Maskintok skrev:
säger TS upp något så är det bara medlemskapet nu i år..

säger föreningen upp kabeln så är det bara att de sitter fortfarande med skulden då skulden är från förra ägare till huset.. För den föreningen ändras inget..

De kan ha lättare att skriva av skulden..
Men denna är inte TS att betala.
Så sant så sant

Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Nej jag förstår men föregående ägare överlät sitt avtal.
Men föregående ägare har ju inte betalat insatsen vad jag förstått så det finns ju inget att överlåta?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F fredda skrev:
Men föregående ägare har ju inte betalat insatsen vad jag förstått så det finns ju inget att överlåta?
Jo det fanns ett fungerande nät att överlåta som han bedyrade var betalt och han har ingått ett avtal som är bindande med föreningen

• Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
A
F fredda skrev:
Jo det kan det göra, om första ägaren har ett giltigt avtal... dock knappast trovärdigt efter 6 år..

Då borde hela skulden iallafall ha stannat hos föreningen men där sitter väl bara folk som antagligen har en agenda med att försöka kräva in 21500 kr eller så är det en fråga om inkompetens...

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Maskintok skrev:
det verkar som om det är fler som deltar nu..
Men ni glömmer..

personligt avtal.
Att installationen är mest troligt betald.
Det är avgifter till föreningen om driften som är obetalda.

Kolla in kontona innan ni uttalar er.
första är på 100 kr..
Sedan kommer det avgifter.. 5000-3000-2000kr..
sedqn blir det admin kostnader...
För att sedan bli avgifter för 2022...
på 900 kr..

Hade det varit som ni skriver hade varje post legat på 21500 kr för varje person..

Nä detta går inte.
Och TS har inget krav på sig att jaga fd säljare. det ligger på föreningen som har ett avtal med denne.

samt att när man tillträder en fastighet så går inte avtalet automatiskt över till nye ägaren, utan nye ägaren skall ha ett avtal med föreningen om att ta över avtalet..

i stadgarna står att offert över medlemsskap skall sökas först..
Inte gjort här, utan föreningen trodde sig kunna få in 21500 kr..
nja, det som står med insats på kontoutdraget är ibsatsen/andelar i föreningen som skulle betalts in, det är inte löpande medlemskapsavgifter. Det är ganska normalt att man tar in insatsen stegvis, för att mildra upp betalningen i mer hanterbara steg för medlemmarna.

Driftskostnaderna är småsummorna på utdraget. Så ditt resonemang håller inte riktigt hela vägen. Det verkar som att föreningen saknar medlemmens insatsinbetalning och gärna vill ha den betald.

Sedan brukar medlemsskap i fiberföreningar inte vara personliga. Det brukar vara fastigheten som är medlemmen, med personen som kontakt eller hur man ska kalla det. det kanske är annorlunda här, jag har inte kollat det så noga.

allt detta kommer väl falla bort och köparen kommer inte se det, eftersom det skränas så i den här tråden. :)

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
L leper skrev:
nja, det som står med insats på kontoutdraget är ibsatsen/andelar i föreningen som skulle betalts in, det är inte löpande medlemskapsavgifter. Det är ganska normalt att man tar in insatsen stegvis, för att mildra upp betalningen i mer hanterbara steg för medlemmarna.

Driftskostnaderna är småsummorna på utdraget. Så ditt resonemang håller inte riktigt hela vägen. Det verkar som att föreningen saknar medlemmens insatsinbetalning och gärna vill ha den betald.

Sedan brukar medlemsskap i fiberföreningar inte vara personliga. Det brukar vara fastigheten som är medlemmen, med personen som kontakt eller hur man ska kalla det. det kanske är annorlunda här, jag har inte kollat det så noga.

allt detta kommer väl falla bort och köparen kommer inte se det, eftersom det skränas så i den här tråden. :)
Men du borde nog ha läst både stadgar och hur många som inte betalat sin andel.

där får du veta att avtalet är personligt ej för fastigheten.
Detta skall isåfall för att ens kunna föra över från ägare till ägare vara in skickat till lantmäteriet.
Det är vidare så att föreningen försökte att kräva in 21500 kr av icke medlem.
nämligen TS.. TS kan bara bli medlem om hon sökt och blivit beviljad detta.
Men hon har inget avtal..

Maskintok skrev:
visste va det nyss..
Nu är det fattade..
Det är en enorm skillnad på dessa..

att man förstått att det var eller inte var en förening är inte själva frågan.

inte heller att man vetat eller ej om denna föreningen..

utan den enda sak som är hela alltet är just att flertalet skulder funnits genom åren..

Lite mysko med 100 kr.. i första fältet..
Sedan 5000 kr.. 3 gånger..
2000 kr...
3000.kr...
:thinking:
något i detta stinker...
Kanske är så att dessa summor uppkommit när ägarna flyttat därifrån... :thinking::thinking:
Dumheter, Det är precis så insatser brukar betalas in.

Maskintok skrev:
Men du borde nog ha läst både stadgar och hur många som inte betalat sin andel.

där får du veta att avtalet är personligt ej för fastigheten.
Detta skall isåfall för att ens kunna föra över från ägare till ägare vara in skickat till lantmäteriet.
Det är vidare så att föreningen försökte att kräva in 21500 kr av icke medlem.
nämligen TS.. TS kan bara bli medlem om hon sökt och blivit beviljad detta.
Men hon har inget avtal..
Det är väl klarlagt att föreningen ville ha 21500 för att insatsen aldrig blivit betald och att det därför inte finns något riktigt medlemsskap att överlåta.
Har TS blviit bevljad medlemsskap utan att behöva betalar insatsen? Isåfall är ju allt bra och vi kan lägga ned denna tråden.

Om TS beviljats medlemskap så ska en insats om 2100kr betalas inom 2 veckor och resterande enligt styrelsens anvisning.

• Bild på dokument som beskriver medlemsinsats på 2100 SEK och avgifter för en förening, markering på insatsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredda skrev:
Om TS beviljats medlemskap så ska en insats om 2100kr betalas inom 2 veckor och resterande enligt styrelsens anvisning.
Det där är hur de hade när de byggde nätet. Till slut kom de upp up 21500 vad jag förstått.
Så en ny medlem måste betala samma som övriga har gjort.

F fredda skrev:
Att notera så saknar föreningens befintliga stadgar skrivelsen att medlemmar som övertar/köper andel ej skall betala insats då föregående medlem svarar för denna. Denna del beskrivs dock i anslutningsavtalet. Vid en rättslig prövning tror jag man skulle anse att så är fallet. Alternativet är att hela tiden betala in och ut insatsen vid medlemsskiften. Det är inget föreningen skall hålla på med. Och de pengarna finns inte heller, de har använts för att bygga fibernätet.

Om inte överlåtande av insats anses finnas så kommer ju föreningen att vid varje ny medlem kunna inkassera 21500kr. Troligtvis är ett sådant förfarande ej förenligt med någon lag varvid den stadgan är tvistig.

Vidare kommer man till det som diskuteras friskt i tråden och det är om man kan sälja/överlåta en icke betald andel i föreningen. Jag anser att så är fallet iom att installationsavtalet är personligt. Bara för att man inte har betalat något betyder ju inte att man inte är ägaren. I detta fall är betalningen ersatt med en skuld. En skuld som föreningen kommer ha svårt att driva in.

Om föreningen innan överlåtelsen av medlemskapet uteslöt den tidigare medlemmen hade det inte funnits någon andel att överlåta och föreningens rätt till att kräva insats enligt stadgarna varit rimlig.

A ArneTW skrev:
Jag har inte sett något som tyder på att föreningen:

Måste leverera fiber till TS.
Om TS blivit upptagen som medlem så måste TS behandlas som alla andra medlemmar. Dvs föreningen måste leverera fiberaccess. Om man utesluter någon från föreningen så att de upphör att vara medlem så anser jag att man kan koppla ur anslutningen. Men så länge man är medlem och krav är tvistigt så bör anslutningen vara aktiv. En ekonomisk förening skall främja medlemmarnas ekonomi. Om en urkoppling riskerar att leda till en rättstvist kommer det nog kosta mer än det man tvistar över. Dvs det hamnar i facket "det är skillnad på att ha rätt och få rätt".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.