Janus82 Janus82 skrev:
Bion är en döende verksamhet och det här är bara en av de sista dödsryckningarna.

Förr i tiden och skulle se på film hemma så satt man i sin gillestuga och TV:n var på ynka 26-28 tum med mono-ljud. Då var det ett stort lyft att få gå på bio. Idag sitter de flesta med en TV på 65 tum och uppåt och ofta ett helt ok ljud i form av en soundbar då vinner man inte så mycket på att gå på bio. Tvärtom så drabbas man av massa oönskad reklam samt prassel och prat från de andra besökarna så helhetsupplevelsen blir bara sämre.

Om 10 år är det inte många som kommer förstå varför man ska betala massor av pengar för att se på en film med sämre bild och ljud än vad man har hemma. Bion kommer att upphöra helt.
Hoppas du har helt fel. Bio kommer ses som en vardagsflykt och lyx. Du kan ha en jätteskärm och hemmabioanläggning i ett källarrum och kanske tror att du kan komma upp i samma nivå som en biografupplevelse. Men för mig... bara den synen för mitt inre får mig att förstå att vem som helst skulle välja en snygg maffig biografupplevelse och gemenskapskänslan från andra besökare med samma sug att se samma film, framför ett instängt rum med bara 2 pers.

Redigerat:
P pmd skrev:
Ja, skärmen i en biosalong är fortfarande klart större än vad jag kan åstadkomma hemma och det kan ha sina poänger, men ju äldre jag blir desto bekvämare blir jag. Biostolar är inte bekväma, och det är obekvämt att ta sig hem efter ett biobesök. Jag har dessutom renare toaletter hemma.
Är skärmen verkligen större på bio?
Alltså i meter är den ju det men de flesta sitter så långt bak i salongen att bioduken motsvarar en 60 tums TV hemma i soffan. Det är därför som bio inte är lika magiskt idag som när man var ung.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Är skärmen verkligen större på bio?
Alltså i meter är den ju det men de flesta sitter så långt bak i salongen att bioduken motsvarar en 60 tums TV hemma i soffan. Det är därför som bio inte är lika magiskt idag som när man var ung.
Det är inte bara field of view som spelar roll utan även den fysiska storleken. Jag har 120 tum projektorduk och den upplevs som maffigare än en TV på 60 tum där man sitter närmare och får samma field of view

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte bara field of view som spelar roll utan även den fysiska storleken. Jag har 120 tum projektorduk och den upplevs som maffigare än en TV på 60 tum där man sitter närmare och får samma field of view
Ljudet spelar också stor roll.
Började med TV och köpte till surroundljud för att sedan uppgradera till projektor och duk (i o f s bara 108 tum. Villhöver MINST 120 tum nu ;-)) och upplevde hoppet från TV-ljud till surround påverkade upplevelsen mer än större bild. Upplever att biografljudet går mer på volym än kvalitet.
Har inte gått på bio på flera år och tänker inte börja med det nu.
Sitter hellre hemma och tar ner en film med bra ljud och OK bild (lite liten inser jag nu), rena toaletter, trevligt sällskap som inte snappar oavbrutet och ett gott glas vin eller annan valfri dryck. Finns även alkoholfria alternativ för den som föredrar det

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Ljudet spelar också stor roll.
Började med TV och köpte till surroundljud för att sedan uppgradera till projektor och duk (i o f s bara 108 tum. Villhöver MINST 120 tum nu ;-)) och upplevde hoppet från TV-ljud till surround påverkade upplevelsen mer än större bild. Upplever att biografljudet går mer på volym än kvalitet.
Har inte gått på bio på flera år och tänker inte börja med det nu.
Sitter hellre hemma och tar ner en film med bra ljud och OK bild (lite liten inser jag nu), rena toaletter, trevligt sällskap som inte snappar oavbrutet och ett gott glas vin eller annan valfri dryck. Finns även alkoholfria alternativ för den som föredrar det
Jag är bildnörd men håller med man måste ha bra ljud. Med klart och fint ljud. Centerhögtalaren är viktigast då den är ansvarig för dialog. Har man bra högtalare kan man ha låg volym och fortfarande höra bra vad karaktärerna säger :)

Jag är riktigt nöjd med mitt biolljud trots små sateliter

Vit centerhögtalare monterad på en ljus vägg i ett hembio-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit centerhögtalare placerad på ett trägolv bredvid en soffas gråa tygkant.
Skapa konto
Centerhögtalare på hylla ovanför en AV-mottagare från Denon, flankerad av spelkontroller.
Skapa konto

Men centerpiece i min hembio är denna skönhet
Vit projektor monterad på vägg som centerpiece i en hembio-setup.
Skapa konto

• Gilla
Skip6711
  • Laddar…
galento
Ser att du gillar Denon också Anders. Vi har ett ljudsystem för dator med subwofer kopplat till tv,n och det är vi nöjda med.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Bra ljud är nyckeln, särskilt djup bas.
Min JBL ht ps300 får huset att skaka och skjortan att fladdra, helt underbart.

JBL ht ps300 subwoofer på röd matta, framtagen för att leverera djup bas.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Min JBL ht ps300 får huset att skaka och skjortan att fladdra, helt underbart.
En av anledningarna till att jag slutade gå på bio en gång i tiden.
Det överdrivna ljudet. När det upplevs som jordbävning varje gång någon stänger en bildörr.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Har man ett dedikerat rum och 50-100k att lägga får man lätt bättre upplevelse än på bio, sen kan man såklart även lägga tio gånger så mycket och få ännu bättre upplevelse, men att slå Filmstaden kräver inga astronomiska summor.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ser att du gillar Denon också Anders. Vi har ett ljudsystem för dator med subwofer kopplat till tv,n och det är vi nöjda med.
Tycker den var bra prestanda per krona. Den har dubbla HDMI ut vilket var ett krav nu skaffade jag aldrig TV så det var ju onödigt. Sedan har den bra rumskalibrering. Värdelös Spotify connect tyvärr vilket inte var något jag tittade på när jag letade förstärkare men något som vi kommit använda mycket. Idag finns det ju AVR med fullt Google home stöd. Att föredra

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Känns som den är lite för långt ner, eller lyfter ni upp den när det är dags för film?

N Nyikåk skrev:
Känns som den är lite för långt ner, eller lyfter ni upp den när det är dags för film?
För långt ned? Duken kan inte vara högre upp än såhär utan att det blir obekvämt att titta.

Projektorduk delvis nere med synliga ytterkanter, satt över vit möbel med spelkontroller, i ett vardagsrum.
Skapa konto

Även en fin projektor som denna har imperfektion i linsens ytterkanter så man vill undvika använda ytterlägena på lensshift.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Ja, det är ju lite problematiskt med högtalare och duk, men att ha centern så långt ner, även om frontarna också sitter lägre än vad som är brukligt, måste ge en lite skev ljudbild.

N Nyikåk skrev:
Ja, det är ju lite problematiskt med högtalare och duk, men att ha centern så långt ner, även om frontarna också sitter lägre än vad som är brukligt, måste ge en lite skev ljudbild.
Ah sorry trodde vi pratade om projektorn inte högtalaren :) Nej jag tycker dialogen låter som den kommer från karaktärerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.