Hep Hep skrev:
Nu Àr de mjuka slipprylarna testade. Efter lÄng vÀntan blev det till slut ett avslaget "mÀh" i betyg.

Jag vet inte riktigt vilket anvÀndningsomrÄde de tÀnkt sig, men för mig i gÄr var de helt meningslösa. Jag höll pÄ med ett bygge (kaffebord till sidan av en soffa) dÀr jag skulle fÄ bort mÀrken efter flapdisc/lamellskiva som jag anvÀnt för att forma fötterna. Det hÀnde absolut ingenting. Eller, jo det gjorde det ju, men det gick klart snabbare att slipa för hand. De finns i tre olika korn och om det grövsta inte rÄr pÄ ask, sÄ undrar jag nÀr jag ska anvÀnda de andra tvÄ. Kanske polera min flint.

Nu testade jag bara med en ETS EC, dÄ jag inte hade rotexen tillgÀnglig. Med den borde det bli mer effektivt, men i alla produkt- och reklambilder anvÀnder de vanlig excenterslip eller planslip.
[bild]
[bild]
Flinten blir iaf mjuk och slĂ€t... 😂

R roli skrev:
HÀftig design, men hur Àr den tÀnkta anvÀndningen? Skall skivan gÄ in över soffan eller?
Japp, den ska skjutas in frÄn sidan sÄ att det gÄr att ha en kaffe dÀr man hade haft den om soffan hade ett plant armstöd.

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Nu Àr de mjuka slipprylarna testade. Efter lÄng vÀntan blev det till slut ett avslaget "mÀh" i betyg.

Jag vet inte riktigt vilket anvÀndningsomrÄde de tÀnkt sig, men för mig i gÄr var de helt meningslösa. Jag höll pÄ med ett bygge (kaffebord till sidan av en soffa) dÀr jag skulle fÄ bort mÀrken efter flapdisc/lamellskiva som jag anvÀnt för att forma fötterna. Det hÀnde absolut ingenting. Eller, jo det gjorde det ju, men det gick klart snabbare att slipa för hand. De finns i tre olika korn och om det grövsta inte rÄr pÄ ask, sÄ undrar jag nÀr jag ska anvÀnda de andra tvÄ. Kanske polera min flint.

Nu testade jag bara med en ETS EC, dÄ jag inte hade rotexen tillgÀnglig. Med den borde det bli mer effektivt, men i alla produkt- och reklambilder anvÀnder de vanlig excenterslip eller planslip.
[bild]
[bild]
Slipa fÀrg tror jag Àr tÀnkt tilllÀmpning.

S sinuslinus skrev:
Slipa fÀrg tror jag Àr tÀnkt tilllÀmpning.
VattenfÀrg?

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:

Om du tĂ€nkt att du göra som du brukar med dina missnöjsamhetsprylar, sĂ„ kan jag nog ”offra” mig att ta hand om dom Ă€ndĂ„ istĂ€llet för att du ska behöva kasta dom. Du kan fĂ„ valfria skruvar frĂ„n diverselĂ„dan i utbyte.

• Haha
Robert-san01
  • Laddar…
K kniv skrev:
Om du tĂ€nkt att du göra som du brukar med dina missnöjsamhetsprylar, sĂ„ kan jag nog ”offra” mig att ta hand om dom Ă€ndĂ„ istĂ€llet för att du ska behöva kasta dom. Du kan fĂ„ valfria skruvar frĂ„n diverselĂ„dan i utbyte.
VĂ€ldigt lockande med osorterade skruvar. Jag gav faktiskt bort nĂ„gra ”papper” i gĂ„r till ett par som ska testa dem och Ă„terkomma med recension. Lite hĂ„rt att döma ut dem helt efter att ha testat med ask, som ju Ă€r rĂ€tt hĂ„rt.

K
Hep Hep skrev:
VĂ€ldigt lockande med osorterade skruvar. Jag gav faktiskt bort nĂ„gra ”papper” i gĂ„r till ett par som ska testa dem och Ă„terkomma med recension. Lite hĂ„rt att döma ut dem helt efter att ha testat med ask, som ju Ă€r rĂ€tt hĂ„rt.
Ok, testa med lite wenge eller jatoba och sĂ„ kan du Ă„terkomma sen 😇

Hep Hep skrev:

[bild]
[bild]
Ren spekulation men en del av rörelserna Àts nog upp av det mjuka skummet. NÀr du anvÀnder papper och det mjuka mellanlÀgget sÄ hÄller nog pappret fast i skummet sÄ rörelserna fortplantar sig bÀttre. Jag gissar att du hade mycket bÀttre avverkning med papper och mellanlÀgg?
Troligen sÄ skulle du ha bÀttre avverkning med de nya om du anvÀnde Rotexen.

Körde du med mellanhÄrda slipplattan? TÀnkte att det kanske ocksÄ kan pÄverka.

Festool har sĂ„lt foambackade slippapper lĂ€nge. Är det nya att de kommit till granat?

F fiskbuggaren skrev:
Festool har sĂ„lt foambackade slippapper lĂ€nge. Är det nya att de kommit till granat?
Vet inte. Jag har inte sett tidigare, sÄ de gamla har kanske försvunnit.

Nu har jag testat med rotexen. Jag formade en rundad topp pÄ en bit björk med bandsÄg och vertikalputs med 60-papper. Lite kantighet kvar, men mediumpapperet ska motsvara 120-180, sÄ det borde gÄ snabbt att fÄ det slÀtt.

NÀstan slÀt innan papperet var helt slut. Sedan körde jag med fine och super fine. Nu Àr Àmnet vÀldigt slÀtt och fint, Àven om en del av kantigheten fortfarande Àr kvar.

SÄ med en rotex verkar det funka ungefÀr som reklamen visar att det blir med planslip eller vanlig excenterslip. Det gick rimligt fort att slipa min bit, men alla papperen har gjort sitt och de tre kostar 90 kr + moms.

Jag testade mediumpapperet pÄ en fönsterbrÀda mÄlad med PU-lack. Den var helt chanslös. Lite matt i ytan, sÄ har man ingen mÄlartvÀtt hemma Àr det ett alternativ.

Vanligt papper med mjuka mellanlÀgget Àr klart billigare och mycket mer effektivt. SÄ om man ska slipa konvexa ytor och ytterhörn Àr det ett mycket bÀttre val. Krafigt konkava ytor och rundade innerhörn Àr PROfile nog bÀttre.

IMG_8431.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8432.jpeg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Lovan83 och 1 till
  • Laddar…
Lite nyheter slÀppta, finns i butik till hösten.
IMG_1625.jpeg
Skapa konto
IMG_1623.jpeg
Skapa konto
IMG_1620.jpeg
Skapa konto
IMG_1621.jpeg
Skapa konto
IMG_1622.jpeg
Skapa konto
IMG_1624.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ska bli intressant att se vad som egentligen Àr nytt med sticksÄgen. Gillar att de har dubbla grepp pÄ handvÀskan.

HabegÀret Àr enormt nu!! TigersÄgen blir det och slipklossen till att börja med.

Purre
R Robert-san01 skrev:
Ska bli intressant att se vad som egentligen Àr nytt med sticksÄgen. Gillar att de har dubbla grepp pÄ handvÀskan.
Det har/hade 400/420 ocksÄ

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.