harry73 skrev:
Skulle en skrivelse till fiberbolaget hjälpa om man uppmanar dom att koppla bort fibern innan ett visst datum, och att du efter det utgår ifrån att kabeln ej är i service och inte har någon värde för bolaget

Jag giller formuleringar där motparten inte behöver svara på:)
Nej.

Det är bättre att säga det man vill säga. "Nej tack jag vill inte ha denna fiber på min mark. Ta bort den omedelbart. Marken förväntas finplaneras och återställas till ursprungligt skick, ink gräsytor och rabatter".

• Gilla
Bettan74 och 7 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Jag misstänker också att om man låter den ligga en tid utan att protestera så kommer det vara lättare för bolaget att få igenom t.ex. ansökan om ledningsrätt när det rör en befintlig och sedan länge i bruk varande kabel, än vad det skulle vara vid nyinstallation.
Fiberföretag bruka inte ansöka om (kräva) ledningsrätt om man inte går med på det frivilligt eftersom det kostar en hel del för det administrativa. Det är billigare för dem att plöja ner en ny kabel med annan dragning. Kanske det är annorlunda om det rör sig om hårdgjord yta (asfalt/stenläggning).

Att kräva ersättning för att fibern går över tomten är ganska meningslöst då det bara ger någon tusenlapp.

Nä, det enklaste är nog att berätta för grannen att man har för avsikt att inte skriva på avtalet och att man i framtiden kanske kommer att vilja göra något som kan påverka hans fiber, som att t.ex. bygga eller plantera något och att han måste vara beredd att hans uppkoppling kan påverkas. Sedan bör man skicka detta skriftligt till den som kommer att ansvara för fibern (leverantören) och se till att man får en skriftlig bekräftelse på att de läst det.

Sedan får fibern ligga där den ligger tills vidare...

Jag arbetar själv med ledningar och ledningsrätter dagligen i mitt arbete och vet att det är problem för ledningsägare som inte har avtal. Finns inget av avtal, även om det rör sig om en gammal ledning, så kan ledningsägaren inte kräva någoting av fastighetsägaren. Vill fastighetsägare göra något som påverkar ledningen så är det fritt fram. Fastighetsägaren kan inte hållas skyldig till någonting ifall ledningen påverkas och det inte finns något avtal.

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
McStewart skrev:
Nä, det enklaste är nog att berätta för grannen att man har för avsikt att inte skriva på avtalet och att man i framtiden kanske kommer att vilja göra något som kan påverka hans fiber, som att t.ex. bygga eller plantera något och att han måste vara beredd att hans uppkoppling kan påverkas. Sedan bör man skicka detta skriftligt till den som kommer att ansvara för fibern (leverantören) och se till att man får en skriftlig bekräftelse på att de läst det.
Tycker det skapar en dålig situation, med oreglerade förhållanden. Tänk bara framtida ägarbyten osv. Och när fastighetsägaren inte vill ha kabel på sin mark så ska man inte behöva ha det. Var det ett misstag och på mer lämplig plats kanske jag hade varit generös för att bidra till lösning. Men när man medvetet har lagt ner den på fel fastighet från början, då ska man inte känna sig ogin eller besvärlig för att man kräver rättelse.

Sen är det ju inte heller grannen som ska behöva drabbas av potentiella leveransavbrott bara för att leverantören inte ordnar saker på ett riktigt sätt.
Och du sätter dig själv i besvärlig sits när du väl ska göra det där framtida bygget eftersom du inte medvetet får skada annans egendom, utan blir beroende av att bolaget agerar smidigt då. Bättre att göra det redan nu när frågan är aktuell istället och få allt ordnat korrekt från början.

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Sen är det ju inte heller grannen som ska behöva drabbas av potentiella leveransavbrott bara för att leverantören inte ordnar saker på ett riktigt sätt.
Och du sätter dig själv i besvärlig sits när du väl ska göra det där framtida bygget eftersom du inte medvetet får skada annans egendom, utan blir beroende av att bolaget agerar smidigt då. Bättre att göra det redan nu när frågan är aktuell istället och få allt ordnat korrekt från början.
Grannen har visst "informellt" ansvar för det fel som skett då denna är beställare av fiberanslutningen. Grannen borde dra det vidare mot den som denne skrivit avtal med ifall grannen känner olust mot att ha en bit av fiberanslutningen som går över en tomt där det inte finns någon ledningsrätt avtalad.

TS behöver inte gå med på att skriva under avtalet. Det är bara att skicka rakt i soptunnan.
Men om TS ser till att få det bekräftat av fiberleverantören att TS inte på något sätt tar ansvar för fibern i framtiden så har TS sitt på det torra. I dessa fall brukar ledningsägare då nöja sig med detta och ta en eventuell smäll den dag den kommer...

Men för fiber är det lite annorlunda eftersom det är så pass enkelt att göra om och göra rätt; det handlar bara om att plöja ner ett nytt tomrör utanför TS tomt, skarva på det befintliga tomröret och sedan skjuta in en ny fiber.

Så det borde inte vara helt omöjligt att få installatören att göra om och göra rätt. Men det vore bra om grannen också sa ifrån då denne är den som kan komma att drabbas av leveransavbrott i framtiden.

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
Finns väl tre nivåer detta kan stanna på.
1. enbart säga nej till avtal - då kommer kabeln ligga där och vara ett potentiellt problem för TS
2. begära tillstånd från bolaget att fritt förfoga över kabeln utan något ansvar för konsekvenserna - vilket dock ger en framtida bevisbörda för att han fått detta.
3. begära att intrånget på hans mark upphör - vilket är en direkt rättighet

Var det min fastighet så skulle jag tycka att 3 var både enklast och tydligast att genomföra.
Min poäng är att om det är det alternativ 3 som TS vill ha så finns inget utrymme för diskussion. Som yttersta konsekvens kan han begära handräckning för att få det utfört på bolagets bekostnad

För grannen är alternativ 2 direkt dåligt. Du tänker att han ska reklamera det som ett fel i tjänsten/produkten han köpt då? Ligger en del i det då leveranssäkerheten är en ganska väsentlig faktor i en bredbandstjänst.

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Om du vet att kabeln finns där någonstans, så tror jag det räknas som oaktsamhet att gräva av den, därmed blir du skadeståndsskyldig.
Så det ger vem som helt möjlighet att gräva ned kablar, rör och skit på din tomt och sedan säga "den ligger någonstans, fan ta dig om du gräver av den"? Och du blir skyldig? Det där vill jag nog se ett prejudikat på.

Norrhyttan skrev:
Så det ger vem som helt möjlighet att gräva ned kablar, rör och skit på din tomt och sedan säga "den ligger någonstans, fan ta dig om du gräver av den"? Och du blir skyldig? Det där vill jag nog se ett prejudikat på.
Naturligtvis får man inte göra markintrång utan tillstånd.

Men om det ändå har skett så måste du säga "ta bort din kabeldjävel som inte ska vara här" istället för att ta fram en yxa och hacka sönder den.

Och av samma anledning som du inte tar en kniv i näven och driver in dina skulder själv, så är det KFM som ska avlägsna den om inte ägaren gör det själv.

Räknenisse skrev:
Naturligtvis får man inte göra markintrång utan tillstånd.

Men om det ändå har skett så måste du säga "ta bort din kabeldjävel som inte ska vara här" istället för att ta fram en yxa och hacka sönder den.

Och av samma anledning som du inte tar en kniv i näven och driver in dina skulder själv, så är det KFM som ska avlägsna den om inte ägaren gör det själv.
Det går ju att gräva av en kabel av misstag. Jag har själv gjort det, med egna kablar. Alla som kört grävmaskin har gjort det. För mig låter det galet att jag då ska bli skadeståndsskyldig för en kabel som inte ens ska finnas där.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Kan vi inte bara låta TS få återrapportera här om hur det löser sig, det börjar urarta i spekulationerna tycker jag :D

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Det spelar tyvärr roll i praktiken vilket 'fiberbolag' det rör sig om.

Är det ett vanligt privat bolag som gör detta på eget kommersiellt bevåg är det bara att klippa kabeln. De kommer aldrig att kunna vinna mot dig. Dina rättigheter trumfar deras profit men även grannens önskan om fiber.

Är det däremot Telia eller eller bolag som fått i updrag av kommun eller byalag eller nåt liknande blir det krångligare. För även om du har rätten på din sida så vinner alltid behovet av infrastruktur i slutänden.

Jämför med mobiltelefonmasterna. Alltid en massa bråk men till slut står de nästan alltid där iaf :)

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma sak , Grannarnas fiber på vår tomt! Bla bröt man upp asfalten utanför vårt garage tre gånger. . Jag har inte skrivit på något utan begär att dom inhämtar tillstånd av mig varje gång dom skall dit. Dessutom har jag begärt ersättning för skadorna man åsamkat. När jag ringt PTS, Konsumentverk och Villaägarna kan ingen hjälpa till....Som sagt jag tror inte det är så unikt som dom påstår. Ett privat bolag kan ju inte tro att dom har rätt till Telias kanalisation om det inte finns något avtal. Tomterna bildades 1982 och då skulle avtal skrivits in hos Lantmäteriet. Ju fler som drabbas ju större chans att skandalen med fiber-dragningar uppdagas

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Telia har ett privat bolag som heter Skanova. det kan ju säljas av "när som helst" så jag ser ingen anledning till att dom inte skall ha avtal. Elbolagen är ju alla ytterst noggranna med det. Varför är då telebolagen så oprofessionella?

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Hej, precis samma sak hände oss för några år sen.
Det var lite problematiskt först eftersom fiberleverantören hade lejt ut entreprenadarbetet i två steg samt att vi inte var kund hos fiberleverantören. De ville inte ha med oss att göra, så det var lite svårt att få kontakt till en början.
Efter en del kommunikation insåg fiberägaren (dvs leverantören) att problemet var deras och att vi hade för avsikt att kapa fibern om vi inte fann en deal som passade båda parter. Ny gräsmatta kändes som lagom kompensation, men det gick de inte med på. Deras motförslag var att lägga en ca 1 meter bred gräsremsa över sträckan de grävt upp. Det var inget vi kunde acceptera. Vi gjorde en sammanställning av all tid vi lagt ner på allt tjafs/förhandlande och prissatte den motsvarande ett normalt konsultarvode vilket blev ett ganska högt belopp...
Slutdealen blev exakt som vårt ursprungsförslag, dvs vi fick fiber indragen gratis till vårt hus mot att grannen har servitut till att ha fiber under vår gräsmatta.

• Gilla
Bettan74 och 7 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
.
Nej. Men det ger dig heller inte rätt att vara vårdslös. 2 fel gör inte 1 rätt.

Ta detta exempel: Du har en tomt med en uppfart. Sedan kommer en person och bara rätt uppochner ställer sin bil på din uppfart.
Du skall sedan måla några metallobjekt du bygger på, med sprejlackering. Din tomt är så byggd att det inte går att måla föremålen på annan stans än uppfarten, och nu när hans bil står där så finns det risk för skada på bilen.

Det betyder då att det enligt lag så skall du vidta försiktighet och därmed avstå från målningen tills bilen är flyttad genom handräckningen.
Du kan titta på t.ex. NJA 1993 s. 149 där det tillochmed var skyltat att det finns risk för skador. Man gjorde då bedömningen att golfspelaren skulle spela åt ett annat håll även om det sportsligt innebär sämre poäng.
Du å andra sidan, har då rätt till ersättning från bilägaren som ställt sin bil olovandets på din tomt, för den skada det lett till att du inte kunnat måla föremålen i tid, men den skadan är svår att bevisa.

Således, även om den som tar din mark i bruk olagligt gör fel, så har du inte rätt att utsätta någon annans egendom för risk eller skada, utan allt sådant skall tas genom KFM eller polis. Man får inte taga sig själv för rätt som det heter.

Samma är det här med fiberkabeln. Han som lägger fiberkabeln utsätter din mark för intrång, det är olagligt och egenmäktigt förfarande och säkert en handfull andra paragrafer.
Men du får heller inte, när du vet att det nu finns en fiberkabel, göra sådana markarbeten som innebär vårdslöshet mot fiberkabeln. När det gäller din ansvarsfråga så saknar det betydelse om fiberkabeln är lagligt utlagd eller inte.
Det är 2 helt separata ärenden. Dock är det så att du har rätt att få en ledningsutsättning. Avgiften för en sådan skall vara skälig, men behöver inte vara kostnadsfri. Vid en ledningsutsättning skall du få information om vilket område där det är "grävförbud" och vilka försiktighetsgränser och grävdjup som gäller, sökmöjligheter för fiberkabeln (t.ex. anslutningsstag för tonsändare), vilka skydd fiberkabeln är försedd med etc.

Säg nu att du gräver av fiberkabeln vårdslös, men samtidigt vinner ärendet att fiberkabeln skall tas bort. Då blir det så att du får ersätta fiberbolaget för kostnaden för fiberkabeln, och fiberkabel är inte direkt billigt om det är en längre sträcka och det måste svetsas och sådant.

Du kan inte börja hävda att du inte visste om någon fiberkabel och börja gräva. För det första, så är du skyldig att själv ta reda på eventuella ledningar. Det kan finnas ledningar som inte är utmärkta på kartan du får av mäklaren, och du kan då inte skylla på mäklaren, utan ditt ansvar att kolla med olika ledningstjänster och sådant så att det inte ligger kablar i din tomt sedan innan.
Sedan, för det andra, så finns det registrerat hos bolaget (i deras supportärendesystem) att du frågat om en fiberkabel som går över din tomt, och det kan då användas som bevis mot dig om du hävdar att du inte kände till kabeln.

Så nej, du kan INTE kapa kabeln och sedan tro att man kommer vinna. Eller rättare sagt, så kommer du vinna mot fiberbolaget när det gäller din sak, dvs att denne gjort intrång på din tomt, medans fiberbolaget kommer vinna gällande sin sak, att du förstört deras kabel. Och ersättning för bruk av tomtmark är ingenting mot vad en förstörd fiberkabel kostar att laga.

Så då är det du som går förlorande ur striden.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Jag ska säga till att de ska ta bort kabeln från min tomt tror det blir nog lättast utan att få problem.
Tack för alla svar :)
Jag kan komma med en uppdatering när jag har löst det om det finns intresse.

• Gilla
Connie E och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.