Byggahus.se

Festool TS55

1. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Hej!

Jag har massiva björkplank som är 50mm tjocka som jag skulle vilja kunna klyva upp till smalare stavar. Skulle en TS55 klara det tro? Tanken är att jag rikt och planhyvlar björken först och sedan klyver jag upp bitar med styrskena. Har inte så stor plats så en större klyvsåg är uteslutet. Pallar den trycket att jobba så hårt?

Mvh Dcaprio

2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 355 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    För hemmafix kommer den att fungera utmärkt för det. Belasta den rimligt så är det inga problem. Men det är ett krav att använda 12 tänders klyvklingan (kallas av okänd anledning för "panther"). Sen är det inte så kul att klyva så, eftersom skenan har dåligt stöd etc (man får lägga under jämntjockt i bakkant på skenan etc), men det går naturligtvis. Sen måste du såklart hyvla igen om du behöver 90 grader exakt i hörnen och hyvlad yta.

Redigerat 7 jul 2017 17:18
  3. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 157 inlägg
    "...60% of the time, it works, every time.

Yup, its made with bits of real panther, so you know its good..."

/Brian Fantana

4. D
    Medlem · 117 inlägg

Dcaprio

Medlem
    Okej, så det kanske inte är optimalt, med tanke på priset :) Just nu så klyver jag med handsåg, men svetten lackar ganska ordentligt efter en stav

5. F
    Medlem · Västra götaland · 6 664 inlägg

fsn

Medlem
    Jag förstår inte riktigt vad som inte skulle funka. Gjorde samma sak med 35mm tjock ask och min Dewalt sänksåg. Har tidigare kört 40mm tjock ek på samma sätt. Matningshastighet med måtta. Sågat med 2mm övermått och sen hyvlat in det i en lånad plan&rikt av tveksam kina-kvalite och det funkade bra för en amatör som inte jobbar på ackord.

6. P
    Medlem · Örebro · 324 inlägg

Polyene

Medlem
    Det borde gå bra med en klyvklinga, så länge som du gör som Daniel_N skriver och lägger en jämntjock planka under skenan, och att du har en plan yta att jobba på.
    Jag har gjort det några gånger och lagt upp virket på altanens kant, men det blir inte helt rätvinkligt eftersom trallen inte är helt plan.
    Dock så borde det ju kunna bli minst lika bra som att göra det med en handsåg.

7. bulleribock
    Medlem · 518 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.