Buuzzz skrev:
Festools nya cirkelsåg kanske kan vara något? Går att använda som "vanlig" cirkelsåg eller att köra med skena.
(dock inte så långa skenor...)

[länk]

[länk]

Denna verkade intressant! Smidigt när man kan spänna fast skenan på sågen och den hänger kvar, har inte TS55 denna funktionen?
Hur lång skena klarar den av tro? 1200mm vore kalasbra så att den räcker till OSB skivor osv :)

Ola C skrev:
Väldigt få av alla de fördelar som tillskrivs sänksågen har med själva sänkfunktionen att göra. Det är väl snarare så att när man gjorde första sånksågen passade man på att förbättra en del prylar och i samma veva så avstannade utvecklingen på top of the line cirkelsågar eftersom folk istället köpte en sänksåg om man köpte dyrt (antagligen mest pga skensågningsfunktionen)

Allt det där med splitterskydd o dammupptagning o noggrannhet o såga nära vägg o skensågning o annat går att göra lika bra eller bättre på en cirkelsåg om någon ser intresse av att utveckla en sådan.

Själv ser jag 2 moment där själva sänkfunktionen är en fördel så som jag arbetar.

1. När jag sågar icke fullbreddsbitar på mitt mft liknande bord. Sågen kan stå på skenan nära där jag ska börja snittet och parkeras där hag slutar. Medd en vanlig cirkelsåg hade jag fått börja utanför bordskanten och köra tills jag kommit utanför bortre bordskanten.

2. Den kan stå på sulan när man ställer den ifrån sig.
Den största fördelen med en sänksåg är ju att man kan kapa grejer som redan är monterade, exempelvis gipsskivor på vägg eller parkett på golv. Detta är omöjligt med en cirkelsåg, att man sedan kan använda sänksågen även till allt man använder cirkelsågen till gör den ju till en bättre produkt. Har man sänksåg behöver man därmed ingen cirkelsåg, men tvärtom fungerar ej. Detta gör ju att ett högre pris är motiverat.

Man kan sänka ned en cirkelsåg mitt i också.
Så länge man inte har klyvkniv.

Inget jag rekommenderar men det fungerar

jag är en glad amatör och har både c6bu2 samt makitas 18 volt i lxt serien... minns inte vad den heter...

jag använder faktiskt båda typ lika mycket.. men när det blir grövre skivor, typ 22mm spån blir det hitachin, vanlig 11mm osb går kanonbra med 18v.

att kapa med 1 hand på svåråtkomliga ställen...typ stå på stege osv går även det kanonbra med 18v maskinen då man känner att man har mer kontroll på den, troligen pga den lägre effekten.. hugger den så orkar den helt enkelt inte snurra klingan...

hantverkare1 skrev:
Man kan sänka ned en cirkelsåg mitt i också.
Så länge man inte har klyvkniv.

Inget jag rekommenderar men det fungerar
Det är mycket som går som man inte bör göra. Dessutom lär ju kvalitén på snittet bli sådär. Jag ska t.ex. lägga fiskbensparkett snart. Skulle jag då ha kapat ändarna genom att tvinga ner cirkelsågen istället för att använda sänksåg hade det ju inte blivit rakt för fem öre. Det är ju skillnad i precision på arbetena man använder cirkel- respektive sänksåg till.

falkn skrev:
Den största fördelen med en sänksåg är ju att man kan kapa grejer som redan är monterade, exempelvis gipsskivor på vägg eller parkett på golv. Detta är omöjligt med en cirkelsåg, att man sedan kan använda sänksågen även till allt man använder cirkelsågen till gör den ju till en bättre produkt. Har man sänksåg behöver man därmed ingen cirkelsåg, men tvärtom fungerar ej. Detta gör ju att ett högre pris är motiverat.
Jag använder min uteslutande i snickeriet därav min något snäva tolkning. Golv har jag lagt några stycken men aldrig känt behov/sett fördelen av att kapa/klyva plank som redan lagts på plats. Så, genuint nyfiken på när man gör detta? Inte som en kritisk fråga utan ser mer chansen att lära mig något.:)

I mitt fall sågade jag ett befintligt golv för att kunna lägga klinkers istället precis innanför ytterdörren.

Ola C skrev:
Jag använder min uteslutande i snickeriet därav min något snäva tolkning. Golv har jag lagt några stycken men aldrig känt behov/sett fördelen av att kapa/klyva plank som redan lagts på plats. Så, genuint nyfiken på när man gör detta? Inte som en kritisk fråga utan ser mer chansen att lära mig något.:)
När man lägger fiskben så måste du kapa själva fiskbensmönstret i kanterna för att få en rak kant att lägga listband och fris mot.

OK, jag är med.

Jimmu skrev:
Denna verkade intressant! Smidigt när man kan spänna fast skenan på sågen och den hänger kvar, har inte TS55 denna funktionen?
Hur lång skena klarar den av tro? 1200mm vore kalasbra så att den räcker till OSB skivor osv :)
De långa kapskenorna är har en såglängd på 670mm.
Men om jag förstod det hela rätt så kan man även köra med vanliga standard skenor.

M
pr95 skrev:
:x kvalitet ?

[länk]
Hoppsan. Festool kanske är mer hype än vad man anat. Känns skönt att man inte gått all-in för då hade jag nog känt mig lite lurad...

MaxPax skrev:
Hoppsan. Festool kanske är mer hype än vad man anat. Känns skönt att man inte gått all-in för då hade jag nog känt mig lite lurad...
När man jobbat med sänksågen känner man sig definitivt inte lurad. :)

• Gilla
Martin Peterson
  • Laddar…
Chaly
Ahhh... Härligt att se AvE riva isär en TS55. Underhållande snubbe! Nån som råkat ut för haveri på någon av de veka punkter han hittade?

Fett, detta måste jag se vid första bästa tillfälle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.