8 961 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Finns det billig lösning för oscilloskop?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Jag har ägt ett DSO-nano v2, men jag sålde det då man inte kommer långt med den lilla bandbredd den har. En arduino använder man väl ändå generellt sett till digitala signaler, och dessa har generellt sett en högre bandbredd än så.
Ja det beror nog på vad man ska ha skopet till om bandbredden duger. Jag köpte ett 10MHz skop på 70-talet och det har hängt med sen dess, jag har iof några andra också som jag samlat på mig under åren men den duger ganska så bra.. visst skall man mäta på HF så får man hålla sig till MF steget.. Man kan se om det finns signal och ofta räcker det för "vanlig" mätning. Men vist skulle det vara guld med ett minnesskop som går upp till några GHz. Skall man hålla på med LF så klarar man sig bra..
Misstänker att du menar logikanalysator (digitalanalysator är mer tyskamycke_nu skrev:
I alla fall, för att svara OPn, så...jag jobbar sedan många år med att hjälpa företag utveckla och felsöka inbyggda system och oscilloskop och logikanalysator är några av mina mest använda verktyg, förutom kanske en bra JTAG-debugger...
Rent generellt kan man säga somsåhär att om man konstruerar egna bärarkort eller moderkort så är (förutom en bra JTAG-debugger) både ett högkvalitativt oscilloskop och en bra logikanalysator ovärderliga.
Vill man bara "koda lite" och då menar jag drivrutiner och/eller kommunikation med extern hprdvara som I2C, SPI osv så bubblar det ned till vad man vill göra. Vill man pilla igång någon i2c- eller SPI-pinal så är en enklare logikanalysator som klarar att koda av de protokoll man vill pilla med en bra investering. Vill man däremot bygga egna bärarkort, bygga egna moderkort t ex, eller är intresserad av analoga vågformer så är ett oscilloskop det man behöver för att kontrollera signalitegritet osv.
Att tänka på när man väljer oscilloskop och/eller logikanalysator är bandbredden man behöver. I teorin behöver du minst dubbla bandbredden mot vad du vill titta på, dvs vill du titta på en 16MHz klocka så behöver du ett oscilloskop som klarar lite mer än 32MHz. I praktiken vill du helst ha ett oscilloskop och probar som klarar att mäta minst 4ggr så mycket -det är först då du kan se i alla fall en anstymmelse till problem som överslängar och dylikt.
Nu jobbar ju jag med detta, och dessutom med ganska mycket mer potenta system än ardunio, men trots att jag pillar med multicore-CPUer och minnen och kommunikationsbussar i GHz-området så klarar jag mig alldeles förträffligt med att köra Seger (ibland Lauterbach Trace32) JTAG, 1GHz USB-oscilloskop från Picoscope, och så en 1GHz logikanalysator från ZeroPlus.
Summa summarum borde du klara dig mer än utmärkt med ett 25-50MHz scope, och en enklare logikanalysator...
Jag kan varmt rekommendera Picoscope, hyfsat billiga och med vettig programvara.
Logikanalysator har jag använt en ant8 tror jag det var. Kostade bara några hundralappar om jag inte minns fel.
Den klarade att läsa SPI bussen vi använde.
Logikanalysator har jag använt en ant8 tror jag det var. Kostade bara några hundralappar om jag inte minns fel.
Den klarade att läsa SPI bussen vi använde.
Klicka här för att svara