13 111 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Festool slipmaskin och dammsugare, vad välja?
Verkar överdrivet att åka när man kan få gratis frakt vid så stora köp. Kollade på schreinerwerkzeuge-schmid.de (där jag fått bra service ett antal gånger) vad det skulle kosta, och med googles kurs kostar det dryga 12300 för en CTL 26 E AC, Rotex 150 och städset i SYS5 med stor slang.pjodden skrev:Jo en 36mm slang får det nog bli och då kanske man lika gärna kan ta städsetet.
Tyvärr finns det inga planerade tysklandsresor och dåligt med tid för det också. Dessutom kollade jag runt lite i Flensburg sist jag var där och när jag väl hittade någon som sålde Festool så var de inte billigare där, visst lite kan ju kursen påverka men det blir nog svårt att få ihop till resan.
Jag har bara använt RO125, men jag kommer när jag kan motivera ett köpa av RO 150 att även köpa framhandtaget, BG-RO 150.
Jag kan i de flesta fall lägga upp det jag slipar på bänk eller bockar. ETS är i balans och står i princip rätt även när jag släpper den på en plan yta. Rotex tippar och måste brottas med hela tiden. Vad gäller slipresultat och avverkning märker jag ingen större skillnad. Möjligen då till fördel för ETS, åtmintone i relation till arbetsinsatsen.
mvh Findus
mvh Findus
Äger själv en Ro150 och har ägt en ETS 125. Upplevde inte alls samma saker som du. Rotex:en har dock en inlärningskurva. När man väl lärt sig hur den fungerar så hade jag inga problem med att få minst lika bra resultat som med ETS:en.findus42 skrev:Jag kan i de flesta fall lägga upp det jag slipar på bänk eller bockar. ETS är i balans och står i princip rätt även när jag släpper den på en plan yta. Rotex tippar och måste brottas med hela tiden. Vad gäller slipresultat och avverkning märker jag ingen större skillnad. Möjligen då till fördel för ETS, åtmintone i relation till arbetsinsatsen.
mvh Findus
Om du inte märkte någon större skillnad i avverkning tror jag du använde den fel
Även fungerat bra och polera bilen med.
Jo, beställa blir i så fall alternativet.jonmo skrev:Verkar överdrivet att åka när man kan få gratis frakt vid så stora köp. Kollade på schreinerwerkzeuge-schmid.de (där jag fått bra service ett antal gånger) vad det skulle kosta, och med googles kurs kostar det dryga 12300 för en CTL 26 E AC, Rotex 150 och städset i SYS5 med stor slang.
Jag har bara använt RO125, men jag kommer när jag kan motivera ett köpa av RO 150 att även köpa framhandtaget, BG-RO 150.
Tack för länken och tipset. För de pengarna får man dammsugaren och slipen på Toolab men inget städset, detta tillkommer då för ca 2300:- så totalen landar på ca 14 500:-. Även med dålig fantasi kan jag nog komma på mycket som är roligare att göra för 2800:- !
Kul att det uppskattas. Återkoppla gärna om du köper därifrån, vore bra att veta om det fortfarande är fri frakt till Sverige. Borde vara det alltså, men man vet ju aldrig.pjodden skrev:Jo, beställa blir i så fall alternativet.
Tack för länken och tipset. För de pengarna får man dammsugaren och slipen på Toolab men inget städset, detta tillkommer då för ca 2300:- så totalen landar på ca 14 500:-. Även med dålig fantasi kan jag nog komma på mycket som är roligare att göra för 2800:- !![]()
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan reka slangen som kombineras med plug-it kabeln, denna:
https://www.festool.se/Produkter/Ac...lang-plug-it-D-27-och-D-32-D27-22x5m-AS-GQ-CT
Går att köpa i paket med ETS EC om du bestämmer dig för den. Väldigt smidig, använder den till alla mina Festool-verktyg.
Kör annars själv ETS EC 150/3 samt en Rotex 90 kopplade till en CTL MIDI och de täcker hittills alla mina behov utan problem. Kör Granat-papper till 95%.
https://www.festool.se/Produkter/Ac...lang-plug-it-D-27-och-D-32-D27-22x5m-AS-GQ-CT
Går att köpa i paket med ETS EC om du bestämmer dig för den. Väldigt smidig, använder den till alla mina Festool-verktyg.
Kör annars själv ETS EC 150/3 samt en Rotex 90 kopplade till en CTL MIDI och de täcker hittills alla mina behov utan problem. Kör Granat-papper till 95%.
Jag har en RO90 och den är en veritabel Bronco beast. Det var med lite oro jag skaffade RO150an.
Men till min stora förvåning var 150an mjuk och god
Jag tror nu att jag väljer bort 125an och köper en 150mm finish slip för att dela papper med RO150an
Men till min stora förvåning var 150an mjuk och god
Jag tror nu att jag väljer bort 125an och köper en 150mm finish slip för att dela papper med RO150an
Den slangen såg fin ut och påminner om en diy-lösning jag tidigare sett i nån tråd här. Där var det någon som provat med en kabelstrumpa som träddes över slang och sladd för att uppnå samma.Nameless skrev:Kan reka slangen som kombineras med plug-it kabeln, denna:
[länk]
Vet du om det finns en poäng att försöka få till ett paketpris om man gör en större beställning där? Isf funderar jag på att lägga till en domino och lite brickor. Då blir det ju en hyggligt stor beställning, iaf för mig.jonmo skrev:
Japp jag tänkte att det kunde vara värt att undersökas när man börjar närma sig 30 kkr på en beställning. Tänkte även kolla lokalt och se vad de kan krypa ner till. Jag gynnar gärna de lokala butikerna men inte till vilket pris som helst.