301 läst ·
9 svar
301 läst
9 svar
Fiber att dras vid tilläggsisolering direkt till rum
Vad är argumenten för fiber framför koppar?
Jag överkomplicerar och -dimensionerar gärna nätverk "för att jag vill och kan" men jag drar koppar. 10 Gbit/s utan problem med alla möjligheter till PoE till ett lågt pris. Dessutom kan jag själv crimpa kontakter med billiga verktyg och i framtiden med lätthet dra in nya generationer av koppar om/när behovet uppstår.
Fiber är väl häftigare, men jag ser inte behovet i hemmet.
Dock mellan byggnader är väl fiber oslagbart.
Jag överkomplicerar och -dimensionerar gärna nätverk "för att jag vill och kan" men jag drar koppar. 10 Gbit/s utan problem med alla möjligheter till PoE till ett lågt pris. Dessutom kan jag själv crimpa kontakter med billiga verktyg och i framtiden med lätthet dra in nya generationer av koppar om/när behovet uppstår.
Fiber är väl häftigare, men jag ser inte behovet i hemmet.
Dock mellan byggnader är väl fiber oslagbart.
PoE = Power over Ethernet. Du kan driva enheter med endast ethernetkabeln. Jättebra för accesspunkter, små switchar etc.
Jag har PoE-baserade sensorer för temp, fuktighet etc. till min home assistant. Inga extra strömadaptrar.
Cat6A är väl mest ekonomiskt. Klarar gott och väl 10 Gbit/s.
Jag har PoE-baserade sensorer för temp, fuktighet etc. till min home assistant. Inga extra strömadaptrar.
Cat6A är väl mest ekonomiskt. Klarar gott och väl 10 Gbit/s.
Jo, så tror jag också.
Dra tomrör/slang, 20 mm, av god kvalitet. Sätt dosa i rummet som byggs där du vill ha uttaget. Se till att slangen/röret har så snälla böjar som möjligt. Släpp ut änden där du vill ha den, oftast i närheten av inkommande internet men ibland på annan plats.
Dra sedan Cat6 i lugn och ro när bygget är klart. Du vill med all sannolikhet ha ett vanligt nätverksuttag och inte fiber.
Dra tomrör/slang, 20 mm, av god kvalitet. Sätt dosa i rummet som byggs där du vill ha uttaget. Se till att slangen/röret har så snälla böjar som möjligt. Släpp ut änden där du vill ha den, oftast i närheten av inkommande internet men ibland på annan plats.
Dra sedan Cat6 i lugn och ro när bygget är klart. Du vill med all sannolikhet ha ett vanligt nätverksuttag och inte fiber.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 168 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 168 inlägg
Jag är nörd när det gäller nätverk och gillar ”overkill” men enda stället jag har fiber är mellan garage och hus.
I garaget står mitt fullhöjds rackskåp.
Resten har av hus och garage har cat. med minst dubbeluttag i varje rum.
I garaget står mitt fullhöjds rackskåp.
Resten har av hus och garage har cat. med minst dubbeluttag i varje rum.
Klicka här för att svara