96 726 läst ·
812 svar
97k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
räcker att läsa stadgarna..S sollentuna skrev:Nu är inte det här juridikforumet, men ska vi ändå inte försöka svara utifrån ett juridiskt perspektiv och inte vem som varit dum och lurats? Givet det är väl ArneTWs åsikter så kontroversiella eller vad förstår jag inte?
Är det verkligen självklart att fiberföreningen inte har rätt att ”stänga av fibern”, utesluta TS och sen är det upp till TS att antingen a) betala själv eller b) driva frågan mot säljaren. Och under tiden det är olöst har man ingen fiber.
De är skrivna utifrån privatpersoner inte fastighet..
Sedan är det inte TS som juridiskt äger skulderna utan föreningen..
ganska enkelt att bara läsa..
Jag skrev eller påstod inte att det skulle vara orimligt att betala något för att få fiber. Fiberinstallation kostar pengar, så enkelt är det.A ArneTW skrev:
Det jag undrade i mitt inlägg du svarade på var om det är möjligt i det här fallet att ordna fiber utan att behöva vara med i någon förening och då slippa föreningens avgifter.
Själv ska jag betala 6.999:- för min fiberinstallation. Givetvis utan medlemskap i någon förening.
Redigerat:
Du kan väl komma tillbaks när du hittat några exempel på gratisfiber för fristående hus.Keiller skrev:
6999 är billigt och du hade tur... (Du kanske ska läsa det finstilta).
Låtsas om du är missnöjd och leta på en till leverantör...
/ATW
Det är väl inte gratisfiber det är frågan om? Som jag nyss skrev, en andra gång, undrade jag över om det finns möjlighet för TS att få fiber till sitt hus utan att tvingas in i en förening?A ArneTW skrev:
Och ja, jag har läst det finstilta. Oroa dig inte för det. Men det är ju å andra sidan offtopic.
Skulle vara förvånad om det fanns en till fiberleverantör i området.Keiller skrev:
Hur många alternativ hade Du?
/ATW
Minst ett alternativ.A ArneTW skrev:
Men min fiberinstallation är inte det som bör avhandlas här.
Ska jag upprepa min undran en fjärde gång? Finns det möjlighet för TS att få in fiber i huset utan att behöva blanda in en förening?
behöver inte betala skulder efter andra heller..A ArneTW skrev:
De från 2015 är dessutom ogiltiga.
Mer än 3 år gamla.
De skulle redan ha blivit reglerade i systemet.
resten är inte heller från TS men hon har själv sagt sig villig att betala en del av föreningens skulder... Så då kan dessa passa.
trodde du kunde bättre ArneTW..
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Om det nu är så att medlemskap i föreningen ska beviljas för ny ägare till fastigheten, och inte automatiskt överförs vid köpet (jag tänker ungefär som när man köper bostadsrätt), vilket jag tolkar det som.
Varför har då föreningen beviljat medlemskap till föregående två innehavare av fastigheten trots obetalda fakturor eller andra frågetecken kring ekonomin, men den tredje innehavaren av fastigheten ska plötsligt betala?
Min fråga är vad som ändrats…. Har föreningen fått ny styrelse? Ny revisor? Har skattemyndigheten gjort en inspektion? Var föregående två ägare kompisar m styrelsen?
Varför har då föreningen beviljat medlemskap till föregående två innehavare av fastigheten trots obetalda fakturor eller andra frågetecken kring ekonomin, men den tredje innehavaren av fastigheten ska plötsligt betala?
Min fråga är vad som ändrats…. Har föreningen fått ny styrelse? Ny revisor? Har skattemyndigheten gjort en inspektion? Var föregående två ägare kompisar m styrelsen?
gratis fiber?A ArneTW skrev:
6990 kr är inte gratis.
Men bra pris precis som det ska vara..
Inte att någon betalar över 20.000 kr medans föreningen fortsätter med illa luktande verksamheter..
De har nog försökt att göra samma sak som nu. vi vet inte ens om de förra ägarna haft medlemskap.. Utan säljaren TS köpte av hade iallafall betalat sina summor och avgifter om man kollar kontot..KristinaRT skrev:
Om det nu är så att medlemskap i föreningen ska beviljas för ny ägare till fastigheten, och inte automatiskt överförs vid köpet (jag tänker ungefär som när man köper bostadsrätt), vilket jag tolkar det som.
Kan vara som jag var inne på tidigare..
Att det varit en av styrelsens medlemmar som bott där från början... precis som du är inne på nu.
Jodå det är bara att söka från annat håll.Keiller skrev:
Och jag är ganska säker att för 21500 kr så får hon en egen kabel från Telia fram till kåken från skåpet..
Det var väl teila har jag för mig TS hade..
osäker... Men summan är iallafall för mig mer attraktiv då för att säga fuck you till ytterligare en skumrask förening
Jag antog Telias kampanjerbjudande om 6.999:- för en helt ny fiberinstallation. Kanske kan vara något för TS att kolla upp om erbjudandet fortfarande gäller och om det är möjligt att gå tillväga på det sättet. För om föreningen kommer på obestånd kanske nuvarande anslutning försvinner.Maskintok skrev:Jodå det är bara att söka från annat håll.
Och jag är ganska säker att för 21500 kr så får hon en egen kabel från Telia fram till kåken från skåpet..
Det var väl teila har jag för mig TS hade..
osäker... Men summan är iallafall för mig mer attraktiv då för att säga fuck you till ytterligare en skumrask förening![]()