Hej!

Kommer snart att få fiber i huset. Så som avtalet är utformat betalar jag endast 8000 kr efter rot för installationen, men då krävs att jag binder upp mig i 5 år för en 100/100 leverantör. Det finns en hel del leverantörer att välja på, dels lokala spelare som bara erbjuder internet och telefoni, samt lite större drakar som tele2 och telia. Hittills är tele2 billigast, men då jag binder upp mig för 5 år vill jag gärna satsa på en spelare som förhoppningsvis utvecklar sitt utbud av boxar, streamingtjäster, hd-tv osv. I nuläget kör vi boxer + WMC och är nöjda med det, men jag ser inom en framtid att då MS vare sig utvecklar WMC eller dess plugins (vi använder netflix smidigt men det har tyvärr en hel del buggar, och gud vet när det slutar fungera, och inom den framtiden kommer vi tvingas välja en annan plattform för TV.

Vilka val finns det? Jag tror inte att play har utvecklats på så vis att det finns en "play-portal" där man betalar en slant varje månad för x antal kanalers play-program utan tablålagd tv kommer förmodligen finnas kvar ett bra tag. Frågan är vilken tjänsteleverantör man bör saltsa på? Telia verkar vara störst, men jag har inte hört något jublande kring deras boxar, och de saknar i nuläget möjlighet för extraprogram som t.ex-. netflix. Tele2 verkar ha en hyfsat väl fungerande box för IP-TV men verkar oerhört sega på att utveckla sitt programutbud med t.ex. HD-kanaler.

Nån som har lust att ta en titt i kristallkulan, vilken spelare som är värd att satsa på om man vill binda upp sig för en framtidssäker plattform för internet och TV/film? 5 år kanske inte är nån jättelång tid, men det är dumt att tabba sig....

/S

ullberg
5år? Det är ju sjukt lång tid, jag hade tvekat väldigt länge innan jag binder mig på så lång tid.

Har du fått något alternativt installationspris utan att binda dig?

/U

Enligt lag får man väl snart inte tvinga folk till längre avtal än 12 månader? 24 månader är väl max nu? Skriver du på 5 år så skall det väl inte vara nåt problem att bryta efter det som lagen föreskriver som max gräns?

Jag har iaf Bahnhof 100/10 via fiber sedan 2 år och det har funkat felfritt, om det har varit någon störning så har det max varat någon minut och sent på natten = uppdatering antar jag. Har även IP tfn via Bahnhof och där får man hemligt nummer som default= inga reklamsamtal alls. Billigt att ringa utomlands via detta abonnemang.

Vi kör Tele2 IPTV, fungerar bra men lite basic boxar och få HD-kanaler

För avtal om telefoni- och bredbandsabonnemang får den inledande bindningstiden för ett konsumentavtal aldrig vara längre än 24 månader. Operatören är dessutom skyldig att alltid erbjuda dig ett tidsbegränsat avtal som gäller högst 12 månader, såväl vid nyteckning som vid förlängning av befintligt abonnemang.
Ovan från http://telekomradgivarna.se/Dina-ra...tna-villkor/Hur-lang-far-bindningstiden-vara/

Kan det vara så att man i detta fallet subventionerar installationen olika beroende på vad man väljer? Avtalet är uppsatt på så vis att man får kryssa i en ruta för vilken hastighet man vill ha. Det finns även en rutan där man inte förbinder sig till något alls, då får man betala fullpris för installationen. Däremot blir installationen billigare och billigare ju högre hastighet man väljer. Alla val där man väljer ett subventionerat installationspris har bindningstid på 60 månader.

Avtalet är gjort som så att man inte tecknar sig för något abonnemang direkt i detta kontraktet utan endast FÖRBINDER sig att teckna ett abonnemang med de villkor ex (100/100 under 60 månader) såsom det står skrivet, inom 3 veckor efter inkoppling. Gör man inte det får man betala fullpris.

Jag antar att man på så vis kringgår 24månaders-regeln?

Sen förutsätter jag att det är REJÄLA rabatter om jag väljer att teckna ett avtal under 60 månader.

Avtalet: http://www.stadsnat.affarsverken.se/atlas/file.php?archivefile=491

/S

Redigerat:
ullberg
Missar jag något eller är priset för tjänsten man förbinder sig att teckna (60mån abonnemanget) inte specificerad?

I så fall ser jag bara en ruta man rimligtvis kan kryssa, och det är anslutning utan subvention för 13 416/19 900, ingen av de andra skulle jag ens gå nära.

/U

Det beror delvis på hur du är som konsument.
Gillar du att jämföra priser och byta leverantör för el, försäkringar, banker, mobilabonnemang, etc så ska du inte binda dig.
Tillhör du de som inte byter ofta kan du välja den billigaste även om det är 5 års bindningstid, tid går fortare än vad man vad man tror. Och välj då en leverantör som känns trygg och som över tiden har utvecklat nya tjänster, t.ex. Telia, Tele2, etc.
Själv tillhör jag den senare sorten och fattar inte vart fem år tagit vägen och tycker att "evigt" jagande efter lägsta pris inte är prioriterat. Hellre bra tjänster, många valbara och bra kvalite än lägsta pris.

Nu har jag läst slarvigt, men jag hade valt Bahnhof 7 dagar i veckan p.g.a. deras integritetspolicy. Om fem år måste vi väl lämna dagligt blodprov för att få surfa.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Men vad kostar fiberinstallationen om du inte tecknar på 5 år?

Jag betalade 16700 för våran villafiber.
Har ingen bindningstid, bara 3 mån uppsägningstid.

Vad får du för månadskostnad när du tecknar ett 5 årigt trippelplay-abonnemang?

AllTele är också hårda med integritetspolicyn, och en anonymitetstjänst ingår

Som jag förstått avtalet så förbinder man sig bara att ha t.ex 100/100 i 60 mån från NÅGON av alla de operatörer som finns i portalen, dvs du skulle kunna börja med att teckna via AllTele för att sedan byta till Banhof efter ett halvår om du vill. I så fall är du inte tvingad att behålla samma operatör under 60 mån. Du får byta fritt så länge du håller dig till minst 100/100 Mbit/s.

Jag har letat om det står något specifikt om detta men hittar inget så det kanske är bäst att dubbelkolla med Affärsverken att så verkligen är fallet.

Enligt min erfarenhet som servicetekniker så kan jag starkt rekommendera Bahnhof. Alltele har jag bara haft dåliga erfarenheter med.

Tjänsterna i sig är ju mer eller mindre identiska så där kan man inte jämföra så mycket. Däremot så har Bahnhof en mycket bättre support än många andra.

Den här typen av avtal är rätt så vanliga nu. 5års bindningstid men en lägre installationskostnad och ofta ett riktigt bra pris per månad.

sparv3n skrev:
Enligt min erfarenhet som servicetekniker så kan jag starkt rekommendera Bahnhof. Alltele har jag bara haft dåliga erfarenheter med.

Tjänsterna i sig är ju mer eller mindre identiska så där kan man inte jämföra så mycket. Däremot så har Bahnhof en mycket bättre support än många andra.
.
Du har rätt på ett sätt, men man kan vända på det också.
Välj en leverantör som det fungerar hos och att du aldrig behöver kontakta supporten.
Har kört xDSL ungefär sedan 2001 och har nog bara haft kontakt med supporten 2-3 gånger, det var i början när det fanns lite buggar så att hastigheten gick ned och det krävde återstart på DSLAM-sidan. IPTV sedan 2006 och har inte haft någon supportkontakt och 2-3 avbrott under den tiden.
Kört med IPTV trådlöst Ruckus sedan 2008 med några småbuggar i början som gjorde att man fick göra 3-4 omstarter/år av Ruckusenheter, de senaste 3-4 åren har det bara fungerat.
Nu var detta inte fiber men det borde inte fungera sämre med den anslutningsformen och tjänster som levereras.

AndersS skrev:
Du har rätt på ett sätt, men man kan vända på det också.
Välj en leverantör som det fungerar hos och att du aldrig behöver kontakta supporten.
Har kört xDSL ungefär sedan 2001 och har nog bara haft kontakt med supporten 2-3 gånger, det var i början när det fanns lite buggar så att hastigheten gick ned och det krävde återstart på DSLAM-sidan. IPTV sedan 2006 och har inte haft någon supportkontakt och 2-3 avbrott under den tiden.
Kört med IPTV trådlöst Ruckus sedan 2008 med några småbuggar i början som gjorde att man fick göra 3-4 omstarter/år av Ruckusenheter, de senaste 3-4 åren har det bara fungerat.
Nu var detta inte fiber men det borde inte fungera sämre med den anslutningsformen och tjänster som levereras.
Fast det funkar inte så. Det som fungerar helt smärtfritt för dig i 5 år, fungerar knappt alls för din granne 300m bort, ni har samma leverantör men han får det knappt att fungera dugligt.

sparv3n skrev:
Fast det funkar inte så. Det som fungerar helt smärtfritt för dig i 5 år, fungerar knappt alls för din granne 300m bort, ni har samma leverantör men han får det knappt att fungera dugligt.
Visst kan det göra det. Om det inte fungerar för grannen så är det tyvärr oftast så att de är accessberoende och då finns det en felaktighet som ska åtgärdas. Fiber eller kabel skit samma om det finns fel/problem med den.
Om vi sedan tar tjänsteleverantör så skiljer det minimalt mellan grannen och mig, står tjänsteleverantörens IPTV eller kopplingen mot Internet stilla så fungerar det varken hos mig eller grannen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.