Aha, nej den vet jag att den får hamna där det är optimalt, hade min på ungefär samma höjd men inte alls lika fin hylla.
Bara du är nöjd med ljudet, men har du testat med centern ovanpå skåpet?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Aha, nej den vet jag att den får hamna där det är optimalt, hade min på ungefär samma höjd men inte alls lika fin hylla.
Bara du är nöjd med ljudet, men har du testat med centern ovanpå skåpet?
Nej eftersom det låter bra som det är. Rumskalibrering gör ju sitt också.

Monterade upp mina övre front högtalare (7.1) och tittade på senaste Bond filmen hemma förra veckan.
Ljudupplevelser var 7 resor bättre än på bio (som oftast är för högt)
Glass, vispgrädde med salt caramel sås till kaffet var oxå bättre än biogodiset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör alltid salong 1 på Rigoletto så kan man dricka champagne till filmen. Nu har jag dock inte varit på bio sedan Hateful eight :)
Ser att de har Dry martini på menyn. Hade varit underbart att se senaste Bond med en sådan i handen.

EDIT: Insåg omedelbart att allt annat än en Vesper hade varit fel.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
P Project Mellangården skrev:
Bra idé för Filmstaden!

De kan erbjuda filmvisning med champagne, kaviar, gåslever, tryffel, ja egentligen all form av livsmedel som anses dyrt och exklusivt.

Borde väl locka alla Stockholms krisande gubbar med låg självkänsla och stort bekräftelsebehov? :)
Eller folk som gillar film kombinerat med god mat och dryck? Anar jag lite sund svensk avundsjuka?

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
Janus82 Janus82 skrev:
Bion är en döende verksamhet och det här är bara en av de sista dödsryckningarna.

Förr i tiden och skulle se på film hemma så satt man i sin gillestuga och TV:n var på ynka 26-28 tum med mono-ljud. Då var det ett stort lyft att få gå på bio. Idag sitter de flesta med en TV på 65 tum och uppåt och ofta ett helt ok ljud i form av en soundbar då vinner man inte så mycket på att gå på bio. Tvärtom så drabbas man av massa oönskad reklam samt prassel och prat från de andra besökarna så helhetsupplevelsen blir bara sämre.

Om 10 år är det inte många som kommer förstå varför man ska betala massor av pengar för att se på en film med sämre bild och ljud än vad man har hemma. Bion kommer att upphöra helt.
Jämför inte en 65" TV och en soundbar med en biosalong om du inte vill verka extremt okunnig.,

R
S Stockholm69 skrev:
Hoppas du har helt fel. Bio kommer ses som en vardagsflykt och lyx. Du kan ha en jätteskärm och hemmabioanläggning i ett källarrum och kanske tror att du kan komma upp i samma nivå som en biografupplevelse. Men för mig... bara den synen för mitt inre får mig att förstå att vem som helst skulle välja en snygg maffig biografupplevelse och gemenskapskänslan från andra besökare med samma sug att se samma film, framför ett instängt rum med bara 2 pers.
Kanske om det är en av biograferna @AndersMalmgren nämnt. De bioupplevelser jag hade sista gångerna jag gick på bio (ca 5 år sedan) var allt annat än "snygga" och innehöll definitivt ingen "gemensamhetskänsla" eller "lyx" jämfört med min "källarbio".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Jag är bildnörd men håller med man måste ha bra ljud. Med klart och fint ljud. Centerhögtalaren är viktigast då den är ansvarig för dialog. Har man bra högtalare kan man ha låg volym och fortfarande höra bra vad karaktärerna säger :)

Jag är riktigt nöjd med mitt biolljud trots små sateliter

[bild]

[bild] [bild]

Men centerpiece i min hembio är denna skönhet
[bild]
Jag hade förväntat mig mer av dig. Har alla pengar gått åt till lunchvinerna :)

Projektorn är väl ok (JVC X5000?), men det där ljudsystemet är ju bara tragiskt.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
En av anledningarna till att jag slutade gå på bio en gång i tiden.
Det överdrivna ljudet. När det upplevs som jordbävning varje gång någon stänger en bildörr.
Då har du sannolikt varit på en okalibrerad biograf, eller sett en film med överdriven ljudmix. De flesta (alla?) biografer är kalibrerade vilket innebär att en stängd bildörr låter ungefär så som de som gjorde filmen menade att det skulle låta.

• Gilla
Rolle314
  • Laddar…
R
När det gäller bas ska den vara kort och snärtig. Riktigt nöjd med min Elac

[länk]
"kort och snärtig"? Utan djupbas menar du ;)

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
N Nyikåk skrev:
Känns som den är lite för långt ner, eller lyfter ni upp den när det är dags för film?
Ett fel de flesta gör är att sätta sina TV-apparater för högt upp.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
R
N Nyikåk skrev:
Ja, det är ju lite problematiskt med högtalare och duk, men att ha centern så långt ner, även om frontarna också sitter lägre än vad som är brukligt, måste ge en lite skev ljudbild.
Jag har lyssnat på system med högtalare bakom duken och system med högtalarna vid sidan och under duken. Positioneringen är det marginell skillnad på. Så liten att jag skulle kunna avskriva den som inbillning. I.a.f. om man sitter något så när framför duken. Men gör man inte det så blir det ganska dåligt hur som helst. Inte minst bildmässigt.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Sist jag va på bio så langade någon upp en vitlökskorv och började käka, luktade rätt friskt. Det va droppen för mig som redan störs av allt jäkla prasslande med påsar och vuxna som hela tiden måste snacka under filmens gång. Bäst brukade faktiskt vara att gå på barnfilmer med barnen, ungarna har i alla fall vett att vara tysta. Tycker beslutet är helt rätt, så länge dom tar bort allt som prasslar.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ser att de har Dry martini på menyn. Hade varit underbart att se senaste Bond med en sådan i handen.

EDIT: Insåg omedelbart att allt annat än en Vesper hade varit fel.
Eller en Bollinger :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag hade förväntat mig mer av dig. Har alla pengar gått åt till lunchvinerna :)

Projektorn är väl ok (JVC X5000?), men det där ljudsystemet är ju bara tragiskt.
Den spelar rent och klart. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.