F
sebastiannielsen skrev:
Nej. Men det ger dig heller inte rätt att vara vårdslös. 2 fel gör inte 1 rätt.

Ta detta exempel: Du har en tomt med en uppfart. Sedan kommer en person och bara rätt uppochner ställer sin bil på din uppfart.
Du skall sedan måla några metallobjekt du bygger på, med sprejlackering. Din tomt är så byggd att det inte går att måla föremålen på annan stans än uppfarten, och nu när hans bil står där så finns det risk för skada på bilen.

Det betyder då att det enligt lag så skall du vidta försiktighet och därmed avstå från målningen tills bilen är flyttad genom handräckningen.
Du kan titta på t.ex. NJA 1993 s. 149 där det tillochmed var skyltat att det finns risk för skador. Man gjorde då bedömningen att golfspelaren skulle spela åt ett annat håll även om det sportsligt innebär sämre poäng.
Du å andra sidan, har då rätt till ersättning från bilägaren som ställt sin bil olovandets på din tomt, för den skada det lett till att du inte kunnat måla föremålen i tid, men den skadan är svår att bevisa.

Således, även om den som tar din mark i bruk olagligt gör fel, så har du inte rätt att utsätta någon annans egendom för risk eller skada, utan allt sådant skall tas genom KFM eller polis. Man får inte taga sig själv för rätt som det heter.

Samma är det här med fiberkabeln. Han som lägger fiberkabeln utsätter din mark för intrång, det är olagligt och egenmäktigt förfarande och säkert en handfull andra paragrafer.
Men du får heller inte, när du vet att det nu finns en fiberkabel, göra sådana markarbeten som innebär vårdslöshet mot fiberkabeln. När det gäller din ansvarsfråga så saknar det betydelse om fiberkabeln är lagligt utlagd eller inte.
Det är 2 helt separata ärenden. Dock är det så att du har rätt att få en ledningsutsättning. Avgiften för en sådan skall vara skälig, men behöver inte vara kostnadsfri. Vid en ledningsutsättning skall du få information om vilket område där det är "grävförbud" och vilka försiktighetsgränser och grävdjup som gäller, sökmöjligheter för fiberkabeln (t.ex. anslutningsstag för tonsändare), vilka skydd fiberkabeln är försedd med etc.

Säg nu att du gräver av fiberkabeln vårdslös, men samtidigt vinner ärendet att fiberkabeln skall tas bort. Då blir det så att du får ersätta fiberbolaget för kostnaden för fiberkabeln, och fiberkabel är inte direkt billigt om det är en längre sträcka och det måste svetsas och sådant.

Du kan inte börja hävda att du inte visste om någon fiberkabel och börja gräva. För det första, så är du skyldig att själv ta reda på eventuella ledningar. Det kan finnas ledningar som inte är utmärkta på kartan du får av mäklaren, och du kan då inte skylla på mäklaren, utan ditt ansvar att kolla med olika ledningstjänster och sådant så att det inte ligger kablar i din tomt sedan innan.
Sedan, för det andra, så finns det registrerat hos bolaget (i deras supportärendesystem) att du frågat om en fiberkabel som går över din tomt, och det kan då användas som bevis mot dig om du hävdar att du inte kände till kabeln.

Så nej, du kan INTE kapa kabeln och sedan tro att man kommer vinna. Eller rättare sagt, så kommer du vinna mot fiberbolaget när det gäller din sak, dvs att denne gjort intrång på din tomt, medans fiberbolaget kommer vinna gällande sin sak, att du förstört deras kabel. Och ersättning för bruk av tomtmark är ingenting mot vad en förstörd fiberkabel kostar att laga.

Så då är det du som går förlorande ur striden.
Är du helt säker på att du vet vad du snackar om? Att hänvisa till en dom om en parkerad jävla bil på som jag antar är en golfbana eller i direkt anslutning till en golfbana när detta handlar om fast förläggning och Jordabalken så blir man lite matt.

Det är fö ganska svårt att bevisa vårdslöshet. Det är däremot ganska enkelt att bevisa att kabelröret inte är förlagt på rätt djup (vilket i princip aldrig händer av nån konstig anledning).

Exempel som du beskriver i andra inlägg bygger till stor del på att det finns ett avtal. Sen är det total utopi att en kabelinstallatör låter nåt gå så långt som till handräckning av KFM, det händer inte. Lite verklighetsförankring är inte dumt.

sebastiannielsen skrev:
.

memike: Att de gör såhär är för att mark har väldigt lite värde rent praktiskt sett. Värdet på markytan sjunker ytterst lite för att det ligger fiberkabel någon meter under. Därför för att slippa det administrativa att skicka ut säg en utbetalningsblankett på kanske 100 kr (som kostar 50 kr att lösa in) varje år så säger man istället 0 kr/ersättning.

Det är inte kriminellt att skriva ofördelaktiga avtal, förutsatt att man gör det innan grävningen.

Vet inte hur insatt du är i detta men det är klart du har ett minskat värde på marken där du har ett "servitut" du får ju inte eller kan inte använda den hur du vill. Får man som jag 2st ducter som korsar hela tomten får jag enl avtalet paragraf 6 inte uppföra något där eller förändra marken utan tillstånd av ledningsägaren. Anser de att det inte finns ekonomi i en flytt så har markägaren ej rätt att göra en ändring.

Så det är rätt solklart att det ändrar värdet på fastigheten! Och att det är några 100lappar ver jag inte vart du får ifrån. Förra hösten gjorde det lokala energibolaget en T koppling på mina fjärrvärmerör så grannen kunde anslutas, totalt 60cm djupt och 2m lång schakt. Fick betalt 9000kr för detta intrång. Jag har som sagt själv jobbat med dessa avtal och är fortfarande i branschen efter 16år så har god kännedom ang detta vill jag påstå...

• Gilla
jimih
  • Laddar…
TS sitter med triumf på hand och fiberleverantören med svarte petter - Grattis!!!
Själv gjorde jag high five när jag insåg att installatören till vår granne gjort bort sig och "stod med byxorna nere". Vi var vänliga men pålästa och mycket tydliga. Jag vet inte om hårda ord och hotfullt beteende funkar i förhandlingar, men för egen del tror jag inte på den metoden.
Nu är det upp till TS och motpartens förhandlingsförmåga hur bra dealen blir för TS.

Första fråga jag skulle ställa mig i TS läge är: kan jag acceptera att fibern är kvar eller måste den bort?
Ska fibern vara kvar så ska förstås beloppet vara högre eftersom man "lider av olägenheten".

alt1. fibern ska bort: Ett minimum man kan kräva är väl att installatören återställer tomten i samma eller lite bättre skick än den var innan. Med lite skicklighet kanske man kan få en liten slant i handen som plåster på såren.

alt2 fibern är kvar: Installatören sliper en massa strul och slipper dessutom kostnaden av att göra om jobbet en gång till. Denna fördel är förstås värd pengar.

I vårt fall gick vi på alt2 och fick egen fiber indragen gratis vilket motsvarade ett utlägg för oss på 9-15000. Merkostnaden för installatören blev ju nu bara arvodet till entreprenören och det är förstås mycket lägre. Det blev mao win-win för båda parter. Jag tror vår förhandling tog ca 2 månader och vi var "ganska långt ifrån" varandra när samtalen inleddes.

Jag tror inte heller man behöver ha ångest för att förhandlingen drar ut lite på tiden. För motparten är sånt här lite irriterande. Det är rock 'n roll som gäller i branschen och sånt här strul stör fokuset för dem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är klart att du skall informera oss (dina trådkompisar)! Eller vill du att vi ska drabbas, precis som du?

Poap skrev:
Är det inom stadsplan? Trots att du äger tomten kan viss del av den vara allmän platsmark, alltså mark som är till för allmänna ändamål så som vägar, elskåp och kablar. Är det däremot kvartersmark är det du som bestämmer. Be kommunen komma och sätta ut.

Hsh tycker jag inte att det är speciellt snyggt gjort av Skanovas entreprenör att göra på detta sättet.
Vänta nu lite, TS har inte sagt att det är Skanova (eller deras underentreprenör) som gjort fel, det var faktiskt så att TS inte ville säga vem det var.
Själv har jag svårt att tro att det skulle handla om Skanova, tror mer det gäller ett visst annat halvstort företag i fiberbranschen som gjort sig lite ökänt för att ta genvägar..

Personligen hade jag inte skrivit på något avtal utan krävt att företaget återställde tomten, genom kronofogden om det skulle behövas. OM det rör sig om ett större, seriöst bolag som gjort det av misstag kunde jag tänkt mig att acceptera det mot att jag själv fick ett bra pris för anslutning av min egen fastighet.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
fsn skrev:
Är du helt säker på att du vet vad du snackar om? Att hänvisa till en dom om en parkerad jävla bil på som jag antar är en golfbana eller i direkt anslutning till en golfbana när detta handlar om fast förläggning och Jordabalken så blir man lite matt.
Jordabalken reglerar det civilrättsliga kring när och hur intrång får göras, såsom formerna för servitut och ledningasrätter.
Vad du är straffrättsligt förbjuden att göra regleras i brottsbalken, såsom skadegörelse och självtäkt.

Att lägga ner en kabel utan att ha lov till det (vilket det otvetydigt är fråga om i tråden) antingen från markägaren eller genom ledningsrätt/servitut som beviljats av myndigheter är ett intrång i markägarens besittning av sin fastighet. Det regleras i brottsbalken och klassificeras antingen som egenmäktigt förfarande eller självtäkt. (Brottsbalken kap. 8 §§ 8,9,11)

Den dom som refereras till talar om att ett visst agerande där vederbörande inser att det innebär uppenbar risk för skada på annan eller annans egendom leder till ersättningsskyldighet för den skada som inträffat till följd av agerandet.
Förmodligen skadas nedgrävda kablar sällan utan att man gör något markarbete eller liknande av viss omfattning som borde vara ganska tydligt för den enskilde att det innebär risk för skada.

fsn skrev:
Sen är det total utopi att en kabelinstallatör låter nåt gå så långt som till handräckning av KFM, det händer inte. Lite verklighetsförankring är inte dumt.
Men det faktum att KFM finns som nästa steg är avgörande för att det oftast inte behöver komma dit och därför är KFMs roll viktig att nämna för den som behöver ta tillvara sin rätt vid ett olovligt intrång.

S_Carlsson skrev:
Vill inte skriva vilket bolag det handlar om vill inte sprida negativa saker
Skriv inte på! Problemet är vare sig ditt eller grannens utan företagets. Kom ihåg, kunden är inte till för företaget utan företaget är till för kunden. De kommer stt flytta kabeln och ersätta dig för intrånget, meddela dem att du avser att låta tingsrätten avgöra fallet och de kommer att göra som du säger, du har rätten på din sida.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte lusläst avtalet jättenoga, men det känns som att avtalet är tänkt att reglera fiberdragning på egen tomt, inte hos "tredje part"?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Se Jordabalken länk nedan.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM
Jordabalken som är en av de äldsta svenska lagarna (med erf rättningar) är ett fundament för fastighetsbildning o rättigheter.
Såvitt det ser ut är det fråga om brott mot bestämmelserna i Jordabalken. Med egen erfarenhet av liknande "fiberbolag" kan jag bara konstatera att företaget på ett allvarligt sätt brutit mot bestämmelserna i Jordabalken. Är Du med i Villaägarna så tag kontakt med dem. Min erf är att Du får fullt stöd och fiberbolaget sitter med "Svarte Petter"

Jag tycker inte heller att det låter som Skanova, men vem vet, skanova har ju huvudentreprenörer under sig som utför själva jobbet, vissa bättre, vissa inte lila bra. Antar att du har kontaktat denna. Har du fått svar på varför dukten ligger där den ligger? Finns sökband? Är den blåst? Har grannen fått fibern driftsatt? Förläggning och driftsättning sker inte gärna samtidigt.. Hade jag förlagt dukt fel, alltså på fel tomtsida, hade jag sett till ganska omgående att gräva om denna. Hade inte rätt väg funnits så hade projektören fått fixa både tillstånd m.m för att få in det korrekt.
Är ju pinsamt. Som entreprenör vill du ha folket på gatan på din sida. Inte emot dig. Allt arbete blir lättare då..

Om du inte vill säga vilken entreprenör det gäller..
Var i landet är det?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Ska vi gissa lite?

Jag tror att det är
a) Svensk Infrastruktur
b) Svensk Infrastruktur
eller möjligtvis
c) Svensk Infrastruktur

Någon som har en annan gissning?

Här lite valfri läsning:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...-fiberdragning/Dbblje!G8CoPKROpU3vp6yRXYbEpQ/
http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2014/07/Stopp-for-fibernatsarbeten/
http://www.skd.se/2015/09/02/missnoje-i-byn-med-hur-fibern-byggs-ut/
http://www.sydsvenskan.se/lund/hard-kamp-om-fiberkunder/
https://www.telia.se/media/2014/11/...uktur-ab/eab15e53-2d02-4d0f-a19b-201323bb11cf

Avslutningsvis lite kundomdömen om det inte är tydligt nog.
https://se.trustpilot.com/review/svenskinfrastruktur.se

Och om det skulle vara ett annat bolag... tja, då kan man bortse från ovanstående, eller se det som en form av allmän konsumentinformation :)

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
IdalaJocke skrev:
Jag tycker inte heller att det låter som Skanova, men vem vet, skanova har ju huvudentreprenörer under sig som utför själva jobbet, vissa bättre, vissa inte lila bra. Antar att du har kontaktat denna. Har du fått svar på varför dukten ligger där den ligger? Finns sökband? Är den blåst? Har grannen fått fibern driftsatt? Förläggning och driftsättning sker inte gärna samtidigt.. Hade jag förlagt dukt fel, alltså på fel tomtsida, hade jag sett till ganska omgående att gräva om denna. Hade inte rätt väg funnits så hade projektören fått fixa både tillstånd m.m för att få in det korrekt.
Är ju pinsamt. Som entreprenör vill du ha folket på gatan på din sida. Inte emot dig. Allt arbete blir lättare då..

Om du inte vill säga vilken entreprenör det gäller..
Var i landet är det?
Bor i södra Sverige
kan säga att det inte är Skanova.
Fibern är blåst och varit installerad sen i slutet av 2015

P
IP only lejde ett företag för att gräva ner ledning till grannarna. De grävde i min gräsmatta ocg grävde sönder asfalten på min infart. Jag polisanmälde detta och ringde sedan upp företaget. Jag föreslog att vi skulle skriva servitutsavtal med årlig ersättning för ledningen. Det slutade med artt de kom och tog bort ledningen och återställde asfalten. Till saken hör attde hadebörjat använda min gräsmatta som upplag för kabelrullar, markplattor, maskiner m.m. Jag fotade och lämnade till företaget och meddelade att om vi inte kom överens skulle jag komplettera anmälan med bilderna. STÅ PÅ DIG MOT BOLAGET. ANMÄL.

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Telia skulle dra "telia öppen fiber" till mitt hus. När de grävt ca 30 meter på min tomt så tyckte de att de lika gärna kunda lägga i grannens fiber i samma dike. Som tur var jag hemma och tillät inte detta då jag inte vill ha massa strul.

fsn skrev:
..
Jag har inte skrivit att ledningsinstallatören ska begära handräckning via KFM, utan jag skrev att TS skall begära handräckning via KFM om det nu är så att fiberbolaget inte ger med sig.
Med andra ord, TS skall vända sig till myndigheter, inte ta saker i egna händer som folk verkar vara så förbannat sugna på att göra hela tiden. Att ta sig själv för rätt och ta lagen i egna händer är olagligt. Precis lika olagligt som kabelinstallatören gjort som installerat kabel i TS mark.

Att jag hänvisar till bilfallet är för att poängtera att du inte på något sätt har rätt att skada någon annans egendom bara för att den egendomen inskränker på din rätt, utan då är det du som får vika dig istället.

Det saknar betydelse i din ansvarsfråga, om någon annan gör något olagligt. Så är det med allt, även om någon kör mot rött så får du inte smälla bilen i sidan, utan du skall ändå agera för att i bästa mån undvika olyckan (även om du har dubbelt så stort fordon som rödljusköraren). Även om någon stulit din bil och du hittar din bil på någons uppfart och dina nycklar passar och ditt regnummer, så får du inte stjäla tillbaka den. Samma med kränkningar, om någon skruvat upp ett stort hänglås på din ytterdörr så får du inte klippa låset, utan då är det bara att checka in på hotell tills KFM via handräckning tagit bort låset. (sedan kan du stämma den som satt upp låset på kostnaderna för hotellet). Och samma här i fiberfrågan, bara för att någon olagligen tagit en del av din tomt i anspråk så får man inte ta tillbaka den besittningen utan det skall gå via myndigheter.

Med andra ord, om någon kommer och placerar en stor megalastbil på din tomt så får du inte flytta på den, hur mycket den än står ivägen för både utsikt och ditt användandet av din tomt. Och du får heller inte ägna dig åt aktiviteter på tomten som skulle riskera att skada lastbilen.
Utan då får du så vackert som göra en handräckningsbegäran via KFM och sedan vänta tills KFM gjort sitt.

Så enkelt är det! På samma sätt är det med fiberkabeln, det spelar ingen roll att någon förlagt den olagligt i strid med varenda paragraf i lagboken, du har ändå inte rätt att röra fiberkabeln eller utsätta den för risk för skador. Så de markaktiviteter som du har anledning att anta att den kan påverka fiberkabeln, får helt enkelt vänta, så enkelt är det.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.