95 632 läst ·
812 svar
96k läst
812 svar
Fiber - problem med tidigare ägares faktura
Jajemän det var ett bra förslag..Keiller skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Fiberinstallationen ska det stå!H HEM2121 skrev:Ring Hallo konsument, Villaägarna har en juridisk avdelning. www.villaagarna.se kontrollera med dem vem du skall kontakta för att få rätsida på det. Gratis om du är medlem. Det är ingen dyr årsavgift.
För det första har ni inte skrivit på ett avtal. Andras räkningar är inte era räkningar om det inte har skrivits ett avtal att ni tar över skulderna. De får kräva den/de ägarna som har använt tjänsten under de 6 åren. Är räkningen till en privatperson så kan de inte kräva betalning för 6 år, 3 år gäller efter sista påminnelsen, dock är det inte din faktura. Du har köpt ett hus med fiberanslutning, det är ett tungt argument mot säljare och mäklare. Fiberanslutning gör att huset också kostar mer när ni köpte det.
Här betalar vi per månad, avbetalning på fiberinstallation bl.a. hade vi betalat en delsumma t.ex. Hade det fakturerar husägaren, obetald faktura tillhör ägaren som bodde i huset när installationen gjordes. Fiber i huset ökar husets värde så säljaren har fått "betalt" för fiberinsralkationen.
Maskintok skrev:
Ganska uppenbart att du inte vet hur fiberinstallation går till...Keiller skrev:
Du hade tur och hade teliafiber i gatan och de körde en kampanj för att släppa in snåla eftersläntrare som inte ville vara med från början.
Att tro att teliakampanj är allmänt tillgänglig är mer än lite naivt.
/ATW
inte alls.A ArneTW skrev:
fiber förening är bara en sak för att underlätta när fibern skall fram.
Dock så kan Telia eller andra ansluta genom kampanjer fler användare om de vill.
De kan då låta föreningen välja in ytterligare medlemmar eller så kan man få betala hela indragningen själv från utgångspunkt.
sluta för allas trevnad nedvärdera andras åsikter.
Och om du inte har något bättre sätt att framföra din åsikt på... lär dig.
Nej, jag vet inte mycket om fiberinstallation. Har inte påstått något annat utan undrat om det är möjligt att göra som jag tänker. För säkerhets skull utformat som en fråga med frågetecken, för att ingen ska missförstå. Men det gick inte så bra. För somliga.A ArneTW skrev:
Om Telia hade fiber i gatan innan jag antog erbjudandet vet jag heller inte. Är nyinflyttad på adressen och hade inte möjlighet att förutse var jag skulle bo och kunde således inte "vara med från början". Så det där med "snål eftersläntrare" kan du stoppa upp. Om du har plats. För det verkar vara fullt.
Pröva istället att komma med en lösning på TS problem. Som jag och de flesta andra i tråden gjort. Det är inte min fiberinstallation som ska diskuteras.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Du är så härligt charmerande bitter. Eller kanske kränkt?A ArneTW skrev:
Visst så är det nog.[SKPG]Zamora skrev:
Jag har blir lite brydd av de som inte vill göra det rätta och vill krångla till det för flera.
Men låt TS bråka med fiberförening de kanske inte orkar bråka och låter TS behålla sin fiber gratis.
/ATW
Läsförståelsen är inte på topp...Keiller skrev:
Nej, jag vet inte mycket om fiberinstallation. Har inte påstått något annat utan undrat om det är möjligt att göra som jag tänker. För säkerhets skull utformat som en fråga med frågetecken, för att ingen ska missförstå. Men det gick inte så bra. För somliga.
Om Telia hade fiber i gatan innan jag antog erbjudandet vet jag heller inte. Är nyinflyttad på adressen och hade inte möjlighet att förutse var jag skulle bo och kunde således inte "vara med från början". Så det där med "snål eftersläntrare" kan du stoppa upp. Om du har plats. För det verkar vara fullt.
Pröva istället att komma med en lösning på TS problem. Som jag och de flesta andra i tråden gjort. Det är inte min fiberinstallation som ska diskuteras.
TS ska betala sin insats till föreningen och sedan få tillbaks pengar från säljaren som ljög i köpekontraktet.
/ATW
Du är bra seg ibland.A ArneTW skrev:
Det är inte en enda skuld...
Det är skulder ifrån den som var ägare när fibern installerades tills att TS tog över..
alltså finns det inte EN ATT JAGA UTAN 3.
samt detta är inget som rör TS.. Utan enbart föreningen..
När TS har blivit medlem så skall fortfarande ett giltigt avtal där TS aktivt tagit över skulderna visas upp.. annars stannar skulderna där de ligger hos föreningen.
vilket är helt enligt stadgarna.
Om man kollar i kontraktet så hänvisar den till kostnader/avgifter som hör till fastigheten, "att på fastigheten belöpande anslutningsavgift för fiber erlagts". Om man tittar på övriga kostnader som listas så är det kostnader som belastar fastigheten som sedan fastighetens ägare får betala. Iom att fiberföreningen är en ekonomisk förening så kan bara juridiska personer vara medlemmar, dvs kostnader följer ej fastigheten. Så jag skulle vilja påstå att säljaren inte alls har intygat en osanning. Det är möjligt att en domstol skulle likställa samfällighet och ekonomisk förening i liknande fall. Det är iaf ett ypperligt tillfälle för mäklarna att ta höjd för detta i sina kontrakt.A ArneTW skrev:
Ja men i första skede så innebär detta att avtalen ligger på person inte fastigheten.M merbanan skrev:Om man kollar i kontraktet så hänvisar den till kostnader/avgifter som hör till fastigheten, "att på fastigheten belöpande anslutningsavgift för fiber erlagts". Om man tittar på övriga kostnader som listas så är det kostnader som belastar fastigheten som sedan fastighetens ägare får betala. Iom att fiberföreningen är en ekonomisk förening så kan bara juridiska personer vara medlemmar, dvs kostnader följer ej fastigheten. Så jag skulle vilja påstå att säljaren inte alls har intygat en osanning. Det är möjligt att en domstol skulle likställa samfällighet och ekonomisk förening i liknande fall. Det är iaf ett ypperligt tillfälle för mäklarna att ta höjd för detta i sina kontrakt.
Visst råd TS att stämma föreningen så får de säkert fiber utan att betala.M merbanan skrev:Om man kollar i kontraktet så hänvisar den till kostnader/avgifter som hör till fastigheten, "att på fastigheten belöpande anslutningsavgift för fiber erlagts". Om man tittar på övriga kostnader som listas så är det kostnader som belastar fastigheten som sedan fastighetens ägare får betala. Iom att fiberföreningen är en ekonomisk förening så kan bara juridiska personer vara medlemmar, dvs kostnader följer ej fastigheten. Så jag skulle vilja påstå att säljaren inte alls har intygat en osanning. Det är möjligt att en domstol skulle likställa samfällighet och ekonomisk förening i liknande fall. Det är iaf ett ypperligt tillfälle för mäklarna att ta höjd för detta i sina kontrakt.
/ATW
Det du missar är att det inte riktigt är en skuld som har uppstått, det är snarare en avsaknad av en inbetald insats. Ingenting har köpts i något läge. Någon tidigare ägare av fastigheten tyckte fiber var en bra idé och valde att gå med i en ekonomisk förening för att anskaffa fiber till fastigheten. Ägaren blev anmodad att betala insats till föreningen, första insatsen 100kr, andra 2000kr, tredje 5000kr och så vidare upp till totalt 20100kr. Den delades upp på det viset, för det är normalt så man gör i fiberföreningar. Man vet tex inte vad slutkostnaden blir så istället för att betala för mycket, betalar man in det som behövs, eller tros behövas, när det bestäms av styrelsen. Det gör det också lättare att värva fler medlemmar, eftersom den ekonomiska uppoffringen delas upp över tid.Maskintok skrev:Du är bra seg ibland.
Det är inte en enda skuld...
Det är skulder ifrån den som var ägare när fibern installerades tills att TS tog över..
alltså finns det inte EN ATT JAGA UTAN 3.
samt detta är inget som rör TS.. Utan enbart föreningen..
När TS har blivit medlem så skall fortfarande ett giltigt avtal där TS aktivt tagit över skulderna visas upp.. annars stannar skulderna där de ligger hos föreningen.
vilket är helt enligt stadgarna.
Av någon okänd anledning, betalades aldrig varken insatsen, eller efterföljande avgifter, av diverse ägare till fastigheten. Varför kan vi spekulera kring i evighet utan att komma närmare sanningen. Det är egentligen inte så intressant heller.
För att få nyttja fiberanslutningen, krävs att man är medlem i föreningen och har betalt sin insats. Antingen genom att man har betalat in den, eller fått den överlåten av tidigare ägare. Utöver dessa två alternativ, finns det ingen möjlighet att nyttja den.
I detta fall kan vi åtminstone klargöra att insatsen inte verkar vara betald till föreningen, vilket gör att det egentligen borde vara omöjligt att nyttja fibern. Den borde helt enkelt inte varit tagen i bruk, eller ens patchad i nodhuset, utan bara ligga passiv tills någon betalade. Så verkar dock inte ha blivit gjort.
Så för att få det mesta rätt, behöver nuvarande ägare antingen få andelen i fiberföreningen överlåten, från tidigare ägare, eller själv bli medlem med en ny insatsinbetalning. Det går inte att vara medlem utan att ha bidragit med insatsen. Eftersom inget är inbetalt, går det inte att överlåta andelen och få ett fullvärdigt medlemsskap.
Övriga avgifter, bör dock inte belasta den nya ägaren, i och med att hen inte har nyttjat tjänsterna.
Hade jag köpt huset, hade jag också känt mig lurad av både säljare och mäklare, som intygat något som inte verkar vara sant. Sånt vill man ju helst inte behöva ”gnälla” om vid husköp. Men nu är det som det är och säljaren och mäklaren kanske erkänner att det blivit fel, så att det löser sig. Enklast är ju att dra av insatsen på köpesumman. Det är ju tyvärr småpengar i sammanhanget, nästan oavsett vad huset kostade.
Fiberföreningen borde stryka alla avgifter, alternativt driva in dem från tidigare ägare som inte gjort rätt för sig.
Om säljaren tvärvägrar hade jag botit i det sura äpplet och betalat in. 20000kr låter billigt. Själv la jag mer än sex års ideellt arbete i en fiberstyelse på att få fiber och vi landade ändå på att betala ungefär samma summa
Jag hoppas att det löser sig för er.
Fast det är 3 andra ägare än TS.L leper skrev:Det du missar är att det inte riktigt är en skuld som har uppstått, det är snarare en avsaknad av en inbetald insats. Ingenting har köpts i något läge. Någon tidigare ägare av fastigheten tyckte fiber var en bra idé och valde att gå med i en ekonomisk förening för att anskaffa fiber till fastigheten. Ägaren blev anmodad att betala insats till föreningen, första insatsen 100kr, andra 2000kr, tredje 5000kr och så vidare upp till totalt 20100kr. Den delades upp på det viset, för det är normalt så man gör i fiberföreningar. Man vet tex inte vad slutkostnaden blir så istället för att betala för mycket, betalar man in det som behövs, eller tros behövas, när det bestäms av styrelsen. Det gör det också lättare att värva fler medlemmar, eftersom den ekonomiska uppoffringen delas upp över tid.
Av någon okänd anledning, betalades aldrig varken insatsen, eller efterföljande avgifter, av diverse ägare till fastigheten. Varför kan vi spekulera kring i evighet utan att komma närmare sanningen. Det är egentligen inte så intressant heller.
För att få nyttja fiberanslutningen, krävs att man är medlem i föreningen och har betalt sin insats. Antingen genom att man har betalat in den, eller fått den överlåten av tidigare ägare. Utöver dessa två alternativ, finns det ingen möjlighet att nyttja den.
I detta fall kan vi åtminstone klargöra att insatsen inte verkar vara betald till föreningen, vilket gör att det egentligen borde vara omöjligt att nyttja fibern. Den borde helt enkelt inte varit tagen i bruk, eller ens patchad i nodhuset, utan bara ligga passiv tills någon betalade. Så verkar dock inte ha blivit gjort.
Så för att få det mesta rätt, behöver nuvarande ägare antingen få andelen i fiberföreningen överlåten, från tidigare ägare, eller själv bli medlem med en ny insatsinbetalning. Det går inte att vara medlem utan att ha bidragit med insatsen. Eftersom inget är inbetalt, går det inte att överlåta andelen och få ett fullvärdigt medlemsskap.
Övriga avgifter, bör dock inte belasta den nya ägaren, i och med att hen inte har nyttjat tjänsterna.
Hade jag köpt huset, hade jag också känt mig lurad av både säljare och mäklare, som intygat något som inte verkar vara sant. Sånt vill man ju helst inte behöva ”gnälla” om vid husköp. Men nu är det som det är och säljaren och mäklaren kanske erkänner att det blivit fel, så att det löser sig. Enklast är ju att dra av insatsen på köpesumman. Det är ju tyvärr småpengar i sammanhanget, nästan oavsett vad huset kostade.
Fiberföreningen borde stryka alla avgifter, alternativt driva in dem från tidigare ägare som inte gjort rätt för sig.
Om säljaren tvärvägrar hade jag botit i det sura äpplet och betalat in. 20000kr låter billigt. Själv la jag mer än sex års ideellt arbete i en fiberstyelse på att få fiber och vi landade ändå på att betala ungefär samma summa
Jag hoppas att det löser sig för er.
TS är fjärde inom 6 år...