19 021 läst ·
114 svar
19k läst
114 svar
Fick en kyss på alla hjärtans dag
Då har vi fått svaret: "Det är ofarligt med ström genom hjärtat". Det kan ju bara ge lite arytmier. Vilket bara gör en lite orkeslös, samt att det förkortar livetpacman42 skrev:
Eftersom jag har det hjärtfel (arytmier) som man kan råka ut för om man får el genom hjärtat så kan jag berätta att det inte anses vara farligt alls (enligt mina läkare), att man opererar och medicinerar det är för att man skall lida mindre av det. Det förkortar livet en aning, men framförallt är det jobbigt att hjärtat inte anpassar sig efter vad man gör utan gör lite som det vill.
Jäklar vad många tuffingar som inte har en jäkla susning i den här tråden.
Vid strömgenomgång över 120VDC eller valfri AC bör du söka till vården omgående och kräva ett EKG. Tyvärr finns det en hel del vårdpersonal som inte har koll på dessa risker och bemöter patienten i still med hur TS blev bemött. Effekterna av strömgenomgång kan uppstå en timme, en dag, ett år eller flera år efter händelsen. Därför ska man minska risken för detta med ett EKG. Hade det skett i arbetet hade facket skällt ut dig och skickat tillbaka dig om de bara kollat puls och skickat hem dig.
Vid strömgenomgång över 120VDC eller valfri AC bör du söka till vården omgående och kräva ett EKG. Tyvärr finns det en hel del vårdpersonal som inte har koll på dessa risker och bemöter patienten i still med hur TS blev bemött. Effekterna av strömgenomgång kan uppstå en timme, en dag, ett år eller flera år efter händelsen. Därför ska man minska risken för detta med ett EKG. Hade det skett i arbetet hade facket skällt ut dig och skickat tillbaka dig om de bara kollat puls och skickat hem dig.
Men läser du det finstilta, står det -"Gäller ej tuffingar"!S Slangfil skrev:Jäklar vad många tuffingar som inte har en jäkla susning i den här tråden.
Jag fick min lilla pärla för längesedan, så faran är nog över, för min del.
Minnie
Det fick jag också lära mig på en elsäkerhetskurs. Kursledaren var väldigt tydlig med att man skulle ta en el-stöt på allvar och söka vård.T Tgl73 skrev:
Jag fick med en stöt av en kapmaskin när det regnade och jag var lite slarvig. På inrådan från min bror som kör ambulans åkte jag in för kontroll. Mycket bra tyckte både syrror o läkare, många som tar alldeles för lätt på det här sa de. Låg kvar för kontroll några timmar, uppkopplad på EKG. Allt såg bra ut och jag åkte hem, hade inte känt något ovanligt heller... 2 månader senare, efter morgonkaffet, sittande i soffan och kollade på tv började det "poppa popcorn"I bröstet och jag blev orkeslös. Ringde 112 som skickade ambulans, som konstaterade förmaksflimmer vilket återställdes på sjukhuset och inte kommit tillbaka än. Gjort div kontroller på hjärtat efter det och allt ser bra ut. Oklart om stöten hade något med det att göra. Bara min egen erfarenhet.FlugfiskarniJämtland skrev:
Om man får strömgenomgång ska man ALLTID åka till sjukhus och begära EKG. Hjärtflimmer kan uppstå långt senare efter själva olyckan. Att läsa kommentarerna här är ganska skrämmande hur lätt man tar på en strömgenomgång.
Att få en ”stöt” i ena handen är inte samma sak som en strömgenomgång, dvs att strömmen passerar hjärtat ut i andra armen om den håller i jord.
Kom ihåg att en jordgelsbrytare löser vid 30 mA pga att då börjar det bli farligt för hjärtat och på en vanlig gruppsäkring kan det vara 10A+ vilket är direkt dödligt.
Hopplös diskussion. Vissa säger att man alltid ska uppsöka vård, vilket är formellt korrekt, medan vissa säger att man bara ska uppsöka vård om det behövs, vilket är praktiskt korrekt.
Båda sidor har rätt, och fel. Så man kan aldrig komma överens.
Det är som med allting annat, man måste kunna reglerna innan man vet när man ska strunta i dem.
Det är som med allting annat, man måste kunna reglerna innan man vet när man ska strunta i dem.
Vad skulle det skada att folk uppsöker vård?Kilrain skrev:
Hopplös diskussion. Vissa säger att man alltid ska uppsöka vård, vilket är formellt korrekt, medan vissa säger att man bara ska uppsöka vård om det behövs, vilket är praktiskt korrekt.
Är det skatteörena du fruktar för?
Sen kanske det inte visar något 999/1000.
Men det är ändå en lite uppoffring.
Viktiga är att ni inte belastar akutsjukvården utan utför relevanta tester på den lokala VC.
Mycket intressant att höra! Skönt att det gick bra för dig! En elolycka händer lätt vid små fel och maskiner i regnigt väder är mer riskabelt. Fick höra en historia för många är sedan där en kvinna dragit skarvsladd på skarvsladd ute på en blöt gräsmatta där kabeln till slut blev så pass lång att JFB inte löste och hon dog. Den ena kabeln var skadad och hon fick strömgenomgång när hon jackade i sista biten, det gick på några sekunder.Buford skrev:
Jag fick med en stöt av en kapmaskin när det regnade och jag var lite slarvig. På inrådan från min bror som kör ambulans åkte jag in för kontroll. Mycket bra tyckte både syrror o läkare, många som tar alldeles för lätt på det här sa de. Låg kvar för kontroll några timmar, uppkopplad på EKG. Allt såg bra ut och jag åkte hem, hade inte känt något ovanligt heller... 2 månader senare, efter morgonkaffet, sittande i soffan och kollade på tv började det "poppa popcorn"I bröstet och jag blev orkeslös. Ringde 112 som skickade ambulans, som konstaterade förmaksflimmer vilket återställdes på sjukhuset och inte kommit tillbaka än. Gjort div kontroller på hjärtat efter det och allt ser bra ut. Oklart om stöten hade något med det att göra. Bara min egen erfarenhet.
Nu gick det ju bra för dig, men det är varken normalt eller ens halvt rekommenderat att inte ta sig till en vårdinrättning för en check efter att ha ”segnat ner på altanen efter blixtnedslag”.Isakare skrev:
Fick indirekt blixten i mig för några år sen, höll i en markis när det small och jag seglade ihop på altanen. Ringde 1177 och de ville nästa hämta mig med ambulans, men jag vilade en stund ( lite matt i kroppen) så gick det över.
I jämförelse med de gånger man fått en stöt av nån sladd, så har jag inte ens tänkt tanken att kontakta sjukvården.
Det är korkat att inte göra det.
Sladdar är något helt annat.
Det är absolut helt fel. Du kan inte få mer än 30mA eller vad den nu är specad till om du är jordad och rör vid EN fas eller nolla, det är rätt (och brytaren fungerar).Nissens skrev:
MEN om du rör fas och nolla men är isolerad i övrigt så kan du få så mycket ström som säkringen kan ge genom dig! Strömen går ju den väg den "skall" enligt jordfelsbrytaren, inget läcker mot jord. Så det enda jordfelsbrytaren skyddar mot är om strömmen går genom dig och till jord.
Och hur vet man om den var över 30 mA och med en varaktighet över 0,3 sekunder?useless skrev:
Av IEC/TS 60479-1 framgår att risken att skadas av elektrisk ström bl a beror på
kroppsimpedansen. För att ligga på den säkra sidan bör man vid beräkning använda de
lägsta värdena för kroppsimpedansen enligt tabell 411:2.
STRÖMMENS PÅVERKAN PÅ MÄNNISKAN
Zon Gränsvärden Fysiologisk effekt
AC-1 ≤ 0,5 mA, kurva a Vanligtvis ingen reaktion.
AC-2 > 0,5 mA till kurva b Vanligtvis ingen skadlig effekt.
AC-3 L
c kurva b till kurva c1 Vanligtvis ingen organisk skada.
Kramp och svårighet att andas vid
tider över 2 s är sannolika. Reversibla
störningar av hjärtat ökar med
strömstyrka och tid.
AC-4 över kurva c1 Med ökande strömstyrka och tid ökar
de patofysiologiska effekterna, såsom
hjärtstillestånd, andningsstillestånd
och brännskador.
AC-4.1 kurva c1 till kurva c2 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer 5 %.
AC-4.2 kurva c2 till kurva c3 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer 50 %.
AC-4.3 över kurva c3 Sannolikheten för
hjärtkammarflimmer ≥ 50 %.
Har inte hänt än, och har inga planer på att göra det ifall det inte varit exceptionellt.SnällKyckling skrev:
Flest stötar fick jag i min ungdom då jag meckade med hemmagjord elektronik och allt möjligt annat elektriskt.
Som elektriker har jag klarat mig mycket bättre, men någon gång händer det tyvärr.
Det viktigaste är att slipa på sina arbetsmetoder, när väl strömgenomgången skett är det egentligen försent att göra något, då ska man bara vara glad att man klarade sig.
Jag präntar in i lärlingar och mina elever att inte vara fega att faktiskt stänga av strömmen.
Ofta är man orolig att det stör/skadar. Men då menar jag på att det blir ju faktiskt strömavbrott ibland, och allt klarar ju sig då, så varför ta några risker i onödan.
Ingen tackar dig för att man chansade, men de blir irriterade och arga om du skadar dig.