5 611 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Fiber + antenn kabel i ett Vp rör= Bra?
Stör inte varandra ett dugg. Detta är ju en av de stora fördelarna med just fiber att den inte tar emot el störningar. Risken jag ser är mest att det kan bli trångt och fiber är känslig för stress.
Fiberkabel avsedd för fast förläggning är ganska styv och tenderar att ha en "egen vilja", så det kan rent mekaniskt bli svårt.
Kabeln är inte särskilt känslig för mekanisk påverkan. Det som kan skada den är om det blir en "knix" på kabeln (i brist på bättre uttryck).
Däremot får man se till att inte överskrida maximal böjradie, men det påverkar ju bara dämpningen.
Kabeln är inte särskilt känslig för mekanisk påverkan. Det som kan skada den är om det blir en "knix" på kabeln (i brist på bättre uttryck).
Däremot får man se till att inte överskrida maximal böjradie, men det påverkar ju bara dämpningen.
...och dagens ordmärkarpris går till eskil23eskil23 skrev:
mats_o: Större fiberkablar tenderar att snurra sig, så det kan bli problem att få in den i samma rör som något annat (jag har själv misslyckats fatalt med att dra fiber i samma VP-rör som en vanlig TP-kabel). Går det så går det, helt enkelt, men du bör kanske ha någon reservplan.
(Nu kommer jag lite osökt att tänka på när elektrikerna inte ville dra den nya feta elservisen i samma kabelkanal som fibrarna. De behövde ett par sekunders betänketid för att fatta att det inte var en så dålig ide trots allt...)
Jo jag har också gått på några nitar men med "hygglig" fiber en matare och en dragare samt smörja så brukar det kunna gå. Naturligtvis då under förutsättning att nån inte har lagt en flexslang och dragit den kloss mot två sidor på samma regel >
I ett sånt rör gick jag bet på två cat 5 t.o.m
I ett sånt rör gick jag bet på två cat 5 t.o.m
Klicka här för att svara