E Emil.P skrev:
Kan tipsa om en ganska lång tråd om hur farligt en stöt från elstängsel var, som (självklart) kom att handla om elgenomgång i allmänhet med en del intressant.Både inlägg från läkare och ”ellära” på flera nivåer (och såklart massa åsikter både för och emot vårdkontakt).
Har ingen direkt länk men borde gå att hitta.
Har du ingen källkod så är det fake

• Gilla
john68
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Kan tipsa om en ganska lång tråd om hur farligt en stöt från elstängsel
Nu börjar det väl ändå bli löjligt. Under vissa perioder har jag dagligen känt på elstängsel för att kolla att de fungerar. Plus alla gånger man går igenom elstängslet och får sig en liten kyss. Skulle detta vara farligt så borde det vara djurplågeri att ha djur bakom elstängsel då de verkar mycket känsligare för el än människor. Hade de varit lika känsliga som jag så hade ju inte stängslet fungerat utan de bara gått rätt igenom. Att orsaka hjärtflimmer för kossor och hästar kan ju inte vara ok.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
E
L lbgu skrev:
Nu börjar det väl ändå bli löjligt. Under vissa perioder har jag dagligen känt på elstängsel för att kolla att de fungerar. Plus alla gånger man går igenom elstängslet och får sig en liten kyss. Skulle detta vara farligt så borde det vara djurplågeri att ha djur bakom elstängsel då de verkar mycket känsligare för el än människor. Hade de varit lika känsliga som jag så hade ju inte stängslet fungerat utan de bara gått rätt igenom. Att orsaka hjärtflimmer för kossor och hästar kan ju inte vara ok.
Du läste nästan halva första meningen innan ett oemotståndligt begär att skriva kom över dig?

I resten av första meningen står ”som (självklart) kom att handla om elgenomgång i allmänhet …”
(Edit: tagit bort dubbel citering, "nästan hela" skulle vara "nästan halva")

Redigerat:
E
M maria01 skrev:
Har du ingen källkod så är det fake
Finns källkod, den inleds såhär (om nu formateringen kommer igenom):
<!DOCTYPE html>
<html id="XenForo" lang="sv-SE" dir="LTR" class="Public NoJs LoggedIn RunDeferred Responsive" xmlns:fb="[länk]">
<head>

<meta charset="utf-8" />
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=Edge,chrome=1" />
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" />
<base href="[länk]" />
<script>
var _b = document.getElementsByTagName('base')[0], _bH = "[länk]";
if (_b && _b.href != _bH) _b.href = _bH;
</script>
<title>Kraftig elstöt. Hur farligt? | Byggahus.se</title>
https://www.byggahus.se/forum/threads/kraftig-elstoet-hur-farligt.462751/

• Gilla
  • Haha
Myckling och 4 till
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Finns källkod, den inleds såhär (om nu formateringen kommer igenom):

[länk]
Jag skämta för många här kräver det ibland

• Haha
Dilato
  • Laddar…
E
M maria01 skrev:
Jag skämta för många här kräver det ibland
Misstänkte det men man vet aldrig så lika bra vara säker! ;)

(Sen är det ju faktiskt så att den som påstår något med hänvisning till annan källa, dvs jag i det här fallet, så långt som möjligt bör peka ut källan för att underlätta för övriga.)

• Gilla
maria01
  • Laddar…
E Emil.P skrev:
Misstänkte det men man vet aldrig så lika bra vara säker! ;)

(Sen är det ju faktiskt så att den som påstår något med hänvisning till annan källa, dvs jag i det här fallet, så långt som möjligt bör peka ut källan för att underlätta för övriga.)
fast din källa var bara en annan tråd så det bevisar ju inget

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
E
M maria01 skrev:
fast din källa var bara en annan tråd så det bevisar ju inget
Jo det tycker jag nog, jag påstod ju bara att det fanns intressant info i en annan tråd och bevisade sedan att den (tråden) fanns. :rofl:
Fast det klart, att något är intressant är förmodligen ö.h.t. inte bevisbart. :thinking:

Hur som helst, nu är det nästan väl off-topic till och med för en off-topic-tråd kanske...

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
prata faktiskt med en bekant för några månader sen som är elektriker han mena att får minst en kyss i veckan och vänder sig inte till vården för det jag har fåt många med det här husets el och jag mår bra
Nu var ju just den meningen och dess språkliga.... brister, inte det bästa beviset på att vederbörande mår bra trots stor klantighet med el... :rofl: Men det kanske var skrivet med en gnutta ironi...?

Hur som helst, liksom tråden om elstängsel så visar väl denna tråd på att man ibland borde låta naturen ha sin gång. Vissa ska vara så förbaskat macho (rädda?) och vägra låta medicinsk expertis besluta om vad som är farligt eller ej. Nåja, låt oss andra leva nöjda i vissheten om att de människorna dels inte belastar den skattefinansierade vården, och dels inte kommer hinna plocka ut så mycket pension. Win-win för oss andra liksom! (y):D

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
I mitt fall utlöste jordfelsbrytaren jag använde en vanlig bosch skruvmejsel och skulle spänna fast en lampa där jag kom åt kablarna kände det gick igenom kroppen men kan inte svara p resten då det var en första gången upplevelse. Kändes helt ärligt vård besöket var onödigt för dom gjorde inte så mycket kontroller.
Har du en jordfelsbrytare som fungerar så kan du aldrig få speciellt mycket ström genom kroppen. Det där kan inte ha känts speciellt mycket…

Nissens Nissens skrev:
Har du en jordfelsbrytare som fungerar så kan du aldrig få speciellt mycket ström genom kroppen. Det där kan inte ha känts speciellt mycket…
Jo, du kan få ex. 100 mA, visserligen bara några tiondels sekunder, men det lär kännas rätt otrevligt ändå.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hempularen skrev:
Han fick ström från en arm till den andra, och han fastnade, kunde inte släppa (då krampar handen så den kramar om det strömförande med maximal kraft)
Hände mig också. Jag stod upp och fick ström från hand till hand under vad jag upplevse som en bra stund, så det var nog mer under några sekunder:D, men när man inte kan släppa greppet går tiden långsamt. Som tur var vek sig benen och min uppkoppling bröts. Satt en stund på golvet tills jag mådde bra igen, sedan gick jag och slog ifrån huvudbrytaren. Något sjukhusbesök föll mig aldrig inn.
När det gäller inre organ, är det njurarna som kan paja.

Minnie

• Wow
henric78
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kändes som jag skulle DÖ

Jag vill minnas att vi har som riktlinje på jobbet att vid strömgenomgång ska man uppsöka sjukvård för att kollas upp, vi har även en checklista man skickar med den drabbade de gånger de är möjligt.

Eftersom jag har det hjärtfel (arytmier) som man kan råka ut för om man får el genom hjärtat så kan jag berätta att det inte anses vara farligt alls (enligt mina läkare), att man opererar och medicinerar det är för att man skall lida mindre av det. Det förkortar livet en aning, men framförallt är det jobbigt att hjärtat inte anpassar sig efter vad man gör utan gör lite som det vill.

• Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.