Tänkte bara tipsa om en liten mod. jag gjorde till min sänksåg.
Eftersom jag uteslutande använder sågen på skena och skenan "bygger" ungefär 6-7mm får man alltid lägga på 7mm till djupstoppen för att få korrekt sågdjup.
Genom att skruva i en skruv i djupstoppet (M4) - det finns ett hål förberett - kan jag nu ställa in maskinen på "exakt" sågdjup. Dock med reservation att jag får lägga på 10mm i stället, dvs skall jag ha 20mm sätter jag stoppet på 30mm.
Ytterligare en fördel men denna mod. är möjligheten till en "exakt" inställning av sågdjupet. Ett varv på justerskruven innebär +/- 0.5mm
Eftersom jag uteslutande använder sågen på skena och skenan "bygger" ungefär 6-7mm får man alltid lägga på 7mm till djupstoppen för att få korrekt sågdjup.
Genom att skruva i en skruv i djupstoppet (M4) - det finns ett hål förberett - kan jag nu ställa in maskinen på "exakt" sågdjup. Dock med reservation att jag får lägga på 10mm i stället, dvs skall jag ha 20mm sätter jag stoppet på 30mm.
Ytterligare en fördel men denna mod. är möjligheten till en "exakt" inställning av sågdjupet. Ett varv på justerskruven innebär +/- 0.5mm
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det verkar väl inte så dumt! Antar att det fungerar även på TS75. Man skulle faktiskt kunna sätta en remsa med nya siffror på de gamla, använder aldrig sågen utan skenan.
Klicka här för att svara
