Butikernas försäkringar på tv-apparater, vitvaror och liknande är i de flesta fall onödiga enligt Finansinspektionens granskning.

Du kan läsa artikeln här: FI: Skippa butikens produktförsäkring

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N
Jag tackar alltid nej när tjatet om att teckna tilläggsförsäkring kommer.

• Gilla
Visan i mitt liv och 5 till
  • Laddar…
Självklart tackar man nej! Har aldrig tecknat någon sådan försäkring. Går det sönder 1 gång av 10 så tar jag av dom insparade premiepengarna i så fall.
Det enda man ska/måste försäkra är hus och fordon.

• Gilla
Visan i mitt liv och 2 till
  • Laddar…
Måste FI göra en granskning för att få reda på det. Säger väl sig självt. Kommer inte ihåg ifall det var Elgiganten eller någon annan, men en stor del av deras vinst kom från dessa försäkringar. Om de tjänar på det är det rätt enkelt att dra slutsatsen att någon annan förlorar på det.

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
F
Har aldrig någonsin tagit en sådan struntförsäkring.

Försäkra enbart det du inte har råd att ersätta, t ex hus och bil. Allt annat är onödigt.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Säljarna tjänar ofta på att sälja en försäkring självklart även butiken. sist men inte minst så är fb den största vinnaren. En del säljare kan vara väldigt bra på att sälja försäkringar på.det mesta och till de flesta. Själv hade jag en kollega som sålde på en försäkring på en telefon värd 500:- Nu var det det här för många alldeles för många år sedan. Om jag minns rätt så var självrisken 500:-.eller så var det kostnaden för telefonen. Jag skulle inte sålt på någon försäkring på en sån telefon. Har alldeles för mycket samvete i kroppen.

Visst på pappret är en försäkring en bra affär.
Men det bygger på att det händer något under den perioden prylen är försäkrad. Kollar man när det gäller mig själv så och skulle sätta odds så skulle en försäkring bli en förlust.
Däremot att försäkra hem och bil, barn och katter är andra saker. Dessa är för mig självklara saker att försäkra. Men där är insatserna högre. brinner huset upp så är det stora pengar för att återställa. Samma sak med bilen.. Man måste se insatsen i förhållande till vinsten.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
T
Skippa försäkringen? Snart kommer dom väl och säger att jorden är rund också.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
När jag köpte bilen så tog jag självklart en helförsäkring men döm av min förvåning då ett annat bolag ringde å ville försäkra föräkringen??!! Det dom var ute efter att jag skulle ta en försäkring som gjorde att dom betalade självrisken om jag behövde använda bilförsäkringen. Jag sa blankt nej.. någon måtta får det väl vara. Tar inga andra försäkringar än bil å hus å barna... å det jag har gratis genom jobbet

V Vector skrev:
När jag köpte bilen så tog jag självklart en helförsäkring men döm av min förvåning då ett annat bolag ringde å ville försäkra föräkringen??!! Det dom var ute efter att jag skulle ta en försäkring som gjorde att dom betalade självrisken om jag behövde använda bilförsäkringen. Jag sa blankt nej.. någon måtta får det väl vara. Tar inga andra försäkringar än bil å hus å barna... å det jag har gratis genom jobbet
Om bilen var ny hoppas jag inte det var helförsäkring. :geek:

Nä.. den var inte ny men dyr ..:D iaf. för mig....

Tja, just de där självriskförsäkringarna brukar kunna vara rätt prisvärda, speciellt om man har en ny bil med hög självrisk på vagnsskada etc.
Om inte annat så kan det vara värt att jämföra priset på försäkringen med en högre självrisk + självriskförsäkring jämfört med försäkringen med en lägre självrisk.

Men, var och en får själv välja hur man värderar försäkring och självrisk på sina olika "objekt".

M
Ha ha ja man behöver inte fundera mer än en gång på hur familjen Bengtsson (Siba, Netonet, Computer city osv) har gjort sina miljarder. Det är inte på att sälja tv-apparater iaf., nä det är på Solid försäkring och Resurs finans man gjort flera miljarder.

Eller bolaget som envisas med att skicka hem brev där man erbjuder "garanti" på bilen. Vad är det för människor som går på denna bluff? Jag kollade upp ett av bolagen, vilka sjuka pengar dom gör på detta bluffupplägg! Ägaren bakom bolaget hade hela garaget fullt med nya Ferrari, Porsche turbos, Audi RS6 osv, bilar för +20msek. Anmälningarna till ARN står som spön i backen:D

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer ihåg en säljare som jobbade på Expert gissningsvis när man började med dessa försäkringar. Han förespråkade försäkring på vissa produkter. T ex Boomboxen som man då kunde misshandla bäst man ville på stranden då man i princip kunde komma tillbaka med skalet och få ut en ny. Jag gissar att marknaden för försäkringar inte riktigt var etablerad då varvid man kunde utnyttja (missbruka?) fördelaktiga villkor.

Nu är det svårare att hitta saker där man själv har ett informationsövertag jämfört med försäkringsbolaget.

M MagHam skrev:
Det enda man ska/måste försäkra är hus och fordon.
Eller så kan det vara så att olika människor har olika livssituation, förutsättningar, behov, önskemål, krav osv.

Bara för att du anser att hus och fordon är det enda man ska/måste försäkra är det inte samma sak som att det är det enda som "man" ska/måste försäkra. Och nej, jag avser inte butikens lurendrejeriförsäkring av tvättmaskiner här, men att utgå från sin egen situation och göra det till en allmängiltig sanning är fel. Då är det dags att försöka tänka utanför sin egen lilla bubbla.

M merbanan skrev:
Jag kommer ihåg en säljare som jobbade på Expert gissningsvis när man började med dessa försäkringar. Han förespråkade försäkring på vissa produkter. T ex Boomboxen som man då kunde misshandla bäst man ville på stranden då man i princip kunde komma tillbaka med skalet och få ut en ny. Jag gissar att marknaden för försäkringar inte riktigt var etablerad då varvid man kunde utnyttja (missbruka?) fördelaktiga villkor.

Nu är det svårare att hitta saker där man själv har ett informationsövertag jämfört med försäkringsbolaget.
Den absolut bästa elektronik-affären jag gjort var när vi hyrde video från Thorn under småbarns-åren.
Vi betalade en fast avgift för att ha en fungerande video. Löpande kom tekniker från Thorn ut med en ny modell och bytte ut den som för tillfället gett upp, oavsett om det var pga något videoband som fastnat eller om den rasslade av småpärlor eller var nymatad med banan.
Skeptisk till att vi hade en enda maskin tillräckligt länge för att behöva byta batteri i fjärrkontrollen.

Tror att vi kan ha varit en bidragande faktor till att de fick lägga ned. :D

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.