Hej,
Jag har ett antal 12 Volts halogenspottar under överskåpen i köket. Dessa är idag styrda av en vanlig vriddimmer som går till transformatorn.

Jag tror mig veta att det finns vissa krav för att få Fibarodimmern att fungera med transformatorer, jag har dock ingen aning om vilken typ av transformator som sitter före spottarna. Alltså kör jag trial and error, det blev error. Det fungerade nästan... Dels brummade dimmern, men det kommer man kanske inte ifrån, dels så hände det flera gånger att ett flertal av spottarna blinkade lite oregelbundet.

Det kändes inte helt bra så att säga, så jag kopplade ur Fibarodimmern och satte tillbaka den gamla konventionella.

Är det någon som kan säga att detta aldrig kommer att fungera eller finns det något annat tips?

Det finns två huvudtyper av dimmers - framkantsstyrning/tyristor och bakkantsstyrning/transistor/elektronisk. Moderna drivdon till lampor är elektroniska och vill dimras av den senare typen. Troligen är Fibarodimmern av den första typen. Det går inte att pussla ihop. Har inte Fibaro en elektronisk dimmer?

Fibaros dimmer är framkants, dessutom misstänker jag att ferriten i den är på tok för liten då den verkar klart elakare vid påslag än en vanlig universaldimmer från exempelvis Eljo. Har även jag problem med deras dimmer, detta i en vanlig glödljusinstallation.

Hmm, men finns det något sätt att en "Relay switch" skulle kunna styra av/på åtminstone (behålla den gamla konventionella dimmern? Eller skulle man behöva en konventionell dimmer med "regulatorn" och switchen separerade då? Tänker jag helt fel?

Jag känner inte till någon omvandlare från framkant till bakkant - ingen har väl upptäckt att det finns en marknad för sådana. Men en sådan pryl skulle nog kosta lika mycket som dimmer/drivdon...

Kuriosa ang Fibaro och dess dimrande, kollade precis hur styrningen var på min nya:

https://www.youtube.com/watch?v=aej9aVe8q_c

Framkant-styrning (man slår på strömmen mitt i vågformen) som synes.

En äldre video på Nexas LWMR230, som har bakkant-styrning:

https://www.youtube.com/watch?v=_ZCZ4nGr4Ww

Mina dimmerkunskaper är inte på top, men borde inte full-on-läget vara 100%, dvs hela vågformen? Både nexan och fibaron har ju en viss marginal där som den inte leder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.