Oavsett tjänsteoperatör (TO) så har man med all säkerhet samma kommunikationsoperatör (KO) i hela området.

Jag skulle förmoda att det fungerar bättre i fall då man har samma företag som både TO och KO då inget hamnar mellan stolarna.

I vårt fall har vi Telia hela vägen och jag måste säga att det har fungerat utmärkt. Därmed inte sagt att det inte finns andra bra leverantörer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag har haft Bahnhof 100/100 de senaste tre åren och är mycket nöjd, de gånger jag testat har hastigheten varit typ 99/82 eller något sådant, så de levererar verkligen vad de lovar! Jag har under 3 år haft ett längre driftsavbrott, men man kan knappast lasta Bahnhof för att Göteborg Energi gräver ett stort hål där de har sina fibrer. Det var ingen annan leverantör på stadsnätet som lyckades ta sig genom det hålet heller.

Det som kan vara bra att kolla för tjänsteoperatören är vad dom har för peering dvs hur bra det fungerar när man skall vidare ut i världen sedan. Telia har superb peering iom att dom har egna kablar över atlanten coh säljer till andra. Dock är dom så stora att dom håller på och bråkar med de stora tjänsterna som tex youtube som kan fungera dåligt om man är teliakund.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Precis som det skrivs i inläggen är det lätt att blanda bort sig när det gäller vem som levererar vad, dvs infrastruktur eller tjänster, kanske båda. Så har man ett fibernät, eller område med dålig kopparkablar, som "svajar" hjälper det inte att byta tjänsteleverantör, lika lite som man har världens stabilaste fibernät om tjänsteleverantören inte klarar att leverara TV-sändningar, Internetåtkomst, etc, med bra kvalite.
Grunden till vilket val man gör är att försöka hitta den leverantör som har bäst nät/tjänster utifrån vad man önskar i funktioner och vad man vill betala för.
Helst ska man slippa använda support hos leverantören, men fungerar den också bra är det ett plus.

Men dom flesta felen är ju accessberoende, alternativt handhavande. Och då spelar det ingen större roll vilken leverantör man har man måste ändå kontakta supporten ;)

Oavsett så är vi en bra bit off-topic, så vi återgår till ämnet.

Jag kan starkt rekommendera Bahnhof.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.