Jag fick dubbelkolla så det inte var en gammal nyhet från 1 april. Är detta sant?! Filmstaden förbjuder medhavd dricka, godis och snacks på sina biografer.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oWbpRB/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-pa-bio
Som trebarnsmamma kan jag meddela att gotte-delen nästan överstiger biljettpriset när vi går på bio.
Nu bor vi i en liten stad med en gammal biograf (1 salong och inredningen är till stor del original). Jag brukar ta med nåt hemifrån men även köpa en del där, just för att stötta biografen. Men åker jag till de större anläggningarna i storstan tar jag med både godis och dryck hemifrån.
Följdfrågor:
* Om man missat den här regeln, får man slänga sakerna vid ankomst?
* Kommer de stå i entrén och visitera en?
* Måste man intyga ev allergier?
* Finns det lagstöd för detta? Att en verksamhet har förtäringsförbud kan jag köpa, men här får man ju äta och dricka, bara man betalar deras hutlösa priser
* Har Filmstaden skjutit sig själva i foten med den här regeln tror ni?
Jag är ingen snåljåp (tro't eller ej) och jag tjänar tillräckligt bra för att ha råd att gå på bio och betala det som ska betalas, men för andra kanske det är tillräckligt dyrt med biljetterna, och därför väljer man att svänga förbi Lidl innan och köpa sitt tilltugg.
Bara jag som blir upprörd?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/oWbpRB/filmstaden-forbjuder-medhavt-godis-pa-bio
Som trebarnsmamma kan jag meddela att gotte-delen nästan överstiger biljettpriset när vi går på bio.
Nu bor vi i en liten stad med en gammal biograf (1 salong och inredningen är till stor del original). Jag brukar ta med nåt hemifrån men även köpa en del där, just för att stötta biografen. Men åker jag till de större anläggningarna i storstan tar jag med både godis och dryck hemifrån.
Följdfrågor:
* Finns det lagstöd för detta? Att en verksamhet har förtäringsförbud kan jag köpa, men här får man ju äta och dricka, bara man betalar deras hutlösa priser
Jag är ingen snåljåp (tro't eller ej) och jag tjänar tillräckligt bra för att ha råd att gå på bio och betala det som ska betalas, men för andra kanske det är tillräckligt dyrt med biljetterna, och därför väljer man att svänga förbi Lidl innan och köpa sitt tilltugg.
Bara jag som blir upprörd?
det är filmbolagen som tjänar på biljetter..MariaiÖstergötland skrev:
Jag fick dubbelkolla så det inte var en gammal nyhet från 1 april. Är detta sant?! Filmstaden förbjuder medhavd dricka, godis och snacks på sina biografer. Som trebarnsmamma kan jag meddela att gotte-delen nästan överstiger biljettpriset när vi går på bio.
Följdfrågor:
Bara jag som blir upprörd?![]()
Det är läsk och godis mm som filmstaden tjänar pengar på, så det är det självklara för dem... Men dyrt blir det säkert.. Och de kommer säkert att tappa kunder.. Så de är väl borta snart...
Men nog måste väl biograferna få någon sorts ersättning från filmbolagen? Jag har ingen aning, jag är noll insatt.skoge skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Alla biografer har väl biljettintäkter och sen betalar man väl "bolagen" för rätten att visa filmerna. Antagligen nån procentsats på sålda biljetter.......
* Om man missat den här regeln, får man slänga sakerna vid ankomst? JaMariaiÖstergötland skrev:
Jag fick dubbelkolla så det inte var en gammal nyhet från 1 april. Är detta sant?! Filmstaden förbjuder medhavd dricka, godis och snacks på sina biografer.
[länk]
Följdfrågor:
Bara jag som blir upprörd?![]()
* Kommer de stå i entrén och visitera en? Tveksamt
* Måste man intyga ev allergier? Tveksamt
* Finns det lagstöd för detta? Att en verksamhet har förtäringsförbud kan jag köpa, men här får man ju äta och dricka, bara man betalar deras hutlösa priser. Varför behövs det lagstöd?
* Har Filmstaden skjutit sig själva i foten med den här regeln tror ni? Nej.
Jag tolkar era svar som att det bara är jag som blir upprörd. Men då antar jag att ni antingen aldrig går på bio, eller har råd att köpa det ni ska äta och dricka där. 
Nu när filmstaden ägs av Kina så är det bojkott från mitt håll.
Hyr eller streamar de filmer jag vill se hemma eller ser de på en annan biograf än SF.
Hyr eller streamar de filmer jag vill se hemma eller ser de på en annan biograf än SF.
Kan instämma i detta. Sedan de blev kinaägda har mitt intresse av att besöka filmstaden minskat. Som tur är har vi en lokal biograf som drivs av ideella krafter och den stödjer jag gärna. Nu när pandemin har släppt är det läge att börja kika på filmer att dra med barnen på känner jag.Huddingebo skrev:
Tror inte de har samma godispolicy som filmstaden, men å andra sidan har de inte hutlösa priser heller så man kan lika gärna shoppa lite popcorn och godis av dom som att handla det på stan.
Nejdå läste detta på Aftonbladet för en stund sedan med och kände att nu var det väl spiken i kistan för bio. Höjden av korkad snikenhet brukar vara det som kommer precis innan en konkurs när man desperat försöker få in pengar på vad som och helt missar att man antagligen kommer förlora fler kunder än man kommer vinna på intäkterna. Resten av servicevärlden går mott större enkelhet mot kunder och bättre service och ett bolag som går i rakt motsatt riktning känns bara tondövt då kontrasten blir så stor.MariaiÖstergötland skrev:
Nu ska det väl sägas att jag oftast köper godis på plats i alla fall, så detta skapar inte något problem för mig men jag blir så sur på idiotin att jag inte kommer gå på någon bio på ren princip. Undantaget någon barnfilm då jag kanske inte tycker mina barn ska drabbas av mina principer =)
Ett bättre upplägg hade väl varit om man kunde beställa godis hemma och det fanns färdigt vid stolen så man slapp jonglera med sig popcorn o drick när ungar ska på toa mm.
Spontant tänker jag att de redan borde ha minskat antal besök pga pandemi och streamingtjänster, detta lär ju iaf inte göra att de får fler besök….
Det kanske är ett led i att göra det till en mer kvalitativ och exklusiv ”upplevelse”, att nischa om sig mot något mer ”restaurang-likt”? Höja statusen typ?
Det är ju redan så pass dyrt att bio inte är något man går på varje vecka eller spontant slinker in på i brist på något annat att göra.
Det kanske är ett led i att göra det till en mer kvalitativ och exklusiv ”upplevelse”, att nischa om sig mot något mer ”restaurang-likt”? Höja statusen typ?
Det är ju redan så pass dyrt att bio inte är något man går på varje vecka eller spontant slinker in på i brist på något annat att göra.