3 707 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Festool TS55 vibrationer?
Har på senare tid börjat använda min TS55 rätt mycket, och den är kanon! Men, har noterat att vid uppstart, och även när man maxar i 'luften' så kommer den i obalans/resonans med några sekunders mellanrum, ungefär som att lagret är kasst, eller klingan inte sitter åt ordentligt. När man startar, så sker detta när den mjukstartar.
Är det något som känns igen, eller ska jag lämna in den för lite TLC hos doktorn? Maskinen är sedan i vintras, och jag tror att den alltid har betett sig lika dant.
Är det något som känns igen, eller ska jag lämna in den för lite TLC hos doktorn? Maskinen är sedan i vintras, och jag tror att den alltid har betett sig lika dant.
Har en TS75, och den rasslar också till vid uppstart, vilket den gjort från dag 1. Faktiskt inte funderat på som ett problem, men visar det sig att de inte alla gör det tar jag gärna tipset och lämnar in den.Drakir skrev:
--- Mats ---
Har några elverktyg av olika märken som kommer i självresonans så som ni beskriver vid uppstart...har inte haft några problem med något av dem under de år som jag använt dem.
Min TS55:a är likadan.. Gick tillbaka direkt till butiken och pratade med säljaren som försäkrade mig om att det var helt normalt.. Hade med den elektroniska regleringen av varvtalet att göra..
Vet inte om det stämmer men det lät logiskt och jag har aldrig märkt nån försämring av funktionen iaf..
Vet inte om det stämmer men det lät logiskt och jag har aldrig märkt nån försämring av funktionen iaf..
Det kan vara så att man passerar några egenfrekvenser för olika delar på maskinen vid start som exciteras så att man får resonans. Det är ett känt fenomen för alla rotorer eller turbomaskiner. Ett av de viktigaste designkriterierna för sådanna maskiner är att undvika resonans vid driftvarvtal och endast passera resonanserna snabbt vid start och stopp. Annars kan det gå riktigt illa och sluta med en mindre katastrof.
Klicka här för att svara