6 059 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Finns det personskyddsbrytare för 3-fas, DIN-skena?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Före eller efter gruppsäkringen kan inte spela någon roll om kortslutningen sker efter båda. Några 100-tal A ska en JFB tåla, både mellan L-N och L-PE, dock inte hur många gånger som helst. En kortslutning är inget normal driftfall...
Går till en larmkrets, så jag får larm om personskyddsautomaten till värmepumpen löser ut. Täcker inte om en huvudsäkring går, men det händer sällan när man inte är hemma. När vi precis hade köpt huset började husets vid tillfället enda jordfelsbrytare läsa ut (ej sektionerat alls). Det visade sig vara värmetilskottet i värmepumpen osm hade gått sönder. När vi ändå byggde om elen så blev det en personskyddsautomat med hjälpkontakt för värmepumpen.TheStills skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 435 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 435 inlägg
Jag blev lite inspirerad av idén och letade lite om jag skulle kunna lägga till en hjälpkontakt till mina JFB.
Men jag ramlade då på 'jordfelsblock'
http://www.hager.se/e-katalog-produ...dfelsblock-typ-a-foer-dvaergbrytare/37708.htm
Kanske kan var något om jag fattar det rätt....
BTW
Är det någon som kan berätta vad det är för skillnad på typ A, B & selektiv JFB?
Men jag ramlade då på 'jordfelsblock'
http://www.hager.se/e-katalog-produ...dfelsblock-typ-a-foer-dvaergbrytare/37708.htm
Kanske kan var något om jag fattar det rätt....
BTW
Är det någon som kan berätta vad det är för skillnad på typ A, B & selektiv JFB?
Eller kan man skaffa ett enkelt trefasigt övervakningsrelä som då bara tar en modulplats om utrymmet är snålt. Sån yttre övervakning blir ju på alla sätt bättre än hjälpkontakten, kanske finns även möjlighet att göra någon inkoppling i VP som går att använda för larm direkt från källan.
Det du länkar till är bara ett sätt att till vanliga dvärgar lägga till en jordfelsbrytarfunktion och på så sätt få en "personskyddsautomat". Det ger inte fördelen i utrymmesbesparing som de kompletta enheterna men fördelen att kunna välja och byta säkring fritt. Man kan i princip lika gärna bygga av konventionella delar, det blir även mycket billigare än både denna lösning eller vanliga PSA, särskilt vid trefas.TheStills skrev:
Den enda variant av JFB som normalt förekommer för bostäder är typ A som reagerar på fel av ren växelströmskaraktär och även pulserande likströmmar, de senare är ju numera vanliga pga dimmer, enkla varvtalsstyrningar, switchad elektronik osv. Tidigare fanns även typ AC som då endast bröt vid fel som ger ren växelström.
Typ B kan dessutom detektera och bryta för fel som ger ren likström, detta kan vara fallet i en del industriella utrustning och i stort inget för bostäder. Ett undantag som ibland nämns är tex inverterstyrda VP och det är iofs ett sånt fall men denna typ JFB är mycket dyra så de är knappast aktuella hemma.
Selektiva är heller inte något hempularen normalt kommer i kontakt med. De ska inte användas för personskydd utan är vanliga där man vill skydda huvudledningar före de vanliga 30mA JFB som sitter i centralerna. Oftast är de då 100mA eller 300mA och ska skydda mot brand eller lösa ut vid veka fel pga fysiska skador på kablar. Genom att de är tidselektiva ska de underliggande JFB hinna bryta först och skilja bort felet och den överliggande fungerar som backup om övriga felar eller för fel före centralen i huvudledningarna.
Tex Crouzet E3862149, det finns oerhört många liknande i alla prisklasser och fabrikat men här gäller ju enklast tänkbara. Har man bara tillgång till någon vettig inköpskanal är de inte dyra, men listpriserna kan i vanlig ordning vara avskräckande.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden