105 159 läst ·
201 svar
105k läst
201 svar
Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt
Känns som någon glömt bort fiberanslutningen i sin projektplanering utifrån att det är flera fastigheter som blivit byggda och sedan blir det en "fullösning" genom skogen för det finns väl väg fram och el/va hoppas jag
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Ja precis, det här är i Stockholms skärgård (Rindö) självklart kan man lägga på berg men jag tycker de brustit något i förankringenA AndersS skrev:Tror nog att fiberoperatören kan ha synpunkter på den dragning. Vem är fiberoperatör och har du varit i kontakt med dem?
Kan vara så att det måste dras över berg men ska då t.ex. klamras och skyddas där PEM kan vara tillräckligt som kanalisation, men kan även behöva skyddas med kabelskydd i metall. Har inget minne av att jag sett anvisning i Robust fiber för den här förläggningen. Tar vi kustmiljöer i t.ex. Bohuslän finns just de här miljöerna med mycket berg där det har lagts ovanpå.
Rindö Fiber är informerade... Ekonomisk förening med allt vad det innebär
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Läste vårt avtal där det står att vi ska få framgrävt och sedan avropa installationen. Jag tror de glömde eller struntade i oss när de grävde hos alla andraA AndersS skrev:
Vet att man slarvat från entreprenörers sida pga att kostnader dragit iväg och då har de inte utfört arbetet.
Har sett sådana inritade anslutningar till fastighetsgräns i dokumentsystem, där det sedan vid efterbeställning saknas nedgrävd fiberslang. Är det en fiberoperatör som har garantiåtagande mot entreprenörer på x år så blir det backjobb utan betalning.
Har sett sådana inritade anslutningar till fastighetsgräns i dokumentsystem, där det sedan vid efterbeställning saknas nedgrävd fiberslang. Är det en fiberoperatör som har garantiåtagande mot entreprenörer på x år så blir det backjobb utan betalning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, det är ju inte så långsökt som man kanske tror.*) Det finns en standard för IP över fågel, RFC 1149 - A Standard for the Transmission of IP Datagrams on Avian Carriers, från april 1990 (ni får gissa datum självMathiasS skrev:
Den implementerades faktiskt i Norge(!) 28 april 2001. Bergens Linux user group skickade nio ping packet (ICMP) mha brevduva en sträcka av fem kilometer och fick fyra svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det blir som sagt en del paketförluster och ping-tiden (RTT) är väl i den högre änden av skalan; här i medeltal en och en halv timme, men det fungerar uppenbart.
Så om TS använder sig av det protokollet så kanske det helt enkelt så att han fortfarande väntar på att byggahus-servern skall göra klart inloggningen och visa bevakade trådar.
*) Jo, det är nog faktiskt precis så långsökt som man tror...
Redigerat: