Hej!
När vi tilläggsisolerar vill vi dra fiber så man kan ha en fast anslutning till rum. Var hittar jag fiber i butik? Tacksam för snabbt svar, bygget går helt för snabbt!

Vad är argumenten för fiber framför koppar?

Jag överkomplicerar och -dimensionerar gärna nätverk "för att jag vill och kan" men jag drar koppar. 10 Gbit/s utan problem med alla möjligheter till PoE till ett lågt pris. Dessutom kan jag själv crimpa kontakter med billiga verktyg och i framtiden med lätthet dra in nya generationer av koppar om/när behovet uppstår.

Fiber är väl häftigare, men jag ser inte behovet i hemmet.

Dock mellan byggnader är väl fiber oslagbart.

• Gilla
RalleB och 6 till
  • Laddar…
C
Dra tomrör/slang (och sätt ev. dosor) istället så kan man i lugn och ro fundera på vad som skall dras i rören.

• Gilla
48:an
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Koppar är lättare eftersom det går att böja. Vet inte vad PoE är. Kan du ge mig ledning (höhö) om vilken sort, dimension som ska inhandlas? Har underbara byggare men de verkar vilja ha mkt support och teknisk är jag inte.

PoE = Power over Ethernet. Du kan driva enheter med endast ethernetkabeln. Jättebra för accesspunkter, små switchar etc.

Jag har PoE-baserade sensorer för temp, fuktighet etc. till min home assistant. Inga extra strömadaptrar.

Cat6A är väl mest ekonomiskt. Klarar gott och väl 10 Gbit/s.

4 48:an skrev:
Hej!
När vi tilläggsisolerar vill vi dra fiber så man kan ha en fast anslutning till rum. Var hittar jag fiber i butik? Tacksam för snabbt svar, bygget går helt för snabbt!
Tänkte du dra fiber till alla rum?
Vad är syftet?
Ska du ha switchar eller konverterar i varje rum för RJ-45?

Kan det vara så att folk kallar allt nätverk för fiber även om det är catkabel ?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jo, så tror jag också.

Dra tomrör/slang, 20 mm, av god kvalitet. Sätt dosa i rummet som byggs där du vill ha uttaget. Se till att slangen/röret har så snälla böjar som möjligt. Släpp ut änden där du vill ha den, oftast i närheten av inkommande internet men ibland på annan plats.

Dra sedan Cat6 i lugn och ro när bygget är klart. Du vill med all sannolikhet ha ett vanligt nätverksuttag och inte fiber.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
R
Jag är nörd när det gäller nätverk och gillar ”overkill” men enda stället jag har fiber är mellan garage och hus.
I garaget står mitt fullhöjds rackskåp.

Resten har av hus och garage har cat. med minst dubbeluttag i varje rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.