Byggahus.se

Fick inte bygglov - hotade granne med spikpistol

1. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 399 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Varför skulle det vara så komplicerat att skjuta grannen med en luftpicka?

Jag har ca 75m slang till min. Har även en liten bärbar kompressor med 6l tank som skulle räcka till 3-4 skott. Äger även en gas-picka så de är inte så ovanliga längre.

2. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 399 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    "Pistolen skulle han använda bara för att "rädda bygget" och därför hade han den i handen."

Jag skulle misstänka att den mycket väl kunde ha varit kopplad/funktionell och det vara bara spärren som hindrade skott.

3. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 403 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Från Sveriges Radio:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7342891
    Dvs 5400 kr i böter och villkorligt, förutom skadeståndet.

Instämmer!

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 2 140 inlägg
    Ja då är man bra sjuk om man laddar upp tryck och springer över till grannen med x antal meter. I för sig är denna gubben så pass sjuk i huvudet som går över till grannen och hotar henne. Och nästan kör på henne med barnvagnen.

5. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 434 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Om det inte vore för Psykiatrireformen så hade kanske såna här saker inte inträffat så ofta!

Jag har för övrigt två pistoler med gas, två med luft.

Skulle vara intressant att se hur en 90 mm spik rör sig fritt avfyrad i luften, vet inte om jag tror att den går som en pilprojektil direkt. Ingen som har höghastighetskamera?

6. Fadai
    Slöjdnörd · 703 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Tyvärr finns det ganska många människor som har svårt att hantera sin aggressivitet. De kan fungera bra så länge inget "triggar" igång adrenalinet, men när det väl händer kan de bli livsfarliga. Jobbiga grannar är en sak men sådana människor bör man undvika. Nedmonteringen av psykiatrin, både öppen- och slutenvård har väl gjort sitt till.

• Laddar…
  7. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 364 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare

Eldriven t.ex Dewalt så spinner spiken när den flyger
    Gas t.ex. paslode KAN man skjut igenom en 22x100 om man står typ 30cm ifrån och spiken träffar rätt i ådrigen och flyger något rakar nån bit innan den också börja spinna
    bultspikaren t.ex. hilti,spitfire lycka till att hålla in dubbelsäkring att avfyra mer chans att förstöra egna fingrar...

8. R
    Medlem · 2 140 inlägg
    Sjuka jävlar bryr sig inte om sina fingrar.

9. Heij83
    Lösvirkesbyggare · Västra Götaland · 625 inlägg

Heij83

Lösvirkesbyggare
    jag har testat att hålla in spärren på nosen och avfyrat mot frigolit från 2-3m.
    Spiken flyger rakt och fint men den trängde inte in särskilt långt, fast skada på en människa skulle den säkert kunna göra även på det avståndet.

• Laddar…
  10. N
    Medlem · 167 inlägg
    Väldigt många konstiga inlägg om spikpistolers funktioner och ”tekniska förmåga”.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.