Verkar vara en uppdaterad sladd-Domino också. Vad är skillnaden mot gamla modellen måntro?

Många spännande nyheter! Ser ut att vara ett lyft med nya handtaget på batteridrivna Dominon, i alla fall för arbete plant på bänk. Frågan är ju dock om det är så stor vinst med batteridrift på en maskin, om jag minns rätt, endast får köras med påkopplad dammsugare? Är väl då vid arbete utan tillgängligt nät och med batteridriven dammsugare.

Många nya trevliga saker.
Elektrisk kapsåg Festool HKC 55 KEB sågar genom en träbit i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en plunge-såg från Festool för att såga i en bänkskiva.
Skapa konto
En person använder en Festool DFC 500 verktyg för att bearbeta en träbit.
Skapa konto
En person använder en Festool trådlös handöverfräs för att bearbeta trä, träspån flyger omkring.
Skapa konto
Elektriskt verktyg från Festool på ett golv, omgivet av sågspån och trä.
Skapa konto

• Gilla
pleqtiz och 2 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Många spännande nyheter! Ser ut att vara ett lyft med nya handtaget på batteridrivna Dominon, i alla fall för arbete plant på bänk. Frågan är ju dock om det är så stor vinst med batteridrift på en maskin, om jag minns rätt, endast får köras med påkopplad dammsugare? Är väl då vid arbete utan tillgängligt nät och med batteridriven dammsugare.
Håller med även om jag vanligen kör Dominon med en Metabo batteridammsugare när jag inte är i verkstaden. För någon som redan har batterierna så borde valet vara lätt, annars inte (ser inte vad som är nytt i övrigt som skulle motivera en uppgradering?).

K
Får hoppas att ”gamla” dominon blir lite billigare då och bara kostar en halv arm.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Den batteridrivna kantfrösen skapar ett villhöver behov

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara ett nytt "anhåll" mer likt XL. Förhoppningsvis stabilare och och bättre typ av stopp. Stoppen på Xl fungerar mer som första maskinerna. Får hoppas man kan köpa och byta på sin befintliga maskin.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
K k_haddock skrev:
Det ser ut att vara ett nytt "anhåll" mer likt XL. Förhoppningsvis stabilare och och bättre typ av stopp. Stoppen på Xl fungerar mer som första maskinerna. Får hoppas man kan köpa och byta på sin befintliga maskin.
Menar du sidostopp? De tycker jag är stabila ändå, värre med höjd och vinkel som är rätt sladdriga. Bruka, när det är möjligt, använda en ”Domiplate” i aluminium isf de inbyggda anhållen.

nanowire nanowire skrev:
Menar du sidostopp? De tycker jag är stabila ändå, värre med höjd och vinkel som är rätt sladdriga. Bruka, när det är möjligt, använda en ”Domiplate” i aluminium isf de inbyggda anhållendem har ändrat sidos
nanowire nanowire skrev:
Menar du sidostopp? De tycker jag är stabila ändå, värre med höjd och vinkel som är rätt sladdriga. Bruka, när det är möjligt, använda en ”Domiplate” i aluminium isf de inbyggda anhållen.
Båda. Dem ser ut att ha ändrat sidostoppen och låsningen av höjd/vinkel. De nya sidostoppen passar i ett domino hål. Vilket även första versionen gjorde (innan dem fick ändra till vippor). Låsningen av höjd har varit kass. Brukar använda botten som referens eller egenbyggd skiva som skruvas fast i botten.

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Även nya HKC verkar som ett rejält lyft med mer effekt.

• Gilla
k_haddock och 1 till
  • Laddar…
Purre
Får väl anses vara en ersättare för LS130 som inte funnits på flera år.

Purre Purre skrev:
[länk]
Skitsmart, men jag vågar inte leta efter priset. Frågan är vem som blir först med att hitta en ritning och skriva ut en i plast själv.

Hep Hep skrev:
Skitsmart, men jag vågar inte leta efter priset. Frågan är vem som blir först med att hitta en ritning och skriva ut en i plast själv.
Håller med. Fördelen avseende mobilitet är uppenbar. Men en skena/krok/balansblock i taket är nog ivägen mindre om mobiliteten inte är kritiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.