"De är avsedda att användas när man inte har någon möjlighet att få dit ström eller sladden skulle vara väldigt mycket i vägen,"

Eller -för kort...

mvh//R..

Hej!

Jag har Makitas 18v LXT cirkel, jag har använt den för kapning av OSB och Gips skivor. För det ändamålet tycker jag att den fungerar bra, dock så konsumerar sågning mycket batteri så dubbla accar är nog ett måste för att hålla produktiviteten uppe.

/Håkan

Väcker liv i en gammal istället för att starta en ny så att vi får allt samlat i en och samma tråd :)

Jag tänkte investera i en såg nu till sommarens projekt, men står i valet och kvalet vilken jag ska satsa på av dessa tre alternativ:

- 18v Makita cirkelsåg, fördelar som jag ser det: Har andra Makita 18v maskiner, batterier samt laddare, bra pris på Tradera och eBay, skönt att inte vara i behov av ström.

- Festool TS55, fördelar på den, outstanding när det gäller kapning av raka snitt och skivor samt valbart sågdjup

- Hitachi C6BU2 fördelar på den är att man jan ställa vinkeln, kan tänka mig att det kommer att användas om man har den funktionen. Går även att använda skena för raka snitt, går det även att ställa sågdjup på den?

Vad ska den användas till? Kapa skivor, klyva reglar och brädor på hobbynivå

Kapa skivor: Sänksåg
Kapa reglar: Kap&gersåg
Klyva reglar: Bordssåg

En cirkelsåg är mest allround då den klarar allt ovan men är inte bäst på något.

Vad du ska välja är helt beroende på vilken precision du vill ha. Ska allt du sågar vara av hög precision? Då ska du ha alla tre. Annars välj efter det du vill ha högst precision i. Har ingen av de momenten betydelse så kan du välja cirkelsåg och komma billigt undan.

End skrev:
Kapa skivor: Sänksåg
Kapa reglar: Kap&gersåg
Klyva reglar: Bordssåg

En cirkelsåg är mest allround då den klarar allt ovan men är inte bäst på något.

Vad du ska välja är helt beroende på vilken precision du vill ha. Ska allt du sågar vara av hög precision? Då ska du ha alla tre. Annars välj efter det du vill ha högst precision i. Har ingen av de momenten betydelse så kan du välja cirkelsåg och komma billigt undan.
Ditt resonemang haltar lite, justersåg är bättre till skivor. Och en sänksåg är knappt bra till nåt ;)

Jag har både och Hitachi c6 och Festool 55 och tycker det är olika maskiner så det bästa är att ha båda.
Men skulle jag välja en så blir det Hitachin för med den går det att göra allt, även om tex skivkapningen tar längre tid om det ska bli lika bra.

Till fullstora skivor funkar givetvis flera hundra kilo justersåg bättre ja, men inte bordssåg.

M
Jimmu skrev:
- 18v Makita cirkelsåg, fördelar som jag ser det: Har andra Makita 18v maskiner, batterier samt laddare, bra pris på Tradera och eBay, skönt att inte vara i behov av ström.

- Festool TS55, fördelar på den, outstanding när det gäller kapning av raka snitt och skivor samt valbart sågdjup

- Hitachi C6BU2 fördelar på den är att man jan ställa vinkeln, kan tänka mig att det kommer att användas om man har den funktionen. Går även att använda skena för raka snitt, går det även att ställa sågdjup på den?
Vad gäller valbart sågdjup så har både makitas 18-voltare och C6BU2 det. Ställa vinkeln går även det på makitas 18-voltare (iallafall BSS610 som jag har).

Tack för era svar, guld värt att läsa era kommentarer inför ett köp! :)

Kanske är dum nu, men vad är skillnaden mellan en sänksåg och en cirkelsåg med valbart sågdjup?

Jag ska ha den till hobbybruk så om det tar några sekunder extra med en cirkelsåg när jag ska kapa en skiva spelar ju ingen större roll.

En sänksåg kan du starta såga mitt i en skiva tex, det kan du inte med en cirkelsåg.

Stefan N skrev:
En sänksåg kan du starta såga mitt i en skiva tex, det kan du inte med en cirkelsåg.
Precis! Det är jag medveten om! Finns det några andra fördelar med en sänksåg?

Jimmu skrev:
Precis! Det är jag medveten om! Finns det några andra fördelar med en sänksåg?
Du kan såga närmre en vägg, annars inte många.

1. Säkerhet, klingan fälls in och ökar säkerheten vid t.ex. kickback.

2. Dammupptagningen är överlägsen.

3. Med t.ex. Festool TS55R kan man köra 12 mm från vägg.

4. Används i huvudsak med styrskena och sågar alltid precis där man lägger skenan (spar mkt tid).

5. Djupinställningen ställer du in utan att det står i vägen till skillnad från cirkelsåg där man ställer in hela bottenplattan. Med finjusteringsskruven kan man ställa in djupet mycket exakt. Bra vid t.ex. urtagningar på befintlig konstruktion. T.ex. ta bort en bit parkett utan att skada det som finns under parketten.

6. Ger splitterfria snitt, möjligt att få splitterfritt på båda sidor av ämnet, d.v.s. även på "spillbiten", svårare att uppnå det med cirkelsåg.

7. Köp sänksåg, du kommer inte ångra.

Väldigt få av alla de fördelar som tillskrivs sänksågen har med själva sänkfunktionen att göra. Det är väl snarare så att när man gjorde första sånksågen passade man på att förbättra en del prylar och i samma veva så avstannade utvecklingen på top of the line cirkelsågar eftersom folk istället köpte en sänksåg om man köpte dyrt (antagligen mest pga skensågningsfunktionen)

Allt det där med splitterskydd o dammupptagning o noggrannhet o såga nära vägg o skensågning o annat går att göra lika bra eller bättre på en cirkelsåg om någon ser intresse av att utveckla en sådan.

Själv ser jag 2 moment där själva sänkfunktionen är en fördel så som jag arbetar.

1. När jag sågar icke fullbreddsbitar på mitt mft liknande bord. Sågen kan stå på skenan nära där jag ska börja snittet och parkeras där hag slutar. Medd en vanlig cirkelsåg hade jag fått börja utanför bordskanten och köra tills jag kommit utanför bortre bordskanten.

2. Den kan stå på sulan när man ställer den ifrån sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.