A ArneTW skrev:
Varför skulle föreningen krångla med det?

Det är väl bara att avsluta avtalet med säljaren och kapa fibern.

Sedan vänta på att TS hör av sig om de är intresserade att betala anslutningsavgiften och bli medlem och få fiber.

Jag tycker dock att det är att gå över bäcken för att få vatten.

TS borde betala, få behålla fibern och sedan driva in pengar från sin säljare...

/ATW
Jag känner mig mer och mer säker på att det är du som ingått detta avtalet från början och är betalningsskyldig !

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ola Smålander Ola Smålander skrev:
Jag känner mig mer och mer säker på att det är du som ingått detta avtalet från början och är betalningsskyldig !
Visst och så snart TS hör av sig...

/ATW

P
A ArneTW skrev:

Sedan vänta på att TS hör av sig om de är intresserade att betala anslutningsavgiften och bli medlem och få fiber.

TS borde betala, få behålla fibern och sedan driva in pengar från sin säljare...

/ATW
Nä det är inte alls bara kapa någon fiber.
betalar TS för abonnemanget så begår du ett brott.
Och du vet ej vad dessa avgifter som står på kontoutskriften är för.
Mest troligt avgifter som inte har med själva installationen att göra utan avgifter för att underhålla föreningen och fibern...

Och då är du så fel ute med att kapa att du borde kapa sladden till ditt tangentbord...

A ArneTW skrev:
Visst och så snart TS hör av sig...

/ATW
Ja det tror jag hen bör göra ! Kan du inte hålla dig till vad lagar och förordningar säger så kliv ur forumen istället och gå och gör din samhällsnytta där nån behöver den

• Gilla
1
  • Laddar…
P
jag skulle bara vilja att för tråden, diskussionen, TS m, fl så håller vi god ton och inte ger oss på varandra personligt i diskussionen..

ta det lugnt och diskutera så blir lördagen roligare..

skit och oväder har vi ute.

Tack på förhand.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:

/ATW
Det är väl föreningen som gjort fel inte TS. Hade fakturan varit skriven 042021 då är det en annan sak. Då hade jag tolkat det som en anslutningsavgift/medlemsinsats men det är inte det som gäller här.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
U Urban R skrev:
Det är väl föreningen som gjort fel inte TS. Hade fakturan varit skriven 042021 då är det en annan sak. Då hade jag tolkat det som en anslutningsavgift/medlemsinsats men det är inte det som gäller här.
Korrekt.
Det är ju återkommande belopp och för varje år som gått istort sett... Eller iallafall vartannat..

Ja det tror jag hen bör göra ! Kan du inte hålla dig till vad lagar och förordningar säger så kliv ur forumen istället och gå och gör din samhällsnytta där nån behöver den
Jag har inte sett något som tyder på att föreningen:

Måste leverera fiber till TS.
Måste jaga säljaren för betalning.

Så om du som kan lagar och förordningar.

Vad måste föreningen göra?

/ATW

U Urban R skrev:
Så vad är det som gäller här?

De 21500 SEK.

/ATW

Är du så jävla trög så du inte fattar vad ett avtal mellan parter betyder????
TS verkar ju vilja ha fiber.

Men som du säger kan väl Säljaren och föreningen snabbt göra upp och säga upp sitt avtal.

Hur skulle TS bli hjälpt av det?

/ATW

A ArneTW skrev:

Men som du säger kan väl Säljaren och föreningen snabbt göra upp och säga upp sitt avtal.

/ATW
Ja det behöver ju inte vi bry oss om, det är ju inte det detta handlar om utan om föreningens ansvar att kräva in pengarna av rätt person som man i gått ett avtal med

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ja det behöver ju inte vi bry oss om, det är ju inte det detta handlar om utan om föreningens ansvar att kräva in pengarna av rätt person som man i gått ett avtal med
TS har väl hela tiden kunnat tacka nej till fiber.

Men de vill ju ha den utan att installationen är betald.

/ATW

Försök släppa tanken på att någon "köpt" en anslutning, man är genom sin insats delägare i fibernätet och har rätt att nyttja det så länge man är delägare. Om inte föregående ägare överlåter sin andel och man accepteras som medlem har du heller ingen rätt till att nyttja föreningens nät.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F fredda skrev:
Försök släppa tanken på att någon "köpt" en anslutning, man är genom sin insats delägare i fibernätet och har rätt att nyttja det så länge man är delägare. Om inte föregående ägare överlåter sin andel och man accepteras som medlem har du heller ingen rätt till att nyttja föreningens nät.
Nej jag förstår men föregående ägare överlät sitt avtal.

P
A ArneTW skrev:

/ATW
säger TS upp något så är det bara medlemskapet nu i år..

säger föreningen upp kabeln så är det bara att de sitter fortfarande med skulden då skulden är från förra ägare till huset.. För den föreningen ändras inget..

De kan ha lättare att skriva av skulden..
Men denna är inte TS att betala.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.