1 154 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Festool TS55 - skenan bygger?
Ska kapa 15mm ekparkett som ligger mot betonggolv. Jag har kilat upp det ett par mm så jag kan köra sänksågen på 15mm utan att skada klingan, men hittar inte hur många mm skenan bygger. Jag har sökt på BH och googlat, men söker nog fel :/
Så, finns nån snäll själ som har lust och berätta?
Så, finns nån snäll själ som har lust och berätta?
Jag har för mig att det är 5mm, annars brukar jag sätta den på 15mm köra ned klingan, öka mm för mm tills den är igenom och sedan köra snittet.
Kapat o klar, litet missöde med skenan när sågen klingan nöp och hoppade ur händerna. Gör lite ont i hjärtat när det är ett fint såghack i sprillans ny skena
(varför kunde inte hacket bli i den redan använda skenan)
Annars 6mm fick jag lägga till.
Annars 6mm fick jag lägga till.
Vet faktiskt inte. Nog för att jag kilat upp golvet lite, men detta var första snitet så jag tycker inte det borde vara därför. På slutet nöp det igen, men det var när 98% av golvet var sågat och då var jag beredd när ja kapade sista biten.Nimajneb skrev:
Benji: har du nån teori? Under 15mm parkett var först skumplast, sen tätplast mot betongbjälklag.
Nypa kan det göra ibland, men inte så att sågen hoppar ur skenan, höll du inte fast sågen?
Annars spelar ett jack ingen roll, det visar bara att grejerna används?..
Att det nyper kan ha att göra med klingan, är den skiten eller behöver slipas?
Annars spelar ett jack ingen roll, det visar bara att grejerna används?..
Att det nyper kan ha att göra med klingan, är den skiten eller behöver slipas?
Kan absolut vara att jag inte höll i ordentligt, stod och balanserade från sidan utan att kunna lägga vikt (fot) mot ekgolvet.pbengtsson skrev:
Klingan var en klyvklinga, 28t tror jag? Sågott som ny, den åt så snabbt att ja fick titta ibland om jag inte glömt sänka sågen
Sant, jacket gör inget, och gummilisten byts ju ut för eller senare, men det är som första repan på bänkskivan/kylsskåpet/nylagda golvet, det svider lite extra speciellt när man har sig själv att skylla
Klicka här för att svara