57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Godkänt avvikelsen om infällt, inte om höjd. Vad i den meningen förstår du inte?Purre skrev:
Vi vill ha A inte B.
Mycket text med lite innehåll från dig. Vi har inte godkänt något annat än en fackmässig höjd. Hantverkaren har dock tagit saken i egna händer, inte tänkt och monterat det för lågt. Vad är det du inte förstår med detta?G gaidin skrev:En hantverkare är bara en människa som gör som hen blir tillsagd.
Ber du en hantverkare att borra hål i duschgolvet och betalar för det får du ett hål i golvet. Det är i sin ordning.
Betalar du en hantverkare för att sätta upp en spegel så får du en spegel där du bett om det.
Ber du en arkitekt att designa ett badrum så får du ett designat badrum.
Nu har du bett en hantverkare sätta upp en spegel, du har inte anlitat en arkitekt eller annan designer så det är du som är arkitekten. Hantverkare gör bara som de blir tillsagda, oftast av arkitekten, som i detta fallet är du.
Du har köpt tjänsten "montering" och det har du fått. Hade du köpt en design, ritning eller något liknande hade du kunnat prata med den personen om ditt problem men du har ju snålat in på den tjänsten så nu är det du själv som får ta på dig misstaget.
Du har en övertro på hantverkare och en ganska autistisk syn på vårt rättssystem, tar du detta vidare så kommer du att förlora och bli tvungen att betala ännu mer för ditt badrum.
Om syftet med denna tråd är att komma vidare så råder jag dig att läsa det första inlägget jag skrev i tråden men jag börjar tro att du skapat denna tråd bara för att bråka med oss på forumet.
I korthet; Det går inte bra för dig.
Målet du har med allt detta måste väl ändå vara att få ditt badrum som du vill? Ta då åt dig av de råd som du får gratis här i tråden. Jag tror att ingen, inkl du, vill tillbringa flera år av sitt liv med att processa mot ett företag om höjden på en spegel och få sin ekonomi förstörd hellre än att helt enkelt be hantverkaren höja spegeln.
Du kommer inte längre här i tråden. Vi som skriver och försöker hjälpa till har fått sympati för hantverkaren istället för dig och här på Byggahus hör det inte till vanligheterna.
Välj hur du vill fortsätta leva ditt liv.
Som rättshaverist och förlora eller som boende i din lägenhet, lycklig med en spegel du kan se din nya flint i, eller ett liv som byns nya original och cykla runt med ett plakat "Oves bygg är Boves bygg, de monterar bara speglar åt dvärgar"
Vem vill du vara i framtiden?
Rättsligt kommer du aldrig att komma vidare med detta. Med lite diplomati och ödmjukhet kan du däremot komma långt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 803 inlägg
Du har helt enkelt fel. Ditt ansvar. Ditt problem.K Klockanpå skrev:
Som påpekats, flyttar väl faran snart och då är "problemet" inget problem längre.
Men men. Även jag börjar tro att du inte finns. Alternativt, driver med oss.
Du kan väl skriva till någon politiker för enligt lag har jag helt enkelt rätt 😘Intet skrev:
Vilken lag? Finns det en lag som säger att knäppgökar alltid har rätt?K Klockanpå skrev:
Du har godkänt A men inte B !!!
Nu råkar det vara så illa att B = A+skåpets höjd. Du har själv godkänt A och har valt skåpet, dvs du har även godkänt B eftersom du vet skåpets höjd. En hantverkare utgår nog från att den som köper ett jobb för mer än en halv miljon även kan lägga ihop två tal.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Några enkla frågor:K Klockanpå skrev:
- Du vet att du har rätt, varför du en tråd?
- Du vet att det finns något som heter fackmannamässig höjd varför frågar du då redan i inlägg 1 om det finns?
- Du vet att det står höjden i monteringsanvisningarna för det skåp du köpt, varför ställer du då frågan om det finns?
- Du ignorerar vad alla andra skriver, varför skapar du en tråd?
- Sist men inte minst, tänkte du överhuvudtaget på varför hantverkaren ställde en fråga om avståndet mellan tvättställ och spegel?
Men det är här du har egenansvar. Jag som är 156cm hade inte ens varit nöjd med din ”exempel installation”. Du har inte skrivit måtten på skåpet du installerat.K Klockanpå skrev:Låt säga att spegeln endast hade varit 50x50 cm. Tvättstället är på 80 cm, vilket är fackmässigt. Hantverkaren installerar spegeln på 20 cm över tvättstället, vilket är fackmässigt avstånd till tvättstället givet att blandaren inte är högre. Då hamnar spegeln på 100 cm i underkant och 150 cm i överkant Tycker du det är en fackmässig installationshöjd på spegeln?
Om jag vill ha skåpet 20 cm ovanför handfatet så får jag ju beställa ett skåp som är minst 70cm långt. Men då vet jag också att personer som är över 170 inte kommer kunna stå och se hela ansiktet.
Om spegeln når 177cm över golvet så be sonen backa så han ser hela sig ”utan att behöva böja huvudet”.
Att inte du kunde förutse problematiken i sonens svårigheter med speglingen, är endast ditt ansvar. Tycker du att snickaren skulle frågat hur lång den längsta personen är i familjen och där efter sagt vad han själv tycker skulle vara en bra höjd.
Anledning till avståndsförhållandet mellan handfat och skåp handlar ju om bekvämlighet.
Hur lång är sonen? Hur brett är badrummet? Har sonen problem med rörligheten?
Ingen kan läsa tankar.
Snälla ts, ta detta till domstol! Hade uppskattat detta oerhört!
Rent statistiskt är ju allt lika säkert som vanligt - precis som t ex när du är den enda i världen som vet att det korrekta ordet för gruppförteckning ju faktiskt är ”elschema” (glöm inte att tjata detta ord i rätten) och att det som vi andra kallar för elschema (dvs sånt som jag gör i Eplan yrkesmässigt) egentligen heter något annat.
Tror du att du har rätt så har du ju alltid rätt. Snälla, kör hårt och officiellt! Håll oss uppdaterade!
Rent statistiskt är ju allt lika säkert som vanligt - precis som t ex när du är den enda i världen som vet att det korrekta ordet för gruppförteckning ju faktiskt är ”elschema” (glöm inte att tjata detta ord i rätten) och att det som vi andra kallar för elschema (dvs sånt som jag gör i Eplan yrkesmässigt) egentligen heter något annat.
Tror du att du har rätt så har du ju alltid rätt. Snälla, kör hårt och officiellt! Håll oss uppdaterade!
Känner inte till någon sådan lag. Däremot föreskriver konsumenttjänstlagen att hantverkare har omsorgsplikt och ska utföra sina tjänster fackmässigt, vilket bl.a. betyder att följa monteringsanvisningar, och att den behöver upplysa, avråda från samt inhämta godkännande från konsumenten i de fall tjänsten ska avvika från från vad som är fackmässigt. I vårt fall har hantverkaren brustit i samtliga led. Vad är det du inte förstår?S Saxdaling skrev:Vilken lag? Finns det en lag som säger att knäppgökar alltid har rätt?
Du har godkänt A men inte B !!!
Nu råkar det vara så illa att B = A+skåpets höjd. Du har själv godkänt A och har valt skåpet, dvs du har även godkänt B eftersom du vet skåpets höjd. En hantverkare utgår nog från att den som köper ett jobb för mer än en halv miljon även kan lägga ihop två tal.
Lagstiftningen bryr sig inte om dina eller någon annans känslor eller åsikter.H HJ-C skrev:Snälla ts, ta detta till domstol! Hade uppskattat detta oerhört!
Har du något stöd för vad vårt ansvar i detta är enligt konsumenttjänstlagen?A Adagbg skrev:Men det är här du har egenansvar. Jag som är 156cm hade inte ens varit nöjd med din ”exempel installation”. Du har inte skrivit måtten på skåpet du installerat.
Om jag vill ha skåpet 20 cm ovanför handfatet så får jag ju beställa ett skåp som är minst 70cm långt. Men då vet jag också att personer som är över 170 inte kommer kunna stå och se hela ansiktet.
Om spegeln når 177cm över golvet så be sonen backa så han ser hela sig ”utan att behöva böja huvudet”.
Att inte du kunde förutse problematiken i sonens svårigheter med speglingen, är endast ditt ansvar. Tycker du att snickaren skulle frågat hur lång den längsta personen är i familjen och där efter sagt vad han själv tycker skulle vara en bra höjd.
Anledning till avståndsförhållandet mellan handfat och skåp handlar ju om bekvämlighet.
Hur lång är sonen? Hur brett är badrummet? Har sonen problem med rörligheten?
Ingen kan läsa tankar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Jag tror att det nästan ingen av oss förstår är hur du tänkte angående frågan du fick från hantverkaren om avstånd mellan handfat och spegel.K Klockanpå skrev:Känner inte till någon sådan lag. Däremot föreskriver konsumenttjänstlagen att hantverkare har omsorgsplikt och ska utföra sina tjänster fackmässigt, vilket bl.a. betyder att följa monteringsanvisningar, och att den behöver upplysa, avråda från samt inhämta godkännande från konsumenten i de fall tjänsten ska avvika från från vad som är fackmässigt. I vårt fall har hantverkaren brustit i samtliga led. Vad är det du inte förstår?
Det verkar som att du tänkte "Vilken konstig fråga, jag förstår inte vad han menar så jag säger ja för det är säkert oväsentligt. Han frågar nog bara för skojs skull, det är säkert inte något som påverkar resultatet."
Kan inte svara på varför hantverkaren frågar saker om den inte upplyser oss om skälet (vilket den enligt lag är skyldig att göra). Men kan bara spekulera att ett för lågt monterat spegelskåp skulle medföra att skåpet inte går att öppna för att det då slår i blandaren. Men det är en helt annan sak än vad som är en fackmässig höjd för spegelskåpets användning.Fairlane skrev:
Några enkla frågor:
- Du vet att du har rätt, varför du en tråd?
- Du vet att det finns något som heter fackmannamässig höjd varför frågar du då redan i inlägg 1 om det finns?
- Du vet att det står höjden i monteringsanvisningarna för det skåp du köpt, varför ställer du då frågan om det finns?
- Du ignorerar vad alla andra skriver, varför skapar du en tråd?
- Sist men inte minst, tänkte du överhuvudtaget på varför hantverkaren ställde en fråga om avståndet mellan tvättställ och spegel?