105 741 läst ·
201 svar
106k läst
201 svar
Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag skulle aldrig ha accepterat detta oavsett vilka villkor som ges. Ersättning är absolut inte värt det med de framtida problem som kabeln skapar.
Och grannen har du ju inget otalt med, snarare ett gemensamt intresse, då bolaget betett sig illa mot er båda.
De är skyldiga både att återställa din tomt (ta bort kabel) och leverera till grannen vad de har avtalat om, men med metoder som är lagliga. Och det är deras sak att lösa det på egen bekostnad.
Och grannen har du ju inget otalt med, snarare ett gemensamt intresse, då bolaget betett sig illa mot er båda.
De är skyldiga både att återställa din tomt (ta bort kabel) och leverera till grannen vad de har avtalat om, men med metoder som är lagliga. Och det är deras sak att lösa det på egen bekostnad.
De har schabblat till det och det vet de om, nu försöker de komma undan så billigt som möjligt.
Om du inte redan har fiber så skulle jag säga att detta är ett guldläge för dig att få det helt gratis
Om du inte redan har fiber så skulle jag säga att detta är ett guldläge för dig att få det helt gratis
Under förutsättning att det handlar om en liten villatomt:Lutte skrev:
1. skriv inte på
2. be dom kapa fibern ( resterna av kanal/fibern kan dock ligga kvar på din tomt tills vidare)
3. Dom får gräva nytt på grannens mark.
Hur du driver frågan om dom vägrar har jag dock inget svar på. Det handlar ju om vad du orkar i domstolsväg och hur mycket pengar du kan pumpa in i ett domstolsärende
4. Ge dom en tidsfrist 3 veckor
5. Hota med att kapa fibern själv om dom inte agerar ( tror du har rätten på din sida)
ps. Utgår från att du inte själv har fiber i samma grävda kanal
Hur nära tomtgräns står häcken?
På vilken sida om häcken har dom grävt, din eller grannens?
Att gräva ner fiber så nära (15cm) en unghäck och/eller tomtgräns är skamligt oberoende om vems mark det är på.
Om säg 15 år när ni vill ta bort häcken så måste ni gräva fram fibern för hand för att sedan försöka gräva/slita upp häcken utan att rötterna tar med sig fibern.
Om det blir fel på fibern så fiberägaren behöver gräva fram fibern så riskerar häcken att ryka och att du får stå för kostnaden för ny häck.
På vilken sida om häcken har dom grävt, din eller grannens?
Att gräva ner fiber så nära (15cm) en unghäck och/eller tomtgräns är skamligt oberoende om vems mark det är på.
Om säg 15 år när ni vill ta bort häcken så måste ni gräva fram fibern för hand för att sedan försöka gräva/slita upp häcken utan att rötterna tar med sig fibern.
Om det blir fel på fibern så fiberägaren behöver gräva fram fibern så riskerar häcken att ryka och att du får stå för kostnaden för ny häck.
Tycker ni kommer med rätt märkliga förslag på åtgärder......
Detta är sannolikt en entrepenör som gräver på annans uppdrag. Dom är skyldiga att leverera anslutningen.
Det är bara att vänligt tacka nej till erbjudandet och låta saken bero. Dom vill inte ha denna fastighet kvar när dom drar vidare till nästa område. Så, det kommer räcka utmärkt med ett Nej tack, och kanske ytterligare ett till när dom frågar igen.
Krångla inte till det.
Detta är sannolikt en entrepenör som gräver på annans uppdrag. Dom är skyldiga att leverera anslutningen.
Det är bara att vänligt tacka nej till erbjudandet och låta saken bero. Dom vill inte ha denna fastighet kvar när dom drar vidare till nästa område. Så, det kommer räcka utmärkt med ett Nej tack, och kanske ytterligare ett till när dom frågar igen.
Krångla inte till det.
Jag säger inte att man ska göra det, men OM man skulle råka gräva av en fiber som ligger över ens tomt utan giltigt avtal, kan man bli ersättningsskyldig då?
OM man råkar gräva av den upprepade gånger? Typ, väldigt frekvent, kan det räknas som sabotage?
Jag misstänker att ovanstående är olagligt. Om någon exempelvis parkerar sin bil på din markerade parkeringsplats får du ju ändå inte flytta, skada eller ens parkera in den.
OM man råkar gräva av den upprepade gånger? Typ, väldigt frekvent, kan det räknas som sabotage?
Jag misstänker att ovanstående är olagligt. Om någon exempelvis parkerar sin bil på din markerade parkeringsplats får du ju ändå inte flytta, skada eller ens parkera in den.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om du vet att kabeln finns där någonstans, så tror jag det räknas som oaktsamhet att gräva av den, därmed blir du skadeståndsskyldig.
Skulle en skrivelse till fiberbolaget hjälpa om man uppmanar dom att koppla bort fibern innan ett visst datum, och att du efter det utgår ifrån att kabeln ej är i service och inte har någon värde för bolaget
Jag giller formuleringar där motparten inte behöver svara på
Jag giller formuleringar där motparten inte behöver svara på
Min poäng är att motparten är en utförande mellanhand som inte har stöd från varken slutkund eller uppdragsvigare att driva denna fråga. Dom vill bara få det klart och köra vidare. Detta är inte en motpart som vid en konflikt kommer dra ut på detta över lång tid, dom har bättre saker för sig.AndersS skrev:
Att klippa dukt eller fiber, gräva upp osv är bara trams i detta läge. Säg nej tack och be dom ta bort kabeln så kommer detta lösa sig, att utgå från agera på någon annan framtida hypotes är fel.
När man har all bra kort på sin egen hand ska man sitta lugnt i båten och spela dom korten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag misstänker också att om man låter den ligga en tid utan att protestera så kommer det vara lättare för bolaget att få igenom t.ex. ansökan om ledningsrätt när det rör en befintlig och sedan länge i bruk varande kabel, än vad det skulle vara vid nyinstallation.