Jag tycker fokuset ligger på fel sak bara. Jag förringar inte vikten av vård men det är en stor skillnad på att fastna och få strömgenomgång under lång tid än att få en liten "stöt" som oftast handlar om tusendels sekunder. Det sistnämnda är nog det i särklass vanligaste. Om inte då en allmän undersökning visar på nåt så finns det ju ingenting som pekar på nåt som föranleder djupare undersökningar antar jag ? Tänker då mest på att diskussionerna leder ju oftast till att strömgenomgång är strömgenomgång och ska kontrolleras lika för alla Men det görs ju inte och folk blir oroliga av fel anledningar.

• Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja det var inte den kyssen man hade hoppats på... råkade komma åt en "öppen sladd" med skruvmejsel så åkte till akuten för vårdguiden sa det är mycket alvarligt. Men väl på plats så mätte dom bara min puls och så sa läkaren jag kan gå hem, inget mer med det? Man klämde lite på mig också för se om jag hade känseln...

Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
Om man får strömgenomgång ska man ALLTID åka till sjukhus och begära EKG. Hjärtflimmer kan uppstå långt senare efter själva olyckan. Att läsa kommentarerna här är ganska skrämmande hur lätt man tar på en strömgenomgång.
Att få en ”stöt” i ena handen är inte samma sak som en strömgenomgång, dvs att strömmen passerar hjärtat ut i andra armen om den håller i jord.
Kom ihåg att en jordgelsbrytare löser vid 30 mA pga att då börjar det bli farligt för hjärtat och på en vanlig gruppsäkring kan det vara 10A+ vilket är direkt dödligt.

• Gilla
Soldan och 5 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Om man får strömgenomgång ska man ALLTID åka till sjukhus och begära EKG. Hjärtflimmer kan uppstå långt senare efter själva olyckan. Att läsa kommentarerna här är ganska skrämmande hur lätt man tar på en strömgenomgång.
Att få en ”stöt” i ena handen är inte samma sak som en strömgenomgång, dvs att strömmen passerar hjärtat ut i andra armen om den håller i jord.
Kom ihåg att en jordgelsbrytare löser vid 30 mA pga att då börjar det bli farligt för hjärtat och på en vanlig gruppsäkring kan det vara 10A+ vilket är direkt dödligt.
fast en enkel "stöt" är också en strömgenomgång.........grejen är ju mest den att många kräver vård enligt den skylt strax innan här oavsett vad...........

S Stefan1972 skrev:
fast en enkel "stöt" är också en strömgenomgång.........grejen är ju mest den att många kräver vård enligt den skylt strax innan här oavsett vad...........
Absolut, men passerar den hjärtat är det allvarligare och stor anledning att söka vård.

Absolut, men passerar den hjärtat är det allvarligare och stor anledning att söka vård.
Att man känner en "stöt" innebär ju de facto att ström har gått genom någon del av kroppen. Hur vet man om strömmen passerat hjärtat?

• Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Om hjärtflimmer kan uppstå långt efter själva olyckan, när ska man då begära EKG? Direkt efter olyckan eller långt efter? Eller ska man begära att få ligga uppkopplad resten av livet då? Finns det belägg för att flimmer kan uppstå långt efter, på grund av en elchock (och inte på grund av redan existerande hjärtproblem)?

Strömgenomgång betyder bara att ström har gått genom kroppen, inte att den specifikt har gått genom bålen. Den kan ha gått primärt genom en finger, hand, fot eller vadsomhelst. Däremot kan man INTE säga att ström enbart har gått genom en finger, har man fått ström genom kroppen har den gått genom hela kroppen, bara det att den lilla ström som passerat genom hjärtat är försumbar jämfört med den som gått genom fingret. Strömmen går inte enbart enklaste vägen från A till B utan den går genom ALLA vägar mellan A och B, fast olika mycket beroende på resistansen.

Inre resistans genom hand till fot är i storleksordningen 1000 ohm, vilket med 230V ger en ström på 4-5A. Det är alltså med perfekt ledning IN i kroppen, vilket huden normalt inte åstadkommer. Men det betyder i alla fall att säkringen inte kommer gå...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om hjärtflimmer kan uppstå långt efter själva olyckan, när ska man då begära EKG? Direkt efter olyckan eller långt efter? Eller ska man begära att få ligga uppkopplad resten av livet då? Finns det belägg för att flimmer kan uppstå långt efter, på grund av en elchock (och inte på grund av redan existerande hjärtproblem)?

Strömgenomgång betyder bara att ström har gått genom kroppen, inte att den specifikt har gått genom bålen. Den kan ha gått primärt genom en finger, hand, fot eller vadsomhelst. Däremot kan man INTE säga att ström enbart har gått genom en finger, har man fått ström genom kroppen har den gått genom hela kroppen, bara det att den lilla ström som passerat genom hjärtat är försumbar jämfört med den som gått genom fingret. Strömmen går inte enbart enklaste vägen från A till B utan den går genom ALLA vägar mellan A och B, fast olika mycket beroende på resistansen.

Inre resistans genom hand till fot är i storleksordningen 1000 ohm, vilket med 230V ger en ström på 4-5A. Det är alltså med perfekt ledning IN i kroppen, vilket huden normalt inte åstadkommer. Men det betyder i alla fall att säkringen inte kommer gå...
Det går ju att in i detalj och beräkna ström och motstånd i absurdum. Min inställning är att om strömmen gått från ena handen till den andra så skulle jag åkt in 10/10 gånger. Det är viktigt att följa upp olyckan efter ett tag samt anmäla till försäkringsbolag om men/problem uppstår senare.

• Gilla
kurlakarl och 3 till
  • Laddar…
Det går ju att in i detalj och beräkna ström och motstånd i absurdum. Min inställning är att om strömmen gått från ena handen till den andra så skulle jag åkt in 10/10 gånger. Det är viktigt att följa upp olyckan efter ett tag samt anmäla till försäkringsbolag om men/problem uppstår senare.
Sant. Det jag menar är att bara för att man enbart kommit åt med ena handen eller fingret så betyder det inte att ström inte passerat hjärtat. Det har den, men i mindre omfattning.

Däremot ställer jag mig frågande till om flimmer kan uppstå senare på grund av en elchock. Vad jag läst i frågan så uppkommer flimret direkt vid elchocken om den pågår tillräckligt lång tid, inte när hjärtat slagit ett antal tusen slag korrekt efteråt.

Det finns ingen läkare i världen som kan säga exakt vad som kommer att ske i alla situationer....man gör en bedömning av vad som skett när man söker vård och ser man inget speciellt så gör man inget mer.
Min poäng med det jag skrev tidigare är ju att många idag kräver en full undersökning typ enligt vattenfalls riktlinjer oavsett om det handlar om en elektriker som fastnat eller om lilla moa 2 år har pillat med en trasig sladd. Förståeligt såklart men inte praktiskt i verkligheten. Och inte heller nödvändigt.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sant. Det jag menar är att bara för att man enbart kommit åt med ena handen eller fingret så betyder det inte att ström inte passerat hjärtat. Det har den, men i mindre omfattning.

Däremot ställer jag mig frågande till om flimmer kan uppstå senare på grund av en elchock. Vad jag läst i frågan så uppkommer flimret direkt vid elchocken om den pågår tillräckligt lång tid, inte när hjärtat slagit ett antal tusen slag korrekt efteråt.
Är nog jag som skrev felaktigt i tron att det var hjärtflimmer, det är vanligast i den direkta händelsen. Här är från en läkarstudie:
”Långvariga/fördröjda effekter av strömgenomgång innefattar smärttillstånd, nedsatt muskelfunktion, lokal autonom dysfunktion, nedsatt psykiskt välbefinnande, kognitiva problem, hörselnedsättning och katarakt.”

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad jag läst i frågan så uppkommer flimret direkt vid elchocken om den pågår tillräckligt lång tid, inte när hjärtat slagit ett antal tusen slag korrekt efteråt
Som jag uppfattat det så kan du ha hjärtflimmer utan att upptäcka det. Du känner dig OK. Men om det får pågå så ger det skador efter ett tag. Dvs. undersökningsnivån som akutläkaren berättade om högre upp i tråden låter (för mig som lekman) rimlig, de kollar din puls, är den regelbunden så har du troligen inte hjärtflimmer.

Har du däremot inte en bra puls, så tittar man vidare med EKG, och kan då häva ett ev. flimmertillstånd.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I mitt fall utlöste jordfelsbrytaren jag använde en vanlig bosch skruvmejsel och skulle spänna fast en lampa där jag kom åt kablarna kände det gick igenom kroppen men kan inte svara p resten då det var en första gången upplevelse. Kändes helt ärligt vård besöket var onödigt för dom gjorde inte så mycket kontroller.

Jag har fått ett antal stötar men har aldrig funderat på att ringa sjukvården.
Jag har gått efter att känns det ok så är det okej.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E
Kan tipsa om en ganska lång tråd om hur farligt en stöt från elstängsel var, som (självklart) kom att handla om elgenomgång i allmänhet med en del intressant.Både inlägg från läkare och ”ellära” på flera nivåer (och såklart massa åsikter både för och emot vårdkontakt).
Har ingen direkt länk men borde gå att hitta.

E Emil.P skrev:
Kan tipsa om en ganska lång tråd om hur farligt en stöt från elstängsel var, som (självklart) kom att handla om elgenomgång i allmänhet med en del intressant.Både inlägg från läkare och ”ellära” på flera nivåer (och såklart massa åsikter både för och emot vårdkontakt).
Har ingen direkt länk men borde gå att hitta.
jo den har väl de flesta intresserade här läst men den spårade väl också ur lite just i det här med att en del tycker att även det ska föranleda kontroller enligt vattenfalls riktlinjer på strömgenomgång. Man kan ju få skador och man kan få men osv osv........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.