37 200 läst ·
28 svar
37k läst
28 svar
Finns det ljuddämpande luftintags ventiler?
Teoretiskt så det förslår. Kan du översätta det till praktiken.Björn Melander skrev:Tyvärr så blir det en väldigt kort sträcka att absorbera ljudet på. Att bygga en labyrint tar dessutom för mycket volym i anspråk i ett sådant litet utrymme vilket ger ordentligt med tryckfall. Vill du inte ha någon låda på ut- eller insida så är ljudabsorption det enda du kan göra. Du kan tex montera minst 40 mm ljudabsorbent på två av de fyra ytorna i kanalen (så att inte 2 ljudreflekterande ytor speglar varandra).
Om du bygger en ljudfälla så behöver bafflarna och det omslutande skalet byggas av ett bra ljudisolerande material, dvs ett material med så hög densitet som möjligt (tex fibercement, gips eller MDF). Önskvärt är att ljudisoleringen ska matcha fasadens svagaste länk, vilket oftast är fönster.
Ytorna innuti ljudfällan kläds med ett ljudabsorberande material så att inte 2 ljudreflekterande ytor speglar varandra.
Konstruktionens förmåga att reducera ljud är avhängt dess längd, absorbenternas tjocklek, antal bafflar samt volym på själva kammaren.
Vilka ljudabsorberande material pratar vi om?
Om jag tolkar dig rätt så menar du att ett helt rakt4-kantsrör i tex cement skulle kunna stickas in i kanalen. Detta cementrör kläs på 2 sidor med det ljudabsorberande materialet?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Den håltagning som du hänvisar till behöver inte förstärkas. Du behöver bara klä sidorna med så tjockt ljudabsorberande material som möjligt med hänsyn till tryckfall. Bäst material för detta är Dacron med en volymvikt på ca 30 kg/m3. Alternativt kan du använda undertaksplattor, meditec eller cleantec.
Lägger upp bild från ett projekt där jag använt dacron
Lägger upp bild från ett projekt där jag använt dacron
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som du har lite sakkunskap i ämnet ...Björn Melander skrev:Den håltagning som du hänvisar till behöver inte förstärkas. Du behöver bara klä sidorna med så tjockt ljudabsorberande material som möjligt med hänsyn till tryckfall. Bäst material för detta är Dacron med en volymvikt på ca 30 kg/m3. Alternativt kan du använda undertaksplattor, meditec eller cleantec.
Lägger upp bild från ett projekt där jag använt dacron
Kan du ge lite tips om inköpsställe för dacron & meditec?
Cleantec tycks vara en Isover produkt och kanske inte alltför svårt att få tag i.
Gäller tjocklek och densitet samma för meditec och cleantec som för dacron för ett effektivt slutresultat?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Dacron : Akustikmiljö
Meditec : Allakustik
Alla sorter : Akustikfixarna
Materialen ovan har likvärdiga absorptionsegenskaper. Ju tjockare absorbent desto bättre absorption vid låga frekvenser. Jag skrev om detta i en liknande tråd för några dagar sedan,
Lycka till!
Meditec : Allakustik
Alla sorter : Akustikfixarna
Materialen ovan har likvärdiga absorptionsegenskaper. Ju tjockare absorbent desto bättre absorption vid låga frekvenser. Jag skrev om detta i en liknande tråd för några dagar sedan,
Lycka till!
När det gäller lågfrekvent resp. högfrekvent buller så har jag noll koll på skillnaden.
Att syrsorna har hög frekvens vet jag, om det nu kan kallas buller...
Men vad betraktas tex billjud (däcksljud) , sopbilen tömmer sopor, vanligt tal, barns skrik och stoj som? Hög eller lågfrekvent ljud?
Att syrsorna har hög frekvens vet jag, om det nu kan kallas buller...
Men vad betraktas tex billjud (däcksljud) , sopbilen tömmer sopor, vanligt tal, barns skrik och stoj som? Hög eller lågfrekvent ljud?
Pragmatiskt förslag: Montera någon form för skiva med lagom avstånd från hålet. Tänk som en jätte-stor tavla du hänger framför på några distanser så den kommer ut ca 15-20 cm. Klä den på baksidan med ljuddämpande material.
Ja, jag förstår inte riktigt vitsen med det?Mainstream skrev:
Att ha en "skärm" hängande en 15-20 cm ut i rummet känns ju inte som någon särskilt snygg lösning om rummet skall användas för en verksamhet:
Känns som Björn Melanders lösning känns bra, skulle bara vilja veta, vad som räknas som lågfrekventa ljud innan investeringen görs.
Snygg o snygg. Du har ju redan en utbuktning på väggen. Förläng den lite så du täcker hålet och led ut luften i nederkant med ett snyggt galler.
Man bör då montera inspektions/rengöringslucka uppe vid taket. En tilluftskanal måste hållas ren ...Mainstream skrev:
Men idén var god.
Kan möjligen upplevas som golvdrag kanske ...?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Lågfrekvent buller är ljud under 200 Hz, tex från ett stort ventilationsagregat, eller en sopbil för att ta två konkreta exempel.
Rörskålen från Biltema kommer tyvärr inte fylla någon funktion i detta fall eftersom materialet absorberar ljud väldigt dåligt materialet har slutna celler).
Material som uppvisar bra ljudabsorption har fibrer som ligger "huller om buller", tex glas- eller stenull.
Rörskålen från Biltema kommer tyvärr inte fylla någon funktion i detta fall eftersom materialet absorberar ljud väldigt dåligt materialet har slutna celler).
Material som uppvisar bra ljudabsorption har fibrer som ligger "huller om buller", tex glas- eller stenull.
Då skulle kanske House3:s idé fungera om man byter ut Biltemas rörskålar mot rörskålar i glasull (för värmerör) i stället?Björn Melander skrev:Lågfrekvent buller är ljud under 200 Hz, tex från ett stort ventilationsagregat, eller en sopbil för att ta två konkreta exempel.
Rörskålen från Biltema kommer tyvärr inte fylla någon funktion i detta fall eftersom materialet absorberar ljud väldigt dåligt materialet har slutna celler).
Material som uppvisar bra ljudabsorption har fibrer som ligger "huller om buller", tex glas- eller stenull.
Kanske svårt att hålla rent och rengöra dock?
Klicka här för att svara