8 961 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Finns det billig lösning för oscilloskop?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
pelle han före mig till rigol-skopet, det har många rekommenderat på elektronikforumet.
Jag har haft äran att jobba med ett Uni-T skop, och jag kan säga att det var inte roligt... Vikningsfel vid normal rotation på rattarna... Suck...
Jag har haft äran att jobba med ett Uni-T skop, och jag kan säga att det var inte roligt... Vikningsfel vid normal rotation på rattarna... Suck...
Vad skall du använda det till? Är det bara lågvolt 0-5V skull jag rekommendera en "Logic Ananlyzer" istället.
Köpte en precis kina kopia av Salea.. Man blir inte urfattig och den verkar grym. Man kan avkoda asynchronous serial, I2C, SPI, CAN, 1-Wire, UNI/O, I2S/PCM, MP Mode 9-bit Serial (i.e. Multidrop and Multiprocessor mod), Manchester, DMX-512, Parallel, JTAG*, LIN*, Atmel SWI*, MDIO*, BiSS C*, PS/2 Keyboard/Mouse*, HDLC*, HMDI CEC*, and USB 1.1*. .
http://www.aliexpress.com/item/Free...s-Quality-test-of-the-quality/1331622484.html
http://www.saleae.com/logic16
Köpte en precis kina kopia av Salea.. Man blir inte urfattig och den verkar grym. Man kan avkoda asynchronous serial, I2C, SPI, CAN, 1-Wire, UNI/O, I2S/PCM, MP Mode 9-bit Serial (i.e. Multidrop and Multiprocessor mod), Manchester, DMX-512, Parallel, JTAG*, LIN*, Atmel SWI*, MDIO*, BiSS C*, PS/2 Keyboard/Mouse*, HDLC*, HMDI CEC*, and USB 1.1*. .
http://www.aliexpress.com/item/Free...s-Quality-test-of-the-quality/1331622484.html
http://www.saleae.com/logic16
Jo, visst är det så. Det jag vill göra som initialt projekt är att slå på och av en högtalare baserat på om det kommer en signal från sonosen eller inte. Då tänkte jag att jag kunde ha nytta av ett oscilloskop. Men jag börjar nog utan och ser om behovet infinner sig.mycke_nu skrev:
hek skrev:Vad skall du använda det till? Är det bara lågvolt 0-5V skull jag rekommendera en "Logic Ananlyzer" istället.
Köpte en precis kina kopia av Salea.. Man blir inte urfattig och den verkar grym. Man kan avkoda asynchronous serial, I2C, SPI, CAN, 1-Wire, UNI/O, I2S/PCM, MP Mode 9-bit Serial (i.e. Multidrop and Multiprocessor mod), Manchester, DMX-512, Parallel, JTAG*, LIN*, Atmel SWI*, MDIO*, BiSS C*, PS/2 Keyboard/Mouse*, HDLC*, HMDI CEC*, and USB 1.1*. .
[länk]
[länk]
Jag har en Salae, och jag gillar den skarpt. Kanske inte den billigaste, men mjukvaran är bombsäker (och funkar på "alla" plattformar) och man får mycket för pengarna, speciellt om man jmf med motsvarande funktioner inbyggt i skåpet.
Ett gammalt skåp borde man väl kunna hitta gratis? Jag vet att jag har hivat många iaf...
Ja egentligen tycker jag det är bättre att slå till på ett sånt här än att köpa någon gammal CRT-häck, även om man får den för endast någon hundring (vilket gamla häckar som mest är värda).pelle242 skrev:
Även fast jag har tre gamla häckar så har jag ändå funderingar på att sopa iväg dessa och köpa nåt i den här stilen.
Detta var ett bra tips.
Och går kanske att fynda ännu billigare på ebay?
Köp inte ett gammalt "vanligt" CRT-oscilloskop! De är bara lämpliga för repetitiva signaler. Ett digitalt oscilloskop "armerar" man, sedan väntar man på den intressanta händelsen, och till sist kan man i lugn och ro studera den i detalj. Jag minns hur jag släckte ljuset i rummet och skruvade upp CRT-styrkan till max för att försöka få en skymt av snabba engångsförlopp på ett gammaldags oscilloskop. I vissa fall går det, men ett digitalt oscilloskop är ju fullständigt överlägset.
Ett blandsignaloscilloskop är användbart om man håller på med både analogt och digitalt:
http://www.instrumentcenter.se/sv/4...pts-minne-och-16-kanalers-logikanalysator.php
Ett blandsignaloscilloskop är användbart om man håller på med både analogt och digitalt:
http://www.instrumentcenter.se/sv/4...pts-minne-och-16-kanalers-logikanalysator.php
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Pest eller kolera.
Jag har bådadera, på ett CRT och helt analogt kan man se saker trots man ställer sveptid galet så man kan börja skruva in sig rätt. Ett digitalt visar det man ställt in, punkt.
För icke repetiva signaler är ett digitalt lååångt överlägset ett vanligt CRT. Förr fanns minnes "analoga" minnesoscilloskåp.
Titta ta även på antalet sampels / sekund, digitala som har samma siffra som bandbredden tar ett prov här och var och snickrar ihop en kurva, såg en av specarna ett 50 MHz med 500 Msamples och det verkar ju vettigt.
Jag har sedan 35 år ett 15 MHz GoldAdvance (triggar ända upp på 27MHz bandet) och ett 22 år gammalt Fluke Scopmeter och det klarar man sig mycket långt med. Sedan ska man ha kunskap att analysera resultatet också
Sedan kan jag rekommendera att du reggar dig på www.elektronikforumet.com där får du svar från folk mera åt elektronikhållet än på BH.
Protte
Jag har bådadera, på ett CRT och helt analogt kan man se saker trots man ställer sveptid galet så man kan börja skruva in sig rätt. Ett digitalt visar det man ställt in, punkt.
För icke repetiva signaler är ett digitalt lååångt överlägset ett vanligt CRT. Förr fanns minnes "analoga" minnesoscilloskåp.
Titta ta även på antalet sampels / sekund, digitala som har samma siffra som bandbredden tar ett prov här och var och snickrar ihop en kurva, såg en av specarna ett 50 MHz med 500 Msamples och det verkar ju vettigt.
Jag har sedan 35 år ett 15 MHz GoldAdvance (triggar ända upp på 27MHz bandet) och ett 22 år gammalt Fluke Scopmeter och det klarar man sig mycket långt med. Sedan ska man ha kunskap att analysera resultatet också
Sedan kan jag rekommendera att du reggar dig på www.elektronikforumet.com där får du svar från folk mera åt elektronikhållet än på BH.
Protte
Usch, inte bra att kolla på oscilloskop, utvecklingen har gått framåt ordentligt de senaste 10 åren. Riktigt fint det där rigol från instrumentcenter.
Började sen kolla runt på lite mera avancerade, hittade agilent, sen måste jag sluta när jag såg att alla priser jag hitta va r på begäran och alla gick att hyra, tror inte man kommer ha råd att köpa en sån de närmsta 100 åren.
Iaf var det imponerande när deras mest avancerade hade 63 Ghz bandbredd i realtid, samplingsfrekvens på 160 Gigasamplingar per sekund, man kan börja mäta roliga saker då =)
Började sen kolla runt på lite mera avancerade, hittade agilent, sen måste jag sluta när jag såg att alla priser jag hitta va r på begäran och alla gick att hyra, tror inte man kommer ha råd att köpa en sån de närmsta 100 åren.
Iaf var det imponerande när deras mest avancerade hade 63 Ghz bandbredd i realtid, samplingsfrekvens på 160 Gigasamplingar per sekund, man kan börja mäta roliga saker då =)
Jag har rattat lite på ett Le croy gammalt fyr-kanals 1000 MHz skåp för några år sedan.
Alltså jag använde väl det aldrig, det verkade bara lite häftigt så vi slog på det och kollade lite.
Jag vill minnas att jag hörde att prislappen när det köptes låg på runt en halv mille något.
Och idag är det näst intill värdelöst på begagnatmarknaden. :eek:
Antagligen bara säljbart till amatörer som inte ens har någon riktig användning av prestanda, ty företagen köper nog in något nytt modernt istället.
Inte för att det finns någon tanke hos dom att avyttra detta skåp, det står och samlar damm i väntan på något ev uppdrag där det kan behövas. Det kalibreras inte eller något sånt heller förrän det ev behöver användas.
Jag bildgooglade, det fanns många modeller som var liknande varandra, men ungefär så här ser det ut:
Och olika modeller av dessa skåp verkar gå på ebay för 1000-3000 $, så helt värdelösa verkar dom ju inte vara än idag.
Alltså jag använde väl det aldrig, det verkade bara lite häftigt så vi slog på det och kollade lite.
Jag vill minnas att jag hörde att prislappen när det köptes låg på runt en halv mille något.
Och idag är det näst intill värdelöst på begagnatmarknaden. :eek:
Antagligen bara säljbart till amatörer som inte ens har någon riktig användning av prestanda, ty företagen köper nog in något nytt modernt istället.
Inte för att det finns någon tanke hos dom att avyttra detta skåp, det står och samlar damm i väntan på något ev uppdrag där det kan behövas. Det kalibreras inte eller något sånt heller förrän det ev behöver användas.
Jag bildgooglade, det fanns många modeller som var liknande varandra, men ungefär så här ser det ut:
Och olika modeller av dessa skåp verkar gå på ebay för 1000-3000 $, så helt värdelösa verkar dom ju inte vara än idag.
Hej kanske denna duger om det inte är förhöga krav på mätningarna du skall göra.. 
http://delphiforfun.org/Programs/oscilloscope.htm
Den använder ljudkortet som input, tyvärr så måste du köra XP. (men den är gratis)
http://delphiforfun.org/Programs/oscilloscope.htm
Den använder ljudkortet som input, tyvärr så måste du köra XP. (men den är gratis)
ja då kanske den här är nått..
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=41&t=2417
det finns lite olika lösningar för Rasberry Pi
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=41&t=2417
det finns lite olika lösningar för Rasberry Pi
Du har ingen plats att snickra på, så du funderar på att köpa ett oscilloskop i stället. Och för att få plats med det så tänker du snickra (!) en trälåda. Är det korrekt uppfattat?jonmo skrev:
Jag tycker det låter som att du är mer intresserad av snickerier än elektronik. Är du säker på att du inte ska lägga energin på att försöka få tag på en snickeriverkstad i stället?
