Jag har för första gången öppnat upp köksfläkt som har fett överallt även bakom filtret. Nu har jag öppnat upp motorkåpan och kvar är trafo och motor och där det också är massa fett. Se bilden.
Kan man göra nåt åt detta? Går det rengöra, hur? Måste jag rengöra?
Måste jag rengöra men är det orimligt svårt få okej, så att man måste byta fläkt?
Det sitter två likadana motorer. Själva motorn är väl innanför så är kanske medt trafin med anslutningar som är drabbat.
Kan man göra nåt åt detta? Går det rengöra, hur? Måste jag rengöra?
Måste jag rengöra men är det orimligt svårt få okej, så att man måste byta fläkt?
Det sitter två likadana motorer. Själva motorn är väl innanför så är kanske medt trafin med anslutningar som är drabbat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du ser på bilden är väl motorn med 2 st statorlindningar och alltså ingen trafo - eller?
Kanske kan gå att värma med hårtork och få det mesta fettet att rinna av?
Kanske kan gå att värma med hårtork och få det mesta fettet att rinna av?
Nja den är 90cm bred, det är kanske lite bredare än vanligt. Den går över vanliga spisen sen ut lite över vedspisen som är bredvid. Två motorer bara sen ut i ett rör och upp i skorstenen. 2x125W.
Okej tyckte bara det såg ut som en trafo men kanske inte är det. Inget man bara öser på vad som hälst för att få rent iaf.
Men tror jag ger upp nu ändå, på två ställen har lösningarna till ena motorn släppt. Antingen släppte de när jag demontera allt eller så har det alltid vart lösa. Har inte sugit jättebra men har tänkt det beror på frånluftsventillationen i övriga huset, inte att ena motorn aldrig gått. Eller så lossnade de som sagt bara nu. Men ser inga kul ut att löda detta igen och nån annan kabel ser lite klämd ut med.
Okej tyckte bara det såg ut som en trafo men kanske inte är det. Inget man bara öser på vad som hälst för att få rent iaf.
Men tror jag ger upp nu ändå, på två ställen har lösningarna till ena motorn släppt. Antingen släppte de när jag demontera allt eller så har det alltid vart lösa. Har inte sugit jättebra men har tänkt det beror på frånluftsventillationen i övriga huset, inte att ena motorn aldrig gått. Eller så lossnade de som sagt bara nu. Men ser inga kul ut att löda detta igen och nån annan kabel ser lite klämd ut med.
Det är några gånger som jag öppnat en köksfläkt. Det är kladdigt och äckligt och ingenting man vill göra. Men om fläkten inte är så gammal att man vill köpa en ny kan det vara värt det. Jag tycker inte att det ser på något vis extremt ut på din bild. Om du kan få bort fläkthjulet från motorn så kan du köra det i diskmaskinen. Sedan kan insidan på fläkten rengöras med rengöringsmedel på sprayflaska och disktrasa. Blir det lite fett kvar på motorn och andra interna delar är det ingen katastrof. Det blir i alla fall bättre än det är nu.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo jag fick bort fläkthjulet på ena så bör gå på andra. Men känns inga kul med fettindränkt motor där det ligger tjockt med fett mellan alla el-anslutningar. Fett kan väl leda ström?
Sen så har det nu släppt på ett par lödda ställen. Får börja kolla lite priser. Vet inte hur gammal fläkten är, vi har bott i huset 5 år sen var väl köket några år till men inte antikt.
Sen så har det nu släppt på ett par lödda ställen. Får börja kolla lite priser. Vet inte hur gammal fläkten är, vi har bott i huset 5 år sen var väl köket några år till men inte antikt.
Det kan ju också förklara varför den fungerat dåligt.
Jag har en gång öppnat en köksfläkt därför att den slutat fungera. Den gången var det nog snarare att fettet isolerade där det skulle vara kontakt. Men den fläkten var så vidrig inuti att jag bara gav upp och såg till att den blev ersatt.
Jag har en gång öppnat en köksfläkt därför att den slutat fungera. Den gången var det nog snarare att fettet isolerade där det skulle vara kontakt. Men den fläkten var så vidrig inuti att jag bara gav upp och såg till att den blev ersatt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Njae, det skall mycket till innan det gör det. Fett är en ganska bra isolator. Så länge som det är fett, och inte någon förkolnad massa. (Man använder skillnaden i ledningsförmåga mellan fett och muskler/blod när man gör kroppsfettmätning mha impedansmätning)É ÉlPontus skrev:
Men det utgör ju en brandrisk, oavsett om det leder ström eller inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden