105 741 läst ·
201 svar
106k läst
201 svar
Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, det går ju inte alls! Du måste ju ha Quality-of-Service för realtidskommunikation. Då är det den efterföljande RFC 2549 som gäller.MathiasS skrev:
Notera dock att högsta klassen Concorde tyvärr inte går att implementera i dagens nätverk pga brist på bärarteknik. (Rutt-nät då alltså...
Jag misstänkte att problemen jag har var relaterade till att jag har fönstret stängt eftersom det är så kallt ute. Det var också väldigt störande, mitt i kundpresentationen, med alla dunsar i fönstret.
Och om ni skall ha någon form av larm tex så kan man ju fundera över hur säkert är det om någon vill stänga av all internetkommunikation ?🙄Husbyggarresan skrev:
Ja nu har samma sak skett hos mig ( eller hos min granne )
Vi bygger nytt och betalade för fiberanslutningen för över 1 år sedan. Nu när huset börjar bli klart påminde vi leverantören att vi vill ha fibern indragen. De förstod inte varför eftersom vi inte bodde där ännu och jag försökte förklara för dem att vårt hus är ett smart hem och vi behöver wifi för att kunna konfigurera allt. Vi påtalade också att de haft 1 år på sig att förbereda fiberdragning till vår fastighet ( de har dragit till alla i området utom oss av någon anledning ).
När de sedan drar in fibern så struntar de i vår rörgrav ( till tomtgräns enligt deras instruktioner ) drar allt ovan mark utan förankring och låter röret (pelslang tror jag) ligga löst en del 30-40 cm i luften ända ner till kopplingsstationen 150 meter bort. De har dragit över granntomten ( som är obebodd ) på samma sätt.
Jag påtalade självklart att det inte var okej och inte var fackmannamässigt utfört men de sa att kabeln växer igen och om någon ska bo här sedan så löser vi det då.... Förutom att det ser för jävligt ut kan ungar, irriterade vuxna rådjur mm alla dra eller snubbla på slangen.
Skälet de angav var att de tyckte min byggbod stod i vägen. Sägas ska att det inte var några problem att dra runt byggboden och dessutom gräva ner kabeln där från min anslutningspunkt vid tomtgräns. Om de nu i framtiden ska flytta kabeln så har de naturligtvis dragit den mellan två stora träd så att den inte går att smidigt flytta från grannens tomt. Suck
följ oss och se bilder på [länk]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, det är ju som vi ofta säger här, trådlöst är inte lika bra som fiber. Man får ofta problem med att kommunikationen inte når igenom exv ytterväggar eller vissa typer av fönster med störningar som följd.MathiasS skrev:
Så byt till fast nätverk (rörpost?
IP över rörpost. Vilken RFC är det?lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Jag tror enklast är att använda 1149 i grunden och bara se rörposten som ett bärarlag. Dvs man stoppar duvorna i rörpoströren och tunnlar 1149 via det.MathiasS skrev:
Men det saknas standarder, så det är bara att sätta igång och skriva. 1 April är bara någon månad bort!