H
Redaktionen Redaktionen skrev:
Butikernas försäkringar på tv-apparater, vitvaror och liknande är i de flesta fall onödiga enligt Finansinspektionens granskning.

Du kan läsa artikeln här: FI: Skippa butikens produktförsäkring
Beror på vad det är för produkt, pris och i förhållande till vad butikens försäkring kostar. Kontrollera först vad täcker din försäkring och vad täcker butikens försäkring. Numera är det 2 års garanti på elektronik och 3 års reklamtionsrätt. Ju längre tid som har gått ju mer måste du bevisa att det är ett ursprungligt fel. En kund köpte en hushållsmaskin, butikens försäkring en 100 lapp, inget åldersavdrag, du får en ny maskin om den går sönder.

I
Min erfarenhet är att så gott som alla försäkringar är skit, speciellt hemförsäkringen. Tyvärr måste man ha en för att skydda sig mot brand men det är också allt vi har den till.

Men visst, byter man prylar varje år och inte är något vidare på att värna om det man har så kan det kanske vara en bra investering.

Det finns egentligen bara en pryl försäkring jag tecknat och det en solid försäkring när jag köpte El-cykel, hemförsäkringens teckning är ju ett rent skämt när det kommer till cyklar.

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
nästan lika dant med garantin på saker dom fri skriver sig från allt sluta med att jag inte ens tar kvitton längre på visa saker

Handlar alltid vitvaror och dyrare köksprodukter med Nordea gold kortet och får en allrisk utan självrisk på köpet i 5 år.
Har använt den vid 2 tf utan problem.

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Alla har sin egen syn på försäkringar. Vissa anser att om de smäller har de klarat sig så länge att det man sparat in det på avgiften.
Vissa tycker att butikens försäkringar är toppen. Alla gör vi våra egna bedömningar.
Jag tycker att det är korkat att inte ha hemförsäkring och villa försäkring. Eller katt försäkring. Jag kommer inte och ifrågasätter folks val. även om de inte tycker som jag.

Jag skulle gärna haft en högre självrisk på brand och vattenskador mot en lägre premie
Om mitt hus brinner upp så kommer inte 20000:- i självrisk kännas så mycket. Jag skulle ändå inte använt försäkringen kostnader under 20000

@Bananskalare Då ska du be ditt försäkringsbolag att höja självrisken.
Det har jag gjort och därmed sänkt premien.
Dom kommer inte att se skymten av mig heller utom vid brand, omfattande vattenskada eller hussvamp.

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
V Vector skrev:
Nä.. den var inte ny men dyr ..:D iaf. för mig....
V Vector skrev:
Nä.. den var inte ny men dyr ..:D iaf. för mig....
Jag kör en gammal bil med stort affektionsvärde (220hp) för mig men minimalt marknadsvärde med 33000 mil. Har helförsäkring eftersom hemtransport från utlandet ingår för 1200 kr vid ej enkelt reparerbart problem. Före Ukrainakriget lovade de till och med hemtransport från Vladivostok för detta pris (väntar med den resan till pension dock).

Så kolla upp hemtransport! Det som fick mig att välja visst försäkringsbolag.

jonas.o jonas.o skrev:
Jag kör en gammal bil med stort affektionsvärde (220hp) för mig men minimalt marknadsvärde med 33000 mil. Har helförsäkring eftersom hemtransport från utlandet ingår för 1200 kr vid ej enkelt reparerbart problem. Före Ukrainakriget lovade de till och med hemtransport från Vladivostok för detta pris (väntar med den resan till pension dock).

Så kolla upp hemtransport! Det som fick mig att välja visst försäkringsbolag.
Är du säker på att de verkligen transporterar hem den i alla lägen? Jag misstänker att om de bedömer marknadsvärdet till ex. 10 000 på bilen, och det kostar 100 000 att få hem den, så ger de dig 10 000 i kontantersättning och låter skrota den på plats. Visserligen så kan det säkert kosta bolaget ytterligare 10 000 att skrota den i vissa länder, innan all pappersexercis är klar.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är du säker på att de verkligen transporterar hem den i alla lägen? Jag misstänker att om de bedömer marknadsvärdet till ex. 10 000 på bilen, och det kostar 100 000 att få hem den, så ger de dig 10 000 i kontantersättning och låter skrota den på plats. Visserligen så kan det säkert kosta bolaget ytterligare 10 000 att skrota den i vissa länder, innan all pappersexercis är klar.
Såvida de inte ljög för mig. Jag beskriv det väldigt noga. Det är Mercedes-Benz försäkring och MB har ju en "policy" av att hålla gamla bilar på vägarna som "reklam" (genom t.ex ha reservdelar för alla modeller typ sen 1886).

Ska dock be att få det skriftlig också! Tack för kommentaren.

I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tycker att det är korkat att inte ha hemförsäkring och villa försäkring. Eller katt försäkring. Jag kommer inte och ifrågasätter folks val. även om de inte tycker som jag.
Vi har 2 innekatter, den ena kostar 3000 kr , den andra 2500 kr / år. Katten med högre premie är några år äldre och har medfött problem med tänderna(som inte försäkringen egentligen täcker), riskerna är relativt små för dessa 2. Men visst har vi varit hos veterinären och då har det visat sig att ersättningen från försäkringen är minst sagt blygsam vid "enklare" problem. Dessutom framstår bolaget vi hade\har som luriga. Däremot, förra katten vi hade dog i förtid på grund av komplikationer, en ovanlig händelse och där gick försäkringen in och ersatte runt 10 000 - 15 000 kr. MEN då ska man veta att vid det laget hade vi betalat in den summan i ren premie sen tidigare.

Så när vi förhandlade om försäkringar så tänkte vi först att vi behåller försäkringen för att skydda oss mot de värsta händelserna(med högsta möjliga självrisk), d.v.s sådant som kan kosta 20 000+ men med tanke på hur liten den risken faktiskt är så valde vi att skippa försäkring helt. Istället sätter vi in premien årligen på att sparkonto som används vid veterinär besök. Skulle det trots allt dyka upp komplikationer där kontot inte räcker till så kommer vi skjuta till vad som krävs, det är dock högst osannolikt att vi kommer gå minus.

Försäkring är just det, försäkring, i de aldra flesta fall kommer man gå minus på den. MEN i vissa fall kan den absolut rädda en situation om man just då har dåligt med medel.

Jag säger inte att vårt vis är rätt för alla men du testar vi detta och ser hur det slår ut.

Till hempularen:

Jag kollade med en utlandsskadehandläggare på MB försäkring och följande gäller:

om bilens befintliga värde överstiger transportkostnaden tar de hem den inte annars, dvs vad du misstänkte och det är ju väldigt rimligt.

väl i Sverige kan de välja att laga, lösa in eller att ägaren behåller den och lagar själv.

Värdet är marknadsvärde i Sverige och man tar hänsyn till exvis Ferrita avgassystem dvs inte bara schablon.

De tar hem MB "varje dag". En typisk transport kan kosta t.ex 35000 kr från Spanien men med ett vält träd i bilen eller liknande blir det inlöst.

Lagade den en gång på en MB-verkstad på en resa och deras Werkstattmeister gjorde det gratis och tog bara 7 EUR i betalt för material.

Slutsats: härligt incitament att hålla en klassiker fin

(just nu ligger liknande på kanske 60k på blocket så behöver jobba lite på den...)

I Ironside skrev:
Vi har 2 innekatter, den ena kostar 3000 kr , den andra 2500 kr / år. Katten med högre premie är några år äldre och har medfött problem med tänderna(som inte försäkringen egentligen täcker), riskerna är relativt små för dessa 2. Men visst har vi varit hos veterinären och då har det visat sig att ersättningen från försäkringen är minst sagt blygsam vid "enklare" problem. Dessutom framstår bolaget vi hade\har som luriga. Däremot, förra katten vi hade dog i förtid på grund av komplikationer, en ovanlig händelse och där gick försäkringen in och ersatte runt 10 000 - 15 000 kr. MEN då ska man veta att vid det laget hade vi betalat in den summan i ren premie sen tidigare.

Så när vi förhandlade om försäkringar så tänkte vi först att vi behåller försäkringen för att skydda oss mot de värsta händelserna(med högsta möjliga självrisk), d.v.s sådant som kan kosta 20 000+ men med tanke på hur liten den risken faktiskt är så valde vi att skippa försäkring helt. Istället sätter vi in premien årligen på att sparkonto som används vid veterinär besök. Skulle det trots allt dyka upp komplikationer där kontot inte räcker till så kommer vi skjuta till vad som krävs, det är dock högst osannolikt att vi kommer gå minus.

Försäkring är just det, försäkring, i de aldra flesta fall kommer man gå minus på den. MEN i vissa fall kan den absolut rädda en situation om man just då har dåligt med medel.

Jag säger inte att vårt vis är rätt för alla men du testar vi detta och ser hur det slår ut.
svenska veterinärer är jävligt dyra om mot övriga länder att det är helt sjukt vad dom kan ta betalt

hade själv hundförsäkring när jag bodde i sverige men här är det väldigt få som har det för att det inte ens är värt det priserna är så otroligt mycket lägre

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
I
M maria01 skrev:
svenska veterinärer är jävligt dyra om mot övriga länder att det är helt sjukt vad dom kan ta betalt

hade själv hundförsäkring när jag bodde i sverige men här är det väldigt få som har det för att det inte ens är värt det priserna är så otroligt mycket lägre
Håller helt med, priserna är crazy! Har en katt som har en tand som han gärna gnisslar mot, att plocka ut den uppskattar de till 8000 - 15 000 kr, försäkringen tar såklart 0 k av det även när vi hade största försäkringen. Bara ett besök för att få en medicin(smärtlindrande och inflammationsdämpande) utan prover kostade 1500 kr. Man ska dock tänka på att det inte är subventionerad så som vanlig sjukvård för oss människor.

Oavsett vad så kom vi fram till att det var mer lönsamt i vårt fall att själva stå får allt. Det var försvinnande lite som försäkringsbolaget tog.

Redigerat:
I Ironside skrev:
Oavsett vad så kom vi fram till att det var med lönsamt i vårt fall att själva stå får allt. Det var försvinnande lite som försäkringsbolaget tog.
Ja de kör verkligen med falsk trygghet. De utnyttjar folks oro och kärlek till sina djur för att skrämma dem till att ta dyra försäkringar som när det väl händer något ofta bara ersätter en liten del av kostnaden. Har själv råkat ut för att enbart få ca. 1700 av total kostnad på ca 7500. Ersättningen var mindre än årspremien. Inte min idé att ha försäkring men talat för döva öron innan, men efter detta så rök försäkringen. Hela idén med att sälja en försäkring är ju att försäkringsbolaget räknar med att göra vinst med det så att man blir blåst av dem bör inte förvåna någon.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
I
Skippar man försäkringen så är det viktigt att se till så att man har en buffert som täcker upp. Klara man inte av att skaffa fram en sådan buffert så kan fortfarande en försäkring vara rätt så länge som man kan betala självrisk plus lite(mycket) till. Man vill inte hamna i en sits där man inte kan betala för sjukvården som behövs!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.