5 128 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Festool T 15+3 erfarenheter?
Funderar nu på att köpa en T 15+3 men har lite frågor först.
Hur lång livslängd/antal laddningar klarar batterierna av innan man måste ersätta dem?
Vilken batteri storlek rekommenderar ni?
Hur fungerar det här egentligen med 1:ans och 2:ans växel och de olika momentinställningarna? När ska man använda vad?
Det var nog alla frågar för tillfället
Hur lång livslängd/antal laddningar klarar batterierna av innan man måste ersätta dem?
Vilken batteri storlek rekommenderar ni?
Hur fungerar det här egentligen med 1:ans och 2:ans växel och de olika momentinställningarna? När ska man använda vad?
Det var nog alla frågar för tillfället
Rekommenderar 15 då steget i tyngd inte är någon större skillnad mot 12:an, och ibland behövs dom extra volten.
1:ans växel är som vanligt den startkare, men har lägre varvtal än 2:an som är svagare men har högre varvtal. 1:an används vid skruvning av större skruv mm, 2;an används till borrning och försänkning.
Momenten ställs in hur hårt du vill att maskinen skall dra in skruven, till ett visst vridmoment sen kopplar elektroniken ur driften, bra att ha när man ska precisionskruva skruvar.
1:ans växel är som vanligt den startkare, men har lägre varvtal än 2:an som är svagare men har högre varvtal. 1:an används vid skruvning av större skruv mm, 2;an används till borrning och försänkning.
Momenten ställs in hur hårt du vill att maskinen skall dra in skruven, till ett visst vridmoment sen kopplar elektroniken ur driften, bra att ha när man ska precisionskruva skruvar.
M
MaskinKalle
Bannad
· Västra Götaland
· 17 inlägg
MaskinKalle
Bannad
- Västra Götaland
- 17 inlägg
Makita tycker ja.
Det är en starkare maskin och 15+3 är lite överskattad.
Tycker att festool är för dyr för kraften man får.
Makita har en LXT229 en vit makita 18volt för 3295 eller något sånt har ja sett i en butik.
BDF 452 eller något sånt tror ja den heter normalt. Men jag minns inte helt.
Men kör på makita ett par tusen billigare och mycket kraftigare.
Men ifall du behöver vinkel/sido chuken så är de ju festool men för kraft så är de makita.
eller festool C12 det är den som är värd pengarna!
15+3 är en 14,4 volt
10+3 är en 10,8 volt.
Det är en starkare maskin och 15+3 är lite överskattad.
Tycker att festool är för dyr för kraften man får.
Makita har en LXT229 en vit makita 18volt för 3295 eller något sånt har ja sett i en butik.
BDF 452 eller något sånt tror ja den heter normalt. Men jag minns inte helt.
Men kör på makita ett par tusen billigare och mycket kraftigare.
Men ifall du behöver vinkel/sido chuken så är de ju festool men för kraft så är de makita.
eller festool C12 det är den som är värd pengarna!
15+3 är en 14,4 volt
10+3 är en 10,8 volt.
Jag minns inte var jag läste det så jag kan tyvärr inte hänvisa till någon källa men det ska nog gå att söka på det.Micke184 skrev:
Sen av erfarenhet verkar det stämma. Har förbrukat flera 3,0 Ah batterier medan en 1,5 Ah fortfarande håller. Har dock inte fört loggbok om hur ofta jag laddat visst batteri utan det är bara en känsla.
Klicka här för att svara