1 883 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Finns det regler för placering av hus?
När jag bråkade med byggnadsnämnden för några år sen så var beskedet att jag behövde ansöka om bygglov pga att vi ville bygga i ett område som bestod av "sammanhållen bebyggelse". Om det inte hade varit ett sådant områden så hade det varit fritt fram att bygga utan bygglov. Området ligger utanför detaljplan.Claes Sörmland skrev:
Iofs så är det väl inte ovanligt att kommunala myndigheter inte har full koll på de regler de är satta att ha översyn för.
Inte får du bygga bostadshus utan bygglov. Har inte varit aktuellt under min livstid. (Nej, jag räknar inte med komplementbostadshus.)P pmd skrev:När jag bråkade med byggnadsnämnden för några år sen så var beskedet att jag behövde ansöka om bygglov pga att vi ville bygga i ett område som bestod av "sammanhållen bebyggelse". Om det inte hade varit ett sådant områden så hade det varit fritt fram att bygga utan bygglov. Området ligger utanför detaljplan.
Iofs så är det väl inte ovanligt att kommunala myndigheter inte har full koll på de regler de är satta att ha översyn för.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 351 inlägg
Tids nog sätter väl staten åt oss med jordbruksfastigheter med, i synnerhet då så många av oss faktiskt inte ägnar oss åt jordbruk. I alla fall inte på ett sätt som kräver byggnader i en omfattning som är större än för någon som har ett hobbysnickeri, mekar med bilar eller har någon annan hobby.
En ekonomibyggnad påverkar inte kommunens krav på sammanhållen bebyggelse (skolskjuts/hemvård etc) då fastigheten förmodligen redan har ett bostadshus.P pmd skrev:
Det var en tillbyggnad till bostadshuset i form av ett garage. Det kanske finns särskilda regler för sådant?Claes Sörmland skrev:
Det föll mig inte in att man skiljer på bostadshus och andra hus på fastigheten. Nästan vilket uthus som helst går ju att bo i.
Ja, viss tillbyggnad som inte dominerar över huvudbyggnaden har varit möjligt utan bygglov utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse som ett bygglovsbefriat undantag. Sen 1 december är det ju t o m möjligt inom detaljplan om man håller sig under 30 kvm.P pmd skrev:
Jodå, men jag var tvungen att ansöka om byggnadslov, vilket jag först trodde inte var nödvändigt utanför planlagt område. När jag frågade om det så fick jag beskedet att det var för att området bestod av "sammanhållen bebyggelse" som jag behövde byggnadslov.yonna skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Finns det någon automatisk temperaturreglering för luftvärmepump med extern temperaturgivare som styr via IR?
Värmepumpar -
Finns det regler runt shunt till varmvattenberedaren.
Vatten & Avlopp