeringar men är man känslig kan det ställa till med problem.
Det stora bekymret är att få ut fibrerna om de väl kommit ut... Ett asbestfiber kan a tre veckor att falla dryga 2 meter så de svävar runt länge... Kör lite korsdrag så borde en hel del flyga ut!

Z
Det var inte jag som drog upp mattan utan det har förra ägarna gjort o sen la ett golv på det. Dock var det ojämnt så vill göra om det. Har tagit prov och skickat in.

• Gilla
Facket och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.